Hoe omgaan met kijkerigheid/angst? (met rijden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe omgaan met kijkerigheid/angst? (met rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:01

Ik weet dat er veel verschillende manieren van rijden en omgaan met je paard zijn, dus nu was ik eens benieuwd hoe jullie op een bepaalde situatie reageerde en waarom ...

Dus wat doe je als je paard kijkerig is of ergens bang van heeft? Dit kan op buitenrit, gewoon in de bak, op wedstrijd, ...

Hoe pak je het aan en waarom?

(Bv.
- los teugeltje, veel met de stem en gewoon zelf ontspannen zitten
- teugels vast en met je binnenbeen je paard naar buiten duwen of naar het ding toe
- met de zweep, paard moet geen schrik hebben
- ...

En dan nog waarom )

En hebben jullie het ook wel eens voor dat een paard precies express ergens bang van heeft, om onder het werk uit te komen ofzo? Hoe weet je dat dan? En kan een paard wel zo denken? (van: nu ga ik schrik hebben want dan moet ik even niet meer werken ofzo....)

Ben benieuwd

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:23

Je moet proberen je paard een stap voor te zijn. Als je merkt dat hij gespannen wordt (bv de rug wegdrukt). Je moet hem dan zo stellen dat hij van het object wegkijkt, goed je binnenbeen eraan, zitten en rijden. Niet te moeilijk doen. Als hij er langs is, dan belonen. Slaan of schoppen heeft weinig zin, met een los teugeltje zou erg gek zijn als hij er dan opeens vrijwillig langsging

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:10

Mijn paard is met buitenrijden heel schrikachtig, ik werd er in het begin dus altijd erg zenuwwachtig van wat dus oversloeg op haar.
Nu rij ik rustig en ontspannen met los teugeltje en zij schrikt bijna nergens meer van zo nu en dan zijn er wel dingen eng, maar ze is een stuk rustiger buiten dan eerst.
In de bak wil ze ook nog wel eens kijkerig zijn, en het stukje bij de buren kan eng zijn, ik rij gewoon lekker door en als ik haar goed aan het werk heb is ze ook een stuk minder kijkerig.

Sily

Re: Hoe omgaan met kijkerigheid/angst? (met rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:17

Zelfde als Benneton, paard steeds een stapje voor zijn, maar zou geen lange teugel geven want dan lig ik er geheid af bij de mijne

Bezig houden, rustig blijven,wel gelegenheid geven om te kijken, maar niet de hele tijd door en als het door blijft gaan lang nadat het enge eraf is spreek ik haar even streng toe en rij weer verder.

wednesday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:20

het paard waar ik op rijd, zoekt echt iets om schrik van te hebben... je ziet zijn oren naar voren doen en dan kijkt hij heel oplettend rond tot hij iets vindt.. echt vervelend Nu moet ik van mijn lesgever hem gewoon negeren als hij iets doet (bv wegspringen of weggalopere) en gewoon mijn oefeningen verder doen. Als ik op tijd zie dat hij iets gevonden heeft moet ik hem proberen af te leiden door andere stelling enzo..

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:21

ik volg dit topic even, zo eentje heb ik ook thuis staan!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:23

Ligt er heel erg aan welk paard het is en of het angst is of 'als ik nu doe alsof ik schrik dan vergeet mijn ruiter wel dat wij eigenlijk bezig waren met....'

Een bang paard: laat ik kijken maar ik rij wel stug door. Voel ik dat ze van de lijn af gaan springen dan in sb erlangs.
Een 'klierig' paard: probeer ik eerst erlangs te rijden alsof ik gek ben en helemaal niks door heb, eventueel tik ik wel bij met mijn zweep.
Beide paarden gewoon bezig houden en extra hard aan het werk zetten.

Hoe merk je het verschil...? Ehm, ervaring met het paard denk ik. Het ene paard weet je van dat ze gewoon in het algemeen schrikachtig zijn of dat er iets is omdat het paard anders gewoon wel wil werken voor je. Het andere paard flikt het je gewoon keer op keer en je ziet aan de expressie en je voelt aan de spierspanning dat het geen oprechte angst is. En als ze 20 keer ergens gewoon langs gaan en de 21e keer is het eng moeten ze ook niet zeuren

Ik denk niet dat een paard met opzet dat trucje bedenkt van te voren. Ik denk dat het ontstaat door een keer spanning waar de ruiter zelf aarzelend door is gaan rijden en ja, sommige paarden weten dat na de eerste keer al en gaan dan van je profiteren. Eigenlijk net als dat een paard waar je afstapt als hij steigert, zal blijven steigeren tot je er weer afstapt. Conditionering.

S_a_n_n_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:24

Ik heb altijd van rien van de schaft geleerd dat je bijv op een volte moet gaan en deze dan steeds wat moet vergroten zonder dat je paard het door heeft. doorgaans werkt dit zeer goed...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 06:54

Ik ben het met Urielle eens. Ik vind het vaak alleen nog lastig om precies te ontdekken wanneer ik in de maling genomen wordt en wanneer ze echt angstig zijn.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:10

Ik doe de 2e meestal, ik laar ze de andere kant op kijken door hem er echt door te hebben en door te vragen en druk ze dan idd met mijn binnenbeen richting het enge ding en dit wel op een strenge conseqente manier

Karice_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:20

Mijn paard reageert eigenlijk nergens op . Maar toch wel eens . Als ze ergens bang van is dan spring ze wel eens weg . Maar gewoon lief tegen praten helpt ook wel eens

Veel succes !

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:31

Ik ben het helemaal met Urielle eens, het hangt heel erg van het paard af hoe ik reageer. Zo heeft een vriendin van mij een (jonge) merrie die altijd gigantisch overal van liep te schrikken in de bak. Zij dacht dat het paard bang was en loste het altijd heel vriendelijk op. We nemen de merrie mee naar buiten (wat ze leuk vind) en ze keek helemaal nergens naar. Duidelijk aanstellerij dus. Toen ze daarna strenger werd aangepakt was het continu schrikken ook zo over. Een echt bang paard moet je weer niet te streng aanpakken, dan bevestig je volgens mij alleen maar dat het eng is.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:34

ik had eerst een haflingermerrie die ook heel schrikkerig was. mijn reactie was toen de teugels wat strakker zodat ik meer te zeggen had, maar daar werd ze alleen maar schrikkeriger van. op een gegeven moment heb ik de teuegels los gegooid en was ze super ontspannen!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:40

Ik heb ooit eens een pony gehad die zich zó verschrikkelijk aanstelde altijd. Op concour bijv. liep ze 3x langs een bloemetje zonder dat deze eng was, maar de 4e 5e en 6e keer was dit boemetje zo eng dat ze opeens op de rem moest en zich omdraaien. Dit soort gedrag negeerde ik altijd gewoon, want als ik haar op haar kop gaf dacht ze dat het iets speciaals was en werd het alleen maar erger...

Mijn jonge pony vond dingen vaak ook spannend/eng. Als hij de eerste keer iets eng vond liet ik hem er rustig langs lopen. Als hij de tweede keer iets eng vond liet ik hem kijken en praatte ik tegen hem. En dan de derde keer als hij er niet langs wilde moest ik hem even goed naar voren rijden en stelling naar de kant waar het enge ding niet was, daarna was het over.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:43

Het ligt er een beetje aan wat voor angst het is. Als iets gewoon eng is laat ik hem wel een beetje kijken en stel ik hem gerust. Als iets eng is en ik het idee heb dat hij kan gaan flippen zet ik hem onbenullig hard aan het werk, hij verzet dan zijn aandacht naar mij ipv het enge iets en schrikt dan ook niet zo snel meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:44

Ik weet dat de mijne zich de helft van de tijd aanstelt. Als ik er naast loop loop ik gewoon stevig door met los tou en negeer ik zijn kuren.

In de bak vrij los teugeltje met alleen de buitenteugel ernaan en door drijven. Hij mag best kijken maar niet onder me weg lopen. Verder gewoon door gaan en hem als het ware negeren.

Buiten als het kan teugels gewoon houden en drijven. Anders wel de teugels er bij, als hij het echt eng vind mag hij wel kjken maar allen rechtdoor lopen. Niet omdraaien of achteruit ofzo.

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:55

Wij hadden een manegepony die dit deed, zomaar ineens opzij springen en dan alleen maar rennen Was je net van de schrikbekomen begon ze weer. Toen is ze geleast en nu is ze weer manege pony maar het is een stuk minder geworden:)

Rapiti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:10

S_a_n_n_e schreef:
Ik heb altijd van rien van de schaft geleerd dat je bijv op een volte moet gaan en deze dan steeds wat moet vergroten zonder dat je paard het door heeft. doorgaans werkt dit zeer goed...

Zo doe ik het ook vaak en meestal werkt het heel goed. Het probleem is dan vaak lekker relaxed en zonder spanning opgelost.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:15

Dat ligt er ook een beetje aan wat je aan het doen was natuurlijk. Ik reed een paard dat bij de travers standaard wegcrosste en schrikkerig was, die vond het helemaal geweldig als ik een beetje op de volte ging lummelen want dan was hij mooi van die travers af

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:55

Als het paard echt bang voor iets is, bijvoorbeeld iets wat er eerst niet stond, laat ik dr meestal even kijken, laat haar zien dat ze niet bang hoeft te zijn en verder rijd ik haar er dan gewoon langs... maar het paard waar ik nu op rijd van me zus kan zich zo vreselijk aanstellen,
de ene keer zijn die hindernispalen wel eng, en dan weer niet en zijn de bosjes eng.. maar zij heeft heilig ontzag voor de zweep, die hoef ik dan alleen maar in mn hand te hebben en ze kijkt er niet eens meer naar..
Zelfde als we aan t springen zijn, is t ook ineens helemaal niet eng meer

En zelf ook proberen te ontspannen altijd

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:54

lees mee:

je rijd op paardje die er om bekend staat dat ze altijd schrikt bij de deur
jij maakt je al helemaal druk, en de ontspanning is al ver te zoeken.
eenmaal bij de deur zit jij vol spanning, en neem de teugels nog maar wat strakker, met als gevolg dat het paardje idd schrikt en de hele bak door crosst met de teugels nog heel erg strak.
klinkt misschien wel beetje bekend:
als je nou op dat paardje had gereden, en je zong bijv. gewoon een liedje in je hoofd zodat je je iets ontspande, de teugels gewoon op maat maken, maar bij de deur juist de ruimte geven om te kijken maar alsnog flink voorwaars houden! het beestje zou misschien wel schrikken, maar heeft dan de ruimte om bijv. ff op de volte de galoperen, en daarna weer rustig terugnemen.
door de teugels op dat schrik moment strak te doen, bevestig je dat het eng is, en de volgende keren zal het paard keer op keer schrikken!

de volgende keer weer hetzelfde doen, teugels normaal houden, laten kijken, maar als het schrikt wel met boze stem: NEE zeggen bijv. dus soort van straffen, bij sommige paarden helpt het ook om een tikje te geven, zodat ze weten dat het niet mag.

mijn eigen paard heeft er gelukkig niet zoveel last van, en als het schrikt is het 1 sprongetje

larrylurex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:37

Hoi,

Ik heb ook z'n draak af en toe en ik kreeg een gouden tip van mijn instructrice.

1: Gewoon negeren en oefeningen afmaken en de plek niet mijden.
2: Bezig houden EN blijven drijven
3: handen stil, bij elkaar en voor het zadel. Contact houden maar absoluut niet trekken.

Dit werkt echt heel goed, de lol van het schrikken en weghollen is in een week bijna totaal verdwenen zonder gevechten!!!

Probeer maar eens!

Groetjes Lisette

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:44

Hoi hoi,

Bij Giorgy weten we wat hij ECHT eng vindt, heggen, terrein van de schietvereniging en kliko's. Hij staat dan ineens stil springt om en probeert er met een vaart weg te galoperen. Meestal kukt het wel om hem aan te moedigen, flink been te geven, 'm af te leiden om er langs te komen, zo niet dan stap ik af omdat hij dan al snuivend maar trouw achter 'z'n leider' aan loopt. Over het algemeen praar ik 'm ergens wel langs hoor. Maar wij moeten altijd een stuk over de grote weg, daar vind ik het de moeite niet waard om hem kost wat kost aan te sporen ergens langs te gaan hij springt namelijk opzij en draait dan om en kijkt nieyt of er een fietser rijdt. Ik ga er dan even af omdat ik dat veiliger vindt in het verkeer.

Ik merk wel degelijk aan hem of hij echt bang is of loopt te dollen om zijn werk te weigeren....... als hij loopt te dollen gaat ie stil staan en rondjes draaien maar vergeet erbij weg te galoperen
Als we in de 'bak' rijden gaat ie alleen maar keihard galoperen als 'ie geen zij heeft in zijn oefeningentjes. Daar schiet 'ie niet weg ofzo.

Gewoon een kwestie van je paard leren kennen
(en de zweep meenemen)

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:44

soms zijn er dingen die gewoon eng zijn en dan met een los teugeltje VOORUIT! en niet achter uit, zeker niet net zo lang schoppen tot dat hij er langs gaat neem de tijd als hij er maar wel een keer langs gaat (dit is even over een 'eng' object..) maar als ik met mijn paard buiten rijd dan is het bij mij zo van kijken mag.. als ik op wedstrijd ben en dan schrikt meneer ergens van dan is het wel zo dat ik er eerst een paar keer langs ga zodat het niet meer zo eng is en dan gewoon netjes je proef rijden.... maar paarden komen soms ook op een leeftijd dat ze gaan uitproberen, en dan heb ik zoiets van dan ga je er langs ook... natuurlijk heb je wel dat je paard echt een keer kan schrikken maar je merkt eigenlijk wel wanneer je paard je aan het uitproberen is.. maar goed het is idd gewoon je paard goed leren kennen (en een zweep heb ik persoonlijk op buitenrit altijd mee..)