Hoofd omhoog bij terugrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Hoofd omhoog bij terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:03

Hoi Allemaal,

Ik heb dit probleem al aan 4 verschillende mensen voorgelegd, en al 4 verschillende meningen/oplossingen gekregen.

Mijn pony, new forest, bijna 18 jaar maar nog erg fief, is met rijden vlot aan t been, wil best werken, is fijn en licht in de mond en loopt makkelijk rond/aan de teugel.

Het probleem is; Met terugrijden van galop/draf/stap naar draf/stap/halt komt ze wat in verzet.
Ze gooit haar hoofd wat omhoog, wat sterker in de mond, en komt met tegenstribbelen terug 'omdat t moet'.

Ze komt wel terug, maar niet van harte

Het is niet dat ze niet te houden is of ervandoor gaat, maar ze wil gewoon liever harder als langzamer. Ze komt ook niet omhoog ofzo.

Jullie snappen natuurlijk dat ik niet aan dr mond hang/ruk of trek. Ik probeer haar rustig met mn zit terug te rijden met ietswat teugeldruk, maar veel effect heeft het dus niet.

De ruitersportzaak adviseerde me een ander bit, Ik rijd nu met een dubbelgebroken bitje (omdat ze behalve het terugrijden zo fijn en licht in de mond is) met een rond stukje in het midden (heb overigens ook 1 met een plat stukje liggen)
De ruitersportzaak zei dat ze misschien gevoellige lagen kon hebben en een stang de druk wat meer zou verdelen.

Een ander adviseerde me een elastiek, zodat ze leert haard hoofd niet meer in verzet omhoog te doen

Een ander adviseerde me voorzichtig een slofje (ik heb ervaring met slof rijden onder begeleiding o.a. op stage e.d. ) te gebruiken, of elastiek.

Een ander adviseerde me helemaal niks eraan te hangen, gewoon veel oefenen, overgangen, schakelen.

Ik heb de pony al een aantal jaar maar sinds kort (c.a. een jaar) oefen ik wat meer met dr.

Ik krijg overigens (behalve op stage 1x per week) geen les op t moment (geld he )

Maargoed, ik heb nog niks verranderd. Ik rijd zelf gewoon normaal engels hoofdstel, dubbelgebroken bitje, veelzijdigheidszadel, geen sporen, soms dressuurzweepje als t nodig is.

Help!

S_a_n_n_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:04

dit betekend dat het paard niet ontspannen over de rug nageefelijk is, ik zou hier persoonlijk eerst aan werken.

LiNDz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:50

S_a_n_n_e schreef:
dit betekend dat het paard niet ontspannen over de rug nageefelijk is, ik zou hier persoonlijk eerst aan werken.

Euhm ja, hoe?

LiNDz

Re: Hoofd omhoog bij terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:51

(Overigens zijn zn tanden 3 maanden geleden nagekeken, dus dat kan t niet zijn)

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:54

Veel oefenen.
En misschien heeft ie wat last van de rug ofzo?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:57

denk dat je paard met de overgangen zijn rug wegdrukt.

probeer in een overgang terug ook de voorwaartse drang te houden, dus goed aan je been en naar de hand toe. eerst inderdaad rustig terug zitten en opvangen. houd je been er waaks bij. wil hij zijn hoofd omhoog doen, dan weer been eraan en naar voren wegrijden (wel subtiel). gooi je hand niet los, maar houdt kontaktteugel, dus wel meeverend.

wat een goede oefening is = veel tempowisselingen. houd je koppie erbij en voelen. voel je dat je paard gaat spannen, dan weer naar voren rijden en steeds het punt weer opzoeken waar hij op blokkeert

door dit te doen, maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen. als dit beter wordt, dan merk je dat de overgangen ook steeds soepeler gaan

succes

LiNDz

Re: Hoofd omhoog bij terugrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:59

Bedankt, ik sla aan het oefenen

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:04

Over over de rug rijden:
Bij mij helpt het heel goed als ik eerst lang en laag losrijd, ik heb ook zo'n heethoofdje, die liever hard dan langzaam gaat
ze heeft dat nu nog wel eens, maar als ik ook mijn been eraan leg, is het vaak op de een of andere manier goed, misschien dat je dat eens kan proberen?
Heel zachtjes maar, met je kuit.
En over dat losrijden nog even
Ik rijd altijd eerst lang en laag los.
Dan pak ik haar wat meer op, nog steeds met lichtrijden, en dan ook wat meer overgangen rijden, dan doe ik soms ook lichtrijdend de oefeningen, en pak haar steeds iets meer op.........

Ohja, nog even iets, hoe "vast" heb jij je teugels?
Heb je altijd verbinding, of laat je echt los als je pony laag loopt?
Want als je echt los laat, en je rijd dan terug, dan komt hij idd tegen de hand.
Je moet natuurlijk wel loslaten als hij/zij naar beneden komt, maar je moet verbinding houden, aan 2 teugels, niet friemelen met je hand, handen zo stil mogelijk houden....
Ik weet dat dat heel lastig is, ik heb daar ook nog steeds moeite mee, maar als ik daar niet aan denk even, gaat het meteen mis

Ik hoop dat je er iets mee kunt

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:20

mischien heeft ze wat aan haar rug ?
want mijn pony deed dat ook,
steeds al ik overgang teruig maakte kwam ze tegen de hand in.
halthouden wou ze liever ook niet, gelijk hoofd omhoog.
nou bleek dat mijn pony 2 rugwervels verkeerd had zitten.
ik moet nu 2 weken longeren en daarna kan ik weer rijden. dus weet niet of het nu beter zal gaan, maar mijn pont had dus last van haar rug.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:23

droefje schreef:
wat een goede oefening is = veel tempowisselingen. houd je koppie erbij en voelen. voel je dat je paard gaat spannen, dan weer naar voren rijden en steeds het punt weer opzoeken waar hij op blokkeert
door dit te doen, maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen. als dit beter wordt, dan merk je dat de overgangen ook steeds soepeler gaan

succes

mee eens tempowisselingen zijn heel erg goed!