Ik heb dit probleem al aan 4 verschillende mensen voorgelegd, en al 4 verschillende meningen/oplossingen gekregen.
Mijn pony, new forest, bijna 18 jaar maar nog erg fief, is met rijden vlot aan t been, wil best werken, is fijn en licht in de mond en loopt makkelijk rond/aan de teugel.
Het probleem is; Met terugrijden van galop/draf/stap naar draf/stap/halt komt ze wat in verzet.
Ze gooit haar hoofd wat omhoog, wat sterker in de mond, en komt met tegenstribbelen terug 'omdat t moet'.
Ze komt wel terug, maar niet van harte

Het is niet dat ze niet te houden is of ervandoor gaat, maar ze wil gewoon liever harder als langzamer. Ze komt ook niet omhoog ofzo.
Jullie snappen natuurlijk dat ik niet aan dr mond hang/ruk of trek. Ik probeer haar rustig met mn zit terug te rijden met ietswat teugeldruk, maar veel effect heeft het dus niet.
De ruitersportzaak adviseerde me een ander bit, Ik rijd nu met een dubbelgebroken bitje (omdat ze behalve het terugrijden zo fijn en licht in de mond is) met een rond stukje in het midden (heb overigens ook 1 met een plat stukje liggen)
De ruitersportzaak zei dat ze misschien gevoellige lagen kon hebben en een stang de druk wat meer zou verdelen.
Een ander adviseerde me een elastiek, zodat ze leert haard hoofd niet meer in verzet omhoog te doen
Een ander adviseerde me voorzichtig een slofje (ik heb ervaring met slof rijden onder begeleiding o.a. op stage e.d. ) te gebruiken, of elastiek.
Een ander adviseerde me helemaal niks eraan te hangen, gewoon veel oefenen, overgangen, schakelen.
Ik heb de pony al een aantal jaar maar sinds kort (c.a. een jaar) oefen ik wat meer met dr.
Ik krijg overigens (behalve op stage 1x per week) geen les op t moment (geld he
)Maargoed, ik heb nog niks verranderd. Ik rijd zelf gewoon normaal engels hoofdstel, dubbelgebroken bitje, veelzijdigheidszadel, geen sporen, soms dressuurzweepje als t nodig is.
Help!