op de hoefslag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elianne_15

op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:08

hallo,

ik heb een vraag, nouja eigenlijk 2 ik rijd sinds kort op een merrie van 4 en ze heeft nog niet erg veel geleerd, de overgangen naar stap en galop gaan erg goed, alleen als ik haar dan wil laten draven gaat ze over in de galop of midden draf , hoe kan ik dat het beste aanpakken om haar toch in de 'normale draf'te krijgen? & ze is erg moeilijk op de hoefslag te houden ( of te krijgen ). daar wil ik graag aan gaan werken alleen hoe? ik heb het al wat geprobeerd met pionnetjes dat ging in de hoeken op een gegeven moment wel wat beter, alleen zodra ik de hoek door ben loopt ze weer van de hoefslag af.

hoe kan ik dit het beste aanpakken?
alvast bedankt
groetjes elianne.

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:35

1) Als je wil van stap wil aandraven heel licht been geven en je buiten teugel er aan houden. En veel overgangen rijden. Stel dat ze ineens weer onder je uit schiet halthouden en dan weer van stap in draf overgaan.
Ik ken herken je probleem en bij mij werkt dit erg goed.
2) Heel goed je binnenbeen/buitenteugel er aan houden. Iets anders kan ik niet verzinnen. Heb nooit met dit probleem te maken gehad.

Maaruh.. suc6 ermee!! Heb je ook les? Misschien kunnen ze je daarmee verder helpen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:48

Voor een 4-jarige is die oefening die je doet van de stap naar galop wel erg zwaar. Dit zou ik niet verder gaan beoefenen, pas als ze wat ouder is.
Ik zou goed les gaan nemen, want met een 4-jarige moet je niet alleen aan de slag gaan. Ze probeert je zo te zien ook goed uit, mijn net 5-jarige deed dit ook, en kon opeens niet meer normaal draven.. Heb heel erg doorgezet en heb het nu gewonnen waardoor ze het niet meer doet, soms nog wel eens probeert . Dit zou ik niet hebben bereikt zonder les.

Ga dus gewoon goed les nemen, zodat je deze problemen leert op te lossen, want wij kunnen hier vanuit de computer je niet leren hoe je het oplossen kunt, alleen met richtlijnen.
Veel succes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:23

Inderdaad, met een jong paard heb je betere begeleiding nodig dan een paar hints van bokt eigenlijk. Les nemen dus.

Verder wordt het denk ik veroorzaakt door een balansprobleem. Voor jonge paarden is het moeilijk om (met gewicht van de ruiter) netjes in balans hun voeten te verplaatsen. Ze zwabberen nog een beetje en weten ook niet hoe met hun eigen lijf dat anders te doen.

Misschien vind je wat als je met de zoekfunctie zoekt op: balansprobleem/ rechtrichten en andere topics over jonge paarden en problemen daarvan door te lezen.

elianne_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:13

hey dankje wel ik zal eens eventjes kijken of dat werkt

elianne_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:15

ik heb nu ook iemand die me les geven kan dus moet wel goedkomen!! toch bedankt iedereen!!

mmmarieke

Re: op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:17

je gaat eerst leren een paard recht te lopen. hier heeft ze niet eens een hoefslag voor nodig.. erger nog: dit kan je beter oefenen zonder hoefslag.. eerst in stap:"

je gaat op de binnenhoefslag rijden.. buitenteugel meer contact, je gaat op je binnenbil zitten.. je paardje kijkt licht naar buiten.. hierbij wacht je tot ze los laat. je gaat als ze loslaat een beetje stelling vragen.. met je binnen teugel.. je richt je eerst op de rechtgerichtheid.. als dit lukt.. ga je een volte draaien.. denk om het rijden met de buitenteugel.. dat is je contact teugel.. in de ronding maak je enkele passen voorwaarts.. en dan weer rechtuit.. natuurlijk goed oefenen! en daarna gewoon in draf en galop.. en probeer ook

op de korte zijde van de hoefslag te blijven zodat het paard volledig op eigen benen leert te lopen.. als je het gevoel hebt dat je paar dhelemaal geod recht kanlopen zonder hoefslag,, dan ga je op de hoefslag rijden.. maar vergeet het contact met de buitenteugel niet!

succes!