probleem met schouder binnenwaards

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

probleem met schouder binnenwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:47

hej,
ik heb een vraagje, ik ben wat meer aan het oefenen met mijn fries voor de schouders binnewaards. het gaat wel redelijk maar ik wil dat hij nog schuiner loopt--> nog meer met de voorhand naar binnen en dat hij meer meot scharen met zijn benen.
heeft iemand tips om dat te verbeteren?

en ik heb nog een vraagje over het appuyeren, mijn paard snapt het nog niet helemaal, soms doet hij het 2 pasjes en dan beloon ik hem wel gelijk enzow maar hoe kan ik hem dit verder aanleren.
ik heb ook wel les hoor maar wilde proberen het zelf ook wat te verbeteren.
xxxx

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:14

probeer eens af te wenden op de lange zijde zodat paard eerst van de hoefslag af komt met de voorhand, dan direct je buitenteugel erbij en drijven met je binnebeen naar je buitenteugel toe. zo zal je paard eerst wijkachtig gaan, maar naarmate je meer oefent zal het paard gaan begrijpen en zal schouderbinnen beter gaan.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:24

ik doe het zo met mijn instructrice.
je rijd een kleine volte op de lange zijde als je de kleine volte nog net niet uit bent zet je hem in een schouder binnenwaarts en idd zoals klomp zegt. direct je buiten teugel erbij en binnen been drijven. ik neem mijn buitenteugel altijd iets naar het midden van mijn zadel, dit werkt voor mij altijd wel. succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:03

Hier nog een voorstander van inzetten vanuit volte halve baan. Dan SB of SV zetten en indien nodig recht eruit rijden OF weer een volte halve baan in, desgewenst daarna weer SB of SV.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:04

Sonja schreef:
Hier nog een voorstander van inzetten vanuit volte halve baan. Dan SB of SV zetten en indien nodig recht eruit rijden OF weer een volte halve baan in, desgewenst daarna weer SB of SV.

op die manier kan het uiteraard ook!!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:06

Ik zou inderdaad eerst aan schouderbinnen werken en aan travers werken voordat ik aan appuyment zou gaan beginnen. Paard moet eerst leren om goed om binnenbeen te buigen. En als je dat nog niet goed voor elkaar krijgt zoals het hierboven vermeld staat (zeker om het te leren zou ik het ook via volte halve baan beginnen) zou ik zeker niet aan appuyment beginnen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:36

Ik sluit me aan bij de voorgaande wijze adviezen en wil nog een waarschuwing meegeven: hou bij het vergroten van de hoek in de sb zeker je buiging in de gaten!

Net als Bets zou ik eerst de sb en de travers in orde maken voor ik begon aan de appuyementen.

cissy

Re: probleem met schouder binnenwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:24

Citaat:
als je de kleine volte nog net niet uit bent zet je hem in een schouder binnenwaarts
huh? als je weer terug komt op de hoefslag of vlak voordat je weer een volte ingaat?
Ik oefen de travers als ik net terugkom op de hoefslag en de SB als ik een volte in ga zetten....
maar ik ben blond....
Citaat:
Paard moet eerst leren om goed om binnenbeen te buigen.
en het buitenbeen er onder te plaatsen niet te vergeten....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:04

Cissy ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen maar dat ze het ongelukkig opgeschreven heeft. SB inzetten op het eind van je volte is idd wat lastig Travers past dan wat beter in het plaatje

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:39

Zorg dat je voor je alleen al aan het appuyeren denkt eerst het wijken en het schouder binnenwaarts goed bevestigd te hebben. Zonder deze twee losse elementen zal niemand ooit een goed appuyement kunnen laten zien. Travers is een goed hulpmiddel om hem goed aan je been te krijgen en de buiging voor elkaar te krijgen. Een appuyement rijd je ook altijd na een inzet van schouder binnenwaarts. Als die inzet al matig is, loopt je appuyement ook niet. Kortom wijken en SB oefenen. Neem hem bij SB met 2 teugels mee naar binnen en rijd hem vervolgens met binnenbeen op de singel naar je buitenteugel. Wil hij niet meer buigen? Even doorpakken met buitenteugel en vervolgens met binnenbeen weer aanvullen + buitenteugel ontspannen als je voelt dat hij meer buigt.

Voorgaande tips zullen daarbij helpen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:12

@Sonja, dat dacht ik ook al, maar er lezen meer mensen mee die dit niet helemaal zouden kunnen volgen...

Let ook op bij SB dat ook daadwerkelijk de schouder naar binnen komt en dat je paard niet zn bips meer naar buiten duwt, oogt hetzelfde maar is het niet!

Goofy44

Re: probleem met schouder binnenwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:24

Beheers je als ruiter zelf de zijgangen (dus ben je zelf goed afgericht ) of moeten jullie het beiden (dus paard en ruiter) nog leren? Als je op een paard zit wat alle schoolfiguren beheerst, kun je deze oefeningen die je nu wilt doen, foutloos en dus correct rijden ?

snoeppig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:22

nou ik heb hem gekocht toen hij3,5 was en ik 10 en toen konden we allebij eigenlijk nog niets. maar mijn instructeur rijdt er ook op en die kan wel heel goed rijden enzow. kijk k weet wel de hulpen enzow maar ik ben geen anky:P maar we doen ons best en hij doet ok altijd zijn best om het proberen te snappen, maarja soms lukt dat niet.
maar de SB gaat al stukken beter!! we hebben dr al wat op geoefend.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:25

Sonja schreef:
Cissy ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen maar dat ze het ongelukkig opgeschreven heeft. SB inzetten op het eind van je volte is idd wat lastig Travers past dan wat beter in het plaatje

ow hihi idd verkeerd opgeschreven als je net uit een volte komt de travers proberen en als je net een volte wil rijden met je binnenbeen aanduwen en buitenteugel erbij.