Wachten met Ander bit of nu al??? Wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Wachten met Ander bit of nu al??? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:16

Ik heb een probleem... Ik rijd nu al een tijdje met een pessoa bit( rvs, enkel gebroken, 3 ringen, aardig zwaar) nu wil ik heel graag met een ander bit rijden, maar ik heb 14 mei een buitenrit met de manege door de bossen( nog nooit geweest) van 23 t/m 29 ponykamp en na de vakantie een cursus van knhs genaamd: (van) paarden houden, waarin ook wordt besproken wat voor werking verschillende bitten hebben. De een zecht je moet met een enkel gebroken watertrensje gaan rijden, de ander met een Monty Roberts bit, weer een ander met een D-trens.

Ik wil graag met een ander bit rijden omdat ik graag de wedstrijd (dressuur) sport in wil en dat niet mag met een pessoa. Naderhand dacht ik van"ik had nooooit met een pessoa moeten beginnen" maarja daar kom je later pas achter.

Nu is mijn vraag wanneer zou ik volgens jullie met een ander bit moeten gaan rijden en wanneer...?

Alvast bedankt

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:36

als je gewoon eerlijk rijd, kun je in principe met elk bit rijden. wel hangt het ook af van wat je paard prettig vind in zijn mond. het ene paard heeft een andere mond als de andere. de 1 heeft een laag hangend rooster de ander weer niet, maar het is gewoon even bekijken wat je paard en jij prettig vinden. het is natuurlijk niet zo dat wanneer je een ander bit erin doet dat je paard ineens geweldig gaat lopen ofzo. succes! ik ben niet zo bekend met bitten, misschien dat een andere bokker je meer kan helpen

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:38

Tnx in ieder geval... Nog meer tips en antwoorden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:41

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te kijken WAAROM je eigenlijk met een pessoa rijdt. Zal niet zonder reden zijn neem ik aan?

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:43

Ik ben er mee gaan rijden omdat hij heel sterk is en ook heel stug in zn mond (kon hem niet meer terug krijgen, op buitenritten gwn gevaarlijk), een vriendin van mij zei probeer dan eens met pessoa te rijden. zo gezegd zo gedaan, maar nu kom ik er zowat niet meer vanaf. Zodra ik met een ander bit ga rijden gaat het de eerste keer goed en daarna kop omhoog sterk en kan ik niets meer doen....

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:50

heb je wel les? en tja er gaat een hoop tijd inzitten in omschakeling van manier van rijden, maar elk paard kun je weer zacht maken met veel geduld en consequentheid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:04

Tja dat krijg je als je liever adviezen van een vriendinnetje opvolgt dan van een INSTRUCTEUR.....

Heb je nu helemaal niks meer aan want het kwaad is geschied. Maar LEER er aub van, en leg dit bij een goede instructeur neer! Terugscholen naar zachter bit kan meestal wel, maar vergt RIJTECHNISCH verstand en vaardigheid, en geen adviezen van de eerste de beste die zegt wat je graag horen wilt.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:05

Nee weet ik Sonja, maar ik was gwn benieuwd wat jullie vonden. Mijn instructrice helpt me nu zo zacht mogelijk te rijden en daarna wouden we gaan kijken naar een ander bit maar het gaat met les en thuis al veel beter dan het was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:14

OK, puur mening:
Ik zeg: rijtechnisch oplossen en zsm terug naar normale trens. On-, enkel- of dubbelgebroken.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:48

Op welk gaatje rijd je hem? Als je op het 2de of 3de gaatje rijd, een gaatje hoger zetten todat je hem gewoon aan de grote ring kan rijden. Daarna is de overstap niet zo groot meer naar een gewoon bitje

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:43

Ik zou ook zsm overgaan op een gewoon trensje..

Ik rij op een handelsstal en krijg ook steeds nieuwe paarden, waarvan we niet weten op welk bit ze gelopen hebben. Ik rij ze altijd met dubbelgebroken watertrens en ben altijd tevreden over dit bit.
Je moet dit soort probleem rijtechnisch oplossen, want steeds een scherper bit werkt op een gegeven moment ook niet meer..

Maar suc6!

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:34

manonutjuh schreef:
Op welk gaatje rijd je hem? Als je op het 2de of 3de gaatje rijd, een gaatje hoger zetten todat je hem gewoon aan de grote ring kan rijden. Daarna is de overstap niet zo groot meer naar een gewoon bitje

Hier ben ik het wel mee eens. Als je nu elke keer een ring teruggaat kom je vanzelf op een enkelgebroken bitje uit.

Of dit voor jou paard het prettigst is weet ik niet. Misschien hierna een keer een dubbel gebroken bit proberen.

Maar het beste advies dat ik je kan geven is "neem een goede instrukteur/instructrice"

Succes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:55

14 mei, die buitenrit zou ik met je pessoa rijden.
Want voor die tijd heb je hem niet aan het lopen op een gewoon bit dat jij hem buiten ineens kunt houden in een hele groep.
Al zou ik nog liever het advies geven, niet gaan...

Maar thuis met rijden, omschakelen naar een gewoon bit.
Zoals iemand hier ook al opmerkte.
Toen ik vroeger handelspaarden reed, reed ik alles op een gewone trens.
En zeker weten dat er ook paarden bij zaten die anders gewend waren.
Maar uiteindelijk liep alles op een trensje.
Kost veel zelf discipline, want niks is zo makkelijk als er een scherp bit in te gooien en je niet meer hoeft te oefenen, want je probleem is "weg"
Allleen voelt dat voor je paardje wat anders

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:56

Tnx allemaal. Mensen nog meer tips? ik denk dat ik na de buitenrit een enkel gebroken watertrensje in doe die ong net zo zwaar is al mn pessoa.. Kan dat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:02

Natuurlijk kan dat.
Maar je kunt nu thuis ook al gaan oefenen met een gewoon bit, waarom wachten tot na die buitenrit?

En zoals al aangegeven, met een goede instructrice.
Die leert je rijden op je been en gewichtshulpen.
Als jij, maar ook je paard snapt hoe dat werkt, heb je steeds minder hand nodig.

Verwacht geen wonderen binnen een korte tijd.
Geef de moed dan niet op.
Nieuwe dingen aanleren is vaak makkelijk.
Maar dingen afleren o zo moeilijk.
Voor ruiter en paard.

Maar super dat je zelf inzit dat het zo niet hoort en je het wilt veranderen

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:03

Tnx

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:17

Op welke ring rij je nu inderdaad. Zorg dat je het gaat afbouwen, gewoon direct vanaf nu. Een pessoa bit heeft verschillende ringen die een andere inwerking veroorzaken.

Verwacht geen wonderen, maar eigenlijk even een terugval de eerste keer. Daar zul je even doorheen moeten. Maar zorg dat je in ieder geval in de bak gaat rijden met je teugels aan de bovenste ring (zonder scharen inwerking), gewoon tijdens je les want dan kan je instructrice je helpen met tips geven.

Dan tijdens het buitenrijden gebruik je voor de zekerheid nog de tweede ring om iets meer overwicht te hebben. En denk erom dat je tijdens het buitenrijden probeert zo min mogelijk hard te trekken in de mond van je paard maar ook dan licht contact oefenen en overgangen rijden zoals je in de bak ook zou oefenen.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:19

die vind ik goed Bienotje ik rij nu op de onderste van de drie en wil naar de middelste (de grote)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:26

Gewoon doen dus de volgende keer als je les hebt.. En dat totdat je uiteindelijk bij de ring uitkomt waar het bit zelf aan vast zit.

Veelal is het ook het idee van de ruiter opgegeven moment dat deze denkt het paard met een ander bit niet meer te kunnen houden, dus vooral in de bak lekker doen. Kun je met buitenritten voorlopig nog even het zekere voor het onzekere nemen. (Alhoewel ik wel vind dat je je paard normaal gesproken de basis en het tempo goed onder controle moet hebben voordat je uberhaupt buitenritten gaat maken, maar dat is natuurlijk eigen keus..)