help, pony wil niet alleen naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chicolover

help, pony wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:03

hey!
ik wil echt super graag met mijn pony buiten rijden, maar als we nog niet eens de straat uit zijn, draait ze zich om en gallopeerd keihard naar huis. ik kan haar dan echt niet stoppen en omtrekken kan niet omdat we een erg smalle straat hebben. gelukkig hebben we een erg rustige weg waar bijna geen auto's rijden. een keer ging ze er dus voor de zoveelste keer vandoor en toen was het schemerig. ze gallopeerde dus naar huis, maar ze rende iets door; we waren al bij het huis van de buren. ze draaide zich snel om, maar door de haast gleed ze uit (met mij erop). ik was echt heel bang geworden, want ze viel bijna boven op mij!
een tijdje eerder gingen we (mijn zus, mijn pony en ik) ook naar een (ondiep) meertje toe om te zwemmen (incl. mijn pony) dat vond ze heel leuk. we bleven een paar uur en toen gingen we terug. toen was er niks aan de hand.
een weekje later gingen we dat weer doen en bleven we nog iets langer.
iedereen had weer schik ervan, maar op een gegeven moment merkte ik dat mijn pony lastiger begon te worden. ik zei tegen mijn zus dat we terug moesten gaan, maar zij dacht van niet. even later stribbelde ze steeds meer tegen; ze wou naar huis.
ze liep steeds verder van het meertje af en begon te draven. ze had het bit tussen haar tanden geklemd en zo kon ik haar dus niet tegen houden. het draven hield al snel op; ze ging er in een rengalop vandoor. ik was heel erg bang, ik zat zonder zadel op haar (daarbij kon ik nog niet goed blijven zitten) en een paar honderd meter verder was een heel druk kruispunt. ik schreeuwde om hulp van mijn zus, maar ze kon ons natuurlijk niet achtervolgen. mijn pony ging door veel scherpe bochten waarbij ik steeds bijna eraf viel. zo'n 50 meter voor het kruispunt kreeg ik haar eindelijk tot stilstand. ik was zóó opgelucht! maar ik schreeuwde dat mijn zus heel snel moest komen; ik was bang dat ze er weer vandoor zou gaan. we zijn uiteindelijk heel thuis gekomen, maar we hebben niks aan onze ouders verteld; die zouden razend worden.
weet iemand wat ik moet doen met dit probleem?
ik durf nooit meer met haar naar buiten te gaan. wie heeft dit ook?

(sorry voor het lange verhaal)

groetjes,
maryse

Anoniem

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:01

chicolover schreef:
hey!
ik wil echt super graag met mijn pony buiten rijden, maar als we nog niet eens de straat uit zijn, draait ze zich om en gallopeerd keihard naar huis. ik kan haar dan echt niet stoppen en omtrekken kan niet omdat we een erg smalle straat hebben.

*** Is vast breder dan een meter dus omtrekken die handel. Buiten aan de kletter is bloedlink.

gelukkig hebben we een erg rustige weg waar bijna geen auto's rijden. een keer ging ze er dus voor de zoveelste keer vandoor en toen was het schemerig.

*** Sorry dat ik het zo cru moet zeggen maar welke idioot gaat er in de schemering een buitenrit proberen te maken? En al helemaal als je WEET dat je geen controle over dat beest hebt???? Dan VRAAG je toch om problemen ?!?!

ik zei tegen mijn zus dat we terug moesten gaan, maar zij dacht van niet.

** Is ook te zot voor woorden, als een PAARD aan gaat geven wanneer jullie naar huis moeten...

even later stribbelde ze steeds meer tegen; ze wou naar huis.
ze liep steeds verder van het meertje af en begon te draven. ze had het bit tussen haar tanden geklemd en zo kon ik haar dus niet tegen houden. het draven hield al snel op; ze ging er in een rengalop vandoor. ik was heel erg bang, ik zat zonder zadel op haar (daarbij kon ik nog niet goed blijven zitten)

** Wederom tamelijk cru maar hoe dom kan je wezen dan? Als je toch WEET dat 'ie dat doet, en dan OOK nog eens zonder zadel gaan buitenrijden. Sorry hoor maar dat vind ik dus gewoon dom.

en een paar honderd meter verder was een heel druk kruispunt. ik schreeuwde om hulp van mijn zus

** Dat is altijd handig, schreeuwen op een paard...
, maar ze kon ons natuurlijk niet achtervolgen. mijn pony ging door veel scherpe bochten waarbij ik steeds bijna eraf viel. zo'n 50 meter voor het kruispunt kreeg ik haar eindelijk tot stilstand. ik was zóó opgelucht! maar ik schreeuwde dat mijn zus heel snel moest komen;

** Volgende keer (gaat vast wel komen, zo snugger ben je zo te lezen wel ) is het misschien slimmer om er af te springen in plaats van te gaan schreeuwen, denk je ook niet?

ik was bang dat ze er weer vandoor zou gaan. we zijn uiteindelijk heel thuis gekomen, maar we hebben niks aan onze ouders verteld; die zouden razend worden.

** Nee volgende keer echt verongelukken, zodat een agent ze kan komen vertellen dat hun dochter er niet meer is. DAAR zullen je ouders gelukkig van worden....

** JA! NOOIT MEER DOEN!!!
EERST met je instructeur hierover praten, en hem/haar vragen om je hier in te begeleiden. Wat je nu allemaal aan het doen bent is letterlijk levensgevaarlijk voor jezelf EN anderen.

ik durf nooit meer met haar naar buiten te gaan.

** Eindelijk iets verstandigd!
Pleasepleaseplease DOE dit ook ECHT NIET MEER!!!

groetjes,
maryse

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:06

Wat voor pony heb je, hoe lang heb je hem al en hoe lang rij je zelf?

Rij je ook in de bak en luistert hij dan wel goed? Heb je ook les met de pony?

Er zijn een aantal recente topics over paarden die op hol slaan en hoe je ze moet stoppen. (en dat is dus heel moeilijk)

Ik maak uit jouw verhaal een beetje op dat je niet zo lang rijdt of in ieder geval niet veel les hebt gehad (omdat je zegt dat je nog niet zo goed kunt blijven zitten), maar mischien heb ik het fout. Als dit echter zo is, moet je eerst gaan zorgen dat je pony altijd naar jou luistert en je ook in de bak niet in de maling neemt.

In ieder geval verstandig en verantwoordelijk blijven en dus niet uren op pad gaan zonder zadel. Leer eerst maar goed de pony de baas te zijn, ga in ieder geval MET zadel rijden (dan glij je er niet snel vanaf) en doe in het begin kleine stukjes.

Het is misschien allemaal heel leuk om samen met je zusje en vriendinnetjes met je pony de weide wereld in te trekken, maar dan moet je wel weten wat je doet.

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 09:36

Sonja schreef:
chicolover schreef:
hey!
ik wil echt super graag met mijn pony buiten rijden, maar als we nog niet eens de straat uit zijn, draait ze zich om en gallopeerd keihard naar huis. ik kan haar dan echt niet stoppen en omtrekken kan niet omdat we een erg smalle straat hebben.

*** Is vast breder dan een meter dus omtrekken die handel. Buiten aan de kletter is bloedlink.

gelukkig hebben we een erg rustige weg waar bijna geen auto's rijden. een keer ging ze er dus voor de zoveelste keer vandoor en toen was het schemerig.

*** Sorry dat ik het zo cru moet zeggen maar welke idioot gaat er in de schemering een buitenrit proberen te maken? En al helemaal als je WEET dat je geen controle over dat beest hebt???? Dan VRAAG je toch om problemen ?!?!

ik zei tegen mijn zus dat we terug moesten gaan, maar zij dacht van niet.

** Is ook te zot voor woorden, als een PAARD aan gaat geven wanneer jullie naar huis moeten...

even later stribbelde ze steeds meer tegen; ze wou naar huis.
ze liep steeds verder van het meertje af en begon te draven. ze had het bit tussen haar tanden geklemd en zo kon ik haar dus niet tegen houden. het draven hield al snel op; ze ging er in een rengalop vandoor. ik was heel erg bang, ik zat zonder zadel op haar (daarbij kon ik nog niet goed blijven zitten)

** Wederom tamelijk cru maar hoe dom kan je wezen dan? Als je toch WEET dat 'ie dat doet, en dan OOK nog eens zonder zadel gaan buitenrijden. Sorry hoor maar dat vind ik dus gewoon dom.

en een paar honderd meter verder was een heel druk kruispunt. ik schreeuwde om hulp van mijn zus

** Dat is altijd handig, schreeuwen op een paard...
, maar ze kon ons natuurlijk niet achtervolgen. mijn pony ging door veel scherpe bochten waarbij ik steeds bijna eraf viel. zo'n 50 meter voor het kruispunt kreeg ik haar eindelijk tot stilstand. ik was zóó opgelucht! maar ik schreeuwde dat mijn zus heel snel moest komen;

** Volgende keer (gaat vast wel komen, zo snugger ben je zo te lezen wel ) is het misschien slimmer om er af te springen in plaats van te gaan schreeuwen, denk je ook niet?

ik was bang dat ze er weer vandoor zou gaan. we zijn uiteindelijk heel thuis gekomen, maar we hebben niks aan onze ouders verteld; die zouden razend worden.

** Nee volgende keer echt verongelukken, zodat een agent ze kan komen vertellen dat hun dochter er niet meer is. DAAR zullen je ouders gelukkig van worden....

** JA! NOOIT MEER DOEN!!!
EERST met je instructeur hierover praten, en hem/haar vragen om je hier in te begeleiden. Wat je nu allemaal aan het doen bent is letterlijk levensgevaarlijk voor jezelf EN anderen.

ik durf nooit meer met haar naar buiten te gaan.

** Eindelijk iets verstandigd!
Pleasepleaseplease DOE dit ook ECHT NIET MEER!!!

groetjes,
maryse

okee... alles wat je zegt is wel waar maar mag het ook een beetje aardiger? ik weet dat ik fout was, maar op zulke momenten raak ik altijd gewoon in paniek. ik heb altijd op brave manege paardjes moeten rijden en daarom was ik ook niks gewend. bij de manege heb ik voor zover ik weet niet veel geleerd. ik wist toen niet dat ik beslist niet moest schreeuwen als ik op een paard zat. ik wist ook nog niet veel van mijn pony; ik had haar toen nog maar net. mijn zus en ik maakten vaak van die uitstapjes in onze straat zonder zadel om het mij te leren. maar ik heb in het begin van mijn verhaal gezegd dat de eerste keer dat we een flinke buitenrit maakten, die naar het meer was. het was dus echt de eerste keer dus konden we niet weten dat ze er vandoor zou gaan!
je hebt echt helemaal gelijk hoor, maar dat kan ik nu pas inzien, omdat ik gewoon al weer veel heb bijgeleerd.

larrylurex

Re: help, pony wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:24

hoi,

Ik heb je verhaal gelezen en ik heb hetzelfde probleem met mijn paard (gehad) en ik rij al ruim 20 jaar dus de reactie van Maryse is wel waar maar een beetje te makkelijk gesteld. en dat helpt je niet verder...

Bij mijn paard heb ik het volgende gedaan, eerst gekeken of hij een probleem heeft in de rug of hals...
Waarom zou je zeggen? Nou als hij spanningen opbouwd en hij heeft op dat moment pijn kan het zijn dat dit zich in vluchtgedrag zal gaan uiten. Ik weet niet hoe je paard aanvoelt maar waarschijnlijk zijn hij zijn hele lichaam aanspannen en verkrampt als hij ervan door gaat anders zouden je hulpen wel doorkomen.

Ik weet niet waar je woont maar bij de Raaphorst in Wassenaar komt elke maand een hele goede kraker langs.
Maar overleg het eerst met je dierenarts en instructrice (die heb je trouwens wel nodig hiermee, dit kan je niet alleen)

Vraag ook aan de vorige eigenaar of die hetzelfde probleem hebben gehad of dat het misschien een autoriteits verhaal is. Wederom kan n dat geval je instructrice je helpen je pony de baas te worden.

Mijn paard in nooit goed verkeersmak gemaakt helaas... en daar heb ik nu problemen mee.

Ga veel wandelen aan het HOOFDSTEL (geen halster) en longeertouw. urenlang dagenlang, daardoor gaan ze wennen aan enge dingen en dat het ook leuk kan zijn om buiten te komen. je kan het combineren met een half uurtje gras eten of zo.....
gaat je pony er toch vandoor laat dan wel het touw los!!!!

Ik ben nu al twee jaar bezig met wisselende succesen en ben 2 weken geleden weer begonnen en het gaat redelijk. Als je meer wilt weten kan je me mailen of een reactie plaatsen.
Komt vast wel goed met wat geduld en aandacht naar wat je paard je probeert te vertellen met zijn gedrag...

Succes Lisette