tijdens buitenrit wil paard niet verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bezg0

tijdens buitenrit wil paard niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:22

Hallo,
Weten jullie een oplossing voor het volgende probleem?

Tijdens het begin van de buitenrit, stopt mijn paard ineens en wil niet meer verder (ze wil dan trg naar huis naar de andere paarden). Als ik met meerdere paarden ga, dan gebeurt het niet.
Nou heb ik dat in het begin met andere paarden ook wel gehad, maar die kreeg ik dan wel weer voorwaarts, maar deze dame is erg vasthoudend en koppig. Het enige wat ze doet is blindelings achterwaarts en een beetje dreigen/ steigeren. Een stukje achterwaarts in de richting die ik op wil en dan weer proberen helpt ook niet. Ervaringen/ tips?

sonjabelgium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:33

Ik heb ook zo'n pony gehad, wat een afhang is dat hé?!
Bij mij was het een gebrek aan leiderschap van mij. Paard volgt altijd de leider en als de leider thuis staat of onder je kont loopt te klieren en niet in het zadel zit heb je een groot probleem ...
Hoe is ze aan de hand? In die tijd zijn wij vaak aan de hand gaan wandelen wat ook geen lolletje was t'Was zowiezo een probleem-dier
Mij hebben ze nog gezegd als paard achterwaarts dreigd te gaan van te draaien en 'r achterwaarts dwingen te gaan WEG van huis tot ze het zat zijn ... of het werkt? Geen idee. Ik heb de pony weg gedaan, ik kan geen risico's verantwoorden als moeder en wonende langs een zeer drukke weg.

HorseyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:00

ik herken dit probleem ook en ik denk dat het heel goed zou kunnen kloppen dat het een gebrek aan leiderschap is, mn pony doet t namelijk bij mij niet, maar bij haar eigenaresse wel. bij mij heeft ze t ook een aantal keer geprobeert, als het op een redelijk rustige weg was, kon ik dr nog wel een flinke mep verkopen ofzo, maar als er allemaal auto's staan zou ik gewoon afstappen en een stukje veder weer opstappen, lukt dat nopg niet dan gewoon er naast blijven lopen, maar je paard krijgt iig niet dr zin

Destiny22

Re: tijdens buitenrit wil paard niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:05

Mijn paar doet dit ook. Zij ddoet het zelfs als ze met andere paarden is. Wat ik heb gedaan is afstappen een stuk verder lopen en er dan weer op meestal geeft ze het dan op. En wat ook helpt is iemand meenemen op de fiets of lopend. Dan als je paard om wilt keren die hem vastpakt en dan weer wat later weer los laat.

Nou doet ze het bijna nooit meer en ga ik ook alleen naar buiten en probeer nu elke keer een stukje verder te gaan. En ik moet zeggen dat het tot nu toe goed gaat. Ook omdat ze weet dat als ik haar wel terug laat gaan ze lekker in de bak hard aan het werk mag en dat vind ze ook geen optie

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:34

Hallo,

Ik heb 2 paarden en als we samen naar buiten gaan dan stoppen ze bij het begin al van het ruiterpad en bij elke bocht waar ze zoiets hebben van hmmm dat ken ik niet! Steigeren en bokken en omdraaien en wegrennen.....

Ik stap gewoon af en praat tegen ze en loop met ze aan de hand door het 'enge'gedeelte en dan stap ik er weer op....want dat gaat prima. één van de paarden loopt graag en makkelijk achteruit als het hem niet zint, ik draai hem dan om en laat hem achteruit naar het 'enge' stuk lopen...dat vind ie niet leuk en dan draait hij zich vanzelf weer om!

Helaas denk ik niet dat het makkelijker gaat worden op den duur, maar gewoon volhouden en genieten van de stukken die wel goed gaan....

Succes

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:08

Misschien moet je eens proberen, om haar met haar neus in de richting waar je heen wilt te zetten en niet te veel aandringen. Geduld hebben en dan wordt ze het vanzelf een keer zat.
Ik heb het ook gehad namelijk. Ze gaat dan vanzelf weer lopen en dan natuurlijk belonen en op een door jou gekozen moment pas naar huis terug keren!

Suc6

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:26

heel herkenbaar probleem... Ik draai mijn paard om en laat hem dan maar achterwaarts lopen, en dan niet een paar passen, maar minstens een stuk of 10. tot nu toe werkt dat goed en loopt hij daarna weer gewoon door. Maar anders stap ik er af en loop ik er een eindje naast. Afwachten en rustig aandrijven werkt bij mij niet, want dan gaat mijn paard alleen maar achteruit, zo ben ik al bijna in de sloot beland en op een drukke weg..
dus mijn tip, werkt een klein stukje achterwaarts niet, dan maar een groot stuk

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:40

mijn verzorgpony doet het ook alleen dan niet zo heel erg als bij de rest van deze mensen, als ik alleen met haar het bos in ga dan wil ze het eerste stuk nooit vooruit (als ze voor de kar loopt of als er meerdere pony's zijn dan wil ze wel) en dan kan ik aandrijven/schoppen, met de zweep tikken wat ik wil maar het helpt allemaal niks dus ik moet dan áltijd afstappen en dat begint een beetje vervelend te worden want dan wil ze ook nog haast niet vooruit, dan loopt ze een paar pasjes en staat ze weer stil. En dan zit ze de hele tijd om zich heen te kijken (ze draait zich niet om dat ze naar huis wil ofzo en kijkt daar verder ook weinig naar) maar zodra we dat pad uit zijn en op het zandpad aankomen dan is er niks meer aan de hand en dan wil ze maar al te graag, en achterwaarts werkt bij mij ook niet, het enige wat bij mij nog wel eens wil werken is dat als er iemand meeloopt/fietst, en die dan voor de pony loopt, dan gaat ze nog wel eens stilstaan maar dan roept diegene de pony even en dan komt ze vaak wel, en anders houd ze de pony vast bij de teugels dan gaat ze ook wel, maarja voor jou is het lastiger want hij doet het onderweg en kan het (volgens mij) elk moment doen, misschien is het een idee om samen met iemand anders te gaan rijden? Dan voelt de pony zich minder alleen succes ermee iig

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:52

Ja ik heb het ook gehad met mijn paard. echt doodeng was het want als ie achteruit gaat dan maakt het niet uit wat er achter hem was. sloot, prikkeldraad, niets maakte hem uit!

uiteindelijk heb ik het opgelost door hem echt gewoon ik denk wel een kilometer achterwaarts de juiste richting op te krijgen. Hij wildde uit zichzelf al omdraaien na een pas of 20 en ik heb hem gewoon weer achterwaarts doorgereden. en toen was t niet leuk meer he! en liet ie zich om draaien en liep gewoon door!

als hij nu weer af en toe zo'n bui heeft doe ik het weer. zet achterwaarts in. en hij draait zichzelf al om en loopt gewoon door!

Afstappen is bij mijn paard geen optie! want dan loopt ie wel door, maar zodra je weer opstapte begon hij weer!

madacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:54

Consequent zijn en optreden. Beter twee harde tikken, waardoor hij weet dat het menens is, dan 10 keer lief vragen. De pony weet dan al vaak genoeg. Hij weet dat ie zijn zin toch wel krijgt uiteindelijk. En beter afstappen dan, en dan het rondje lopend afmaken, als omkeren en terug naar huis gaan. Dat is funest.

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 01:57

HorseyLover schreef:
ik herken dit probleem ook en ik denk dat het heel goed zou kunnen kloppen dat het een gebrek aan leiderschap is, mn pony doet t namelijk bij mij niet, maar bij haar eigenaresse wel. bij mij heeft ze t ook een aantal keer geprobeert, als het op een redelijk rustige weg was, kon ik dr nog wel een flinke mep verkopen ofzo, maar als er allemaal auto's staan zou ik gewoon afstappen en een stukje veder weer opstappen, lukt dat nopg niet dan gewoon er naast blijven lopen, maar je paard krijgt iig niet dr zin

Hier ben ik het dus helemaal mee eens Ik heb ook zo'n paard gehad, en bij hem is het later ook weer overgegaan. Je moet zorgen dat je niet in de stress schiet. Je mag hem best wel eens een tik verkopen, maar zodra hij weer een pas voorwaarst doet moet je zorgen dat je wel weer positief doet. Zodat als hij toch weer doorloopt het geen "nare" ervaring is.

bezg0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 12:42

bedankt voor alle reactie ik ga er weer mee aan de slag!