Tenen/knieen naar buiten; lichamelijk 'probleem'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Tenen/knieen naar buiten; lichamelijk 'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:53

Hey,

ik heb een probleem met mijn houding, en vroeg me af of er iemand is die dit herkend?

Ik draai mijn benen als het ware te ver naar buiten. Hierdoor zitten mijn knieen te veel naar buiten, en ook niet netjes aangesloten, en draai ik mijn tenen naar buiten, en mijn kuiten naar binnen. Ook liggen mijn benen hierdoor íets te ver naar voren.

Mijn instructrice heeft van alles gedaan om me te helpen hiermee.
Zachtjes mijn been draaien, zodat ik kon voelen hoe het hoorde.
Zonder beugels rijden.
Kranten tussen mijn knieen.
Ze heeft zelfs een tijd haar dressuurzadel voor mij meegenomen, omdat je hierbij je benen automatisch netter aanlegt dan op het veelzijdigheidszadel dat werd gebruikt.

Het werd hier wel wat beter door, ik stikte ook van de spierpijn erna, maar echt denderend veel verschil maakte het niet.

Het lukt me gewoon niet van mezelf dit te doen. Eerst dacht ik dat dit een kwestie van spieren was, dat ik gewoon de kracht hier niet voor had.
Aan de andere kant, het voelt als een beweging die ik niet van mezelf maak, maar als zij mijn benen 'goedlegt', kan ik het wel even volhouden, 'herken' ik de houding. (Of hoe leg je zoiets uit... )

Mijn instructrice heeft het opgegeven, ze denkt dat ik als ik mijn bekken in een bepaalde houding heb ('paardrijhouding'), ik mijn benen niet in een bepaalde houding kan houden. (dus niet 'naar binnen')
En dit zou best wel eens kunnen.

Iemand die dit herkend?

pintj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:59

ik rij ook altijd met mijn tenen/knieen naar buiten..
Ik moet er gewoon heel erg opletten dat ik ze tegen het zadel aanduw.. maar volgens mij ligt mijn probleem toch iets anders als dat van jou.. ik zou zeggen blijf oefenen

Valentijn5

Re: Tenen/knieen naar buiten; lichamelijk 'probleem'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:23

Ik ervaar ook veel problemen met mijn houding. Je moet je onderbenen namelijk iets naar achter leggen je tenen naar binnen laten wijzen en je hakken uitdrukken. Het lukt mij ook maar heel eventjes om in deze houding te blijven zitten en daarna krijg ik last van mijn heupen. Ik kan ook niet lichtrijden in deze houding omdat ik geen kracht heb om op te staan uit het zadel in deze houding. Het blijft dus heel hard werken voor mij. Ik wens je veel sterkte toe.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:18

Arabelle, dat klinkt mij wel bekend inderdaad!

Denk je dat het je ooit nog gaat lukken? :p
(Lekker dramatisch... )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:25

Ja ik heb dat ook. Eigelijk snap ik helemaal niet wat het nut ervan is..
Ik rijd gelukkig geen wedstrijden ofzo, alleen lekker buiten, dus ik blijf fijn met mn benen lekker los rijden, relaxed
Ik doe zowiezo drijven door met mijn bovenbenen te knijpen. Als ik die dus steeds zou hebben aangesloten dan zouden we alleen maar harder gaan
En dan heb ik ook nog eens een tinker, én een barefoot zadel, dus ik zit veel breder dan op een kwpn'er met een engels zadeltje

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:14

ik heb dat ook GEHAD maar gelukkig niet meer mn instructeur heefd op me blijven schelden en doorzetten. Ik heb wel de beugels nu langer gemaakt dat helpt ook . Ik vond het vreselijk moeilijk in het beging maar nu irriteer ik me zelf ook als ik het bij andere ziet , want toen ik een maal te pakken had vond ik het veel fijner rijden

DUS EFFE DOORZETTEN

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:04

Ik herken het maar bij mij is het lichamelijk aangeboren. Deze houding die jij beschrijft heb ik van nature. Mijn knieen staan een kwartslag naar buiten en mijn tenen ook.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:17

Mereldevogel, het is inderdaad een dramatisch iets om je hele houding te moeten veranderen op het paard. Of het ooit echt gaat lukken in deze houding te rijden is voor mij ook een vraag. Als je nou lekker relaxed kon rijden zoals MistycTinker beschrijft kan je geloof ik ook veel meer genieten van het paardrijden zelf. Nogmaals veel succes Mereldevogel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:57

Citaat:
Ja ik heb dat ook. Eigelijk snap ik helemaal niet wat het nut ervan is..
Ik rijd gelukkig geen wedstrijden ofzo, alleen lekker buiten, dus ik blijf fijn met mn benen lekker los rijden, relaxed

Tsja, ik rijd dressuur, op het moment alleen op de manege. Maar ik merk het verschil wel, het heeft invloed op je hele zit, vandaar.
Maar, lekker door blijven rijden zou ik zeggen!

Citaat:
Ik herken het maar bij mij is het lichamelijk aangeboren. Deze houding die jij beschrijft heb ik van nature. Mijn knieen staan een kwartslag naar buiten en mijn tenen ook.

Een kwartslag? Dat is wel veel, maar ik heb het inderdaad ook, alleen licht. Maar ben ik in elk geval niet de enige. (Niet onaardig bedoeld he.. )

Arabelle, ik geniet wel hoor, en dat moet jij ook vooral doen! Ik vroeg me alleen af, of er veel mensen waren die dit herkenden..

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:32

Dank je wel voor je bericht Mereldevogel. Jij ook veel succes

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:31

Hoi.
Heb ik ook lang gehad, niet echt het probleem met tenen of knieen, maar zat te ver achterover. Zitten jullie toevallig niet te ver achterover? Want ik merk wel nu ik rechter zit (dus de S bocht in je lichaam benadrukken) dat mijn been een stuk stiller is.

Probeer je knieen goed tegen het zadel te leggen, daardoor kantel je je bekken en zit je dus automatisch rechter en heb je een betere beenhouding.
Doordat ik mijn knieen beter ging aansluiten, veranderde mijn houding voor de rest ook heel snel. Je moet wel ff doorzetten, en het is makkelijk als je instructrice/teur je hier vaaaak aan herrinnert, tot vervelens toe En zelf er ook aan blijven denken natuurlijk.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:21

Ik zit eerder te ver voorover dan achterover..

Maar bedankt voor je reactie.