Zodra paard nageeflijk loopt, ga ik gespannen zitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Zodra paard nageeflijk loopt, ga ik gespannen zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:17

Hallo,

Ik rij elke zaterdag op een manege, en daar rij ik op een vast paard. (van iemand die daar in pension staat)
Als we dan lekker aan het rijden zijn, gaat het paard op een gegeven moment nageeflijk lopen, en zoekt ze mn hand op. Maar zodra ze dat doet ga ik 'raar' zitten, een beetje gespannen zeg maar, dan weet ik niet meer wat ik met mn houding aanmoet. En doordat ik zo 'raar' doe, loopt het paard ook niet nageeflijk meer, want ze raakt natuurlijk een beetje gespannen doordat ik raar ga doen.

Iemand die dit kent en misschien tips heeft?

groetjes karin

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:43

Kort maar krachtig: Zitles!

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:48

Zitles kan idd werken, maar probeer het een paar keer, en denk niet vna'zometeen gaat het weer fout'
Want dan gaat het ook echt fout ja

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:14

Als je paard nageeft, laat zij los. Als ze loslaat, moet jij ook loslaten en dus niet gaan trekken ofzo. Je moet gewoon op dezelfde manier doorijden, maar zorgen dat je je armen en schouders ontspannen houdt. Je moet hier heel erg opletten(heb ik zelf ook gemerkt) Als je even niet denkt aan het loslaten, dan span je meteen weer je armen aan.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:19

Jij beschrijft dat je raar gaat doen. Maar hieruit kan ik niet echt opmaken wat je dan aan je houding gaat veranderen. Je moet gewoon zelf ook ontspannen en niet aan de teugels trekken. Als dit gebeurd krijg je dan geen commentaar naar je hoofd geslingerd van je instructrise?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:12

Weet je zeker dat je een onafhankelijke zit hebt? Ga je niet anders zitten als het paard nageeflijk wordt, omdat je voor je gevoel het stuur (contact met de mond) minder strak vast hebt?

Zitles en naar voren kijken, zodat je zelf niet met je ogen ziet wanneer het paard nageeflijk wordt maar meer vertrouwd op wat je voelt in je handen.

Karin_deB

Re: Zodra paard nageeflijk loopt, ga ik gespannen zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 17:17

Bedankt voor de tips, ik zal er eens proberen op te letten dat ik naar voren kijken ontspan.

@ Juultj, we rijden met zn 7en in een les, en meestal gebeurt het net op het moment dat mn instructrice even naar iemand anders kijkt.

hypos

Re: Zodra paard nageeflijk loopt, ga ik gespannen zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:05

het is een beetje raar om in de les te doen, maar om ontspannen te zitten, moet je rustig blijven ademhalen. Dit kun je oefenen door te fluiten of te zingen .
Langs de weg zing ik wat af (arm paard)