Hangen aan teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Hangen aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:58

Hallo,

Ik ben net met mijn pony op les en het gaat goed, alleen ze trekt heel erg aan de teugels...Ik heb dan altijd last van m'n handen..
Mijn instructrice zegt dat je dan even een strenge ruk( niet super hard, maar wel streng) moet geven aan de teugel(S)waarop ze hangt..
Maar goed, dan even later gebeurt hetzelfde weer.. Daarom betwijfel ik haar manier een beetje..

Iemand hier die er iets op weet?

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:01

Ik rijd op t moment ook een paard die dat doet, dat is vervelend inderdaad. Wat bij dit paard goed werkt is goed voorwaarts rijden, want het hangen komt meestal door een onvoldoende geactiveerde achterhand. Dus rijd lekker voorwaarts en actieveer die achterhand dan moet het haast wel goed komen

Succes met rijden

sokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:03

Maar ze wil altijd al snel voorwaarts.. Het is een welsh-arabier.. en ik moet vaak de buitenteugel er weer extra bijhouden omdat ze dan weer té veel voorwaarts wil.. Het is meer dat ze gaat hangen als je haar aan de teugel rijdt zeg maar..

sokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:05

M'n ringvingers waren er laatst van open zelfs

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:37

dat is vreemd... misschien heb je té veel druk op de teugels. Probeer in ieder geval oefeningen te doen om de achterhand te actieveren. En natuurlijk is een probleem na een paar keer proberen niet opgelost

En als echt niks werkt, dit heb ik bij mijn (een van) paard gedaan, neem de teugels zodra ze gaat hangen in een hand, met je vrije hand pak je het uiteinde van je teugel ( bij de gesp ) en als ze echt overdreven hangt, laat je de teugel gewoon los, het uiteinde blijf je vast houden. Mijn paard schrok zo, omdat ie altijd gewend was dat ik of iemand anders vast bleef houden, dat ie de rest van de les niet meer hing. Natuurlijk moet je na de tijd de teugels weer oppakken en het niet te vaak doen want dan gaan ze extra hangen omdat ze dan weten dat je ze loslaat.

Succes

sokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:29

Dat zal ik eens proberen van die teugels loslaten!

En misschien ook wat meer tempowisselingen rijden of voorwaarts in figuren enzo? figuren rijden vindt ze nog vrij moeilijk.. volgens mijn instrictrice is ze nog niet eens toe aan wijken..

Nicole_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:00

paardje waar ik op rij doet dit ook
ik zal is kijken of het bij hem werkt wat samzz zij

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:23

Wijken is niet iets waar een paard 'aan toe' is. Als jij gewoon rijd en voltes kunt verkleinen en vergroten kun je dat doormiddel van wijken ook goed doen. Ik doe met mijn jonge paarden vaak een paar pasjes wijken. Wel gewoon in stap, gewoon een beetje zoeken hoe een paard op de hulpen reageerd, als ze dan mooi zijwaarts gaar beloon ik haar en is het klaar. Leer ze gewoon spelenderwijs die paar pasjes wijken.

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:24

Dat teugels loslaten moet je niet te vaak doen! Een keer was voor mijn paard genoeg! Vooral omdat paarden slimme dieren zijn en ze het zo doorhebben dat ze op deze manier onder het werk uit kunnen komen!

Dus gewoon een keer doen en dan lekker verdergaan met de achterhand activeren.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:26

Veel figuren rijden om de vaart eruit te halen en loslaten. Steeds weer loslaten, zo gauw de druk toeneemt gewoon hand naar voren. Een paard wat gaat hangen wil juist de druk voelen, dat is makkelijk voor ze en zo komen ze ook onder het werk uit. Juist door steeds los et laten leert het paard op eigen benen lopen en dat hangen geen zin heeft. Misschien struikelt het zelfs de eerste paar keer dat je lostlaat, harde les maar dat is de enige optie. Trekgevechten win je toch niet en moet je niet eens willen.
Verwacht niet te snel dat ze helemaal niet meer trekt, het patroon moet doorbroken worden maar dan zal het van lieverlee echt beter gaan.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:28

misschien is het handig om haar het eerste kwartier helemaal lang te laten. Daarna wat meer je teugels aannemen, en als ze dan zo aan die teugels hangt dan laat je haar idd in 1 X los. Het zal een paar keer duren voordat ze dat door zal hebben dat dat het gevolg is.

sokje

Re: Hangen aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:30

regine schreef:
Veel figuren rijden om de vaart eruit te halen en loslaten. Steeds weer loslaten, zo gauw de druk toeneemt gewoon hand naar voren. Een paard wat gaat hangen wil juist de druk voelen, dat is makkelijk voor ze en zo komen ze ook onder het werk uit. Juist door steeds los et laten leert het paard op eigen benen lopen en dat hangen geen zin heeft. Misschien struikelt het zelfs de eerste paar keer dat je lostlaat, harde les maar dat is de enige optie. Trekgevechten win je toch niet en moet je niet eens willen.
Verwacht niet te snel dat ze helemaal niet meer trekt, het patroon moet doorbroken worden maar dan zal het van lieverlee echt beter gaan.

Bedankt voor je reactie,
Maar volgens mijn instructrice moet ik altijd contact houden met de teugels..en ik word al snel naar voren getrokken ( ik klap dan met m'n rug soms ff naar voren toe..) en als ik haar ruimte geef ( loslaat ) ben ik bang dat ik de controle over haar kwijt ben.. Maar ja, ze komt wel onder het werk uit door te hangen..want aan de teugel vindt ze niet zo prettig.. ze wil liever de heletijd met haar hoofd omhoog voorwaarts lopen..

Kan ik ook loslaten maar dan ook nog contact behouden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:25

Als je paard hangt, hang jij aan de andere kant
Voor jouw gevoel dus: loslaten! En laat hem gerust een keer op zijn snufferd vallen door onverwacht los te laten.
De tip van Sisco vind ik heel goed: richting halsstrekken rijden, absoluut niks aanbieden waarop ze kan gaan steunen en lekker voorwaarts rijden.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:00

Geen druk geven in je handen om op te hangen. Dus zoals al gezegd is loslaten.

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:17

Ik ben het met Samzz eens, goed voorwaarts rijden.
En áls ze aan de teugels hangt, in eén keer los laten.
Niet teveel trekken, dan trekt het paard terug.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:39

Hallo,

Ik heb ook een paard wat vaak hangt en zich erg sterk maakt. Naar de oplossing van dit probleem ben ik nog steeds zoekende en ik heb hem al bijna een jaar. Ik en mijn bijrijder hebben van alles geprobeert..ander bitje, harde rukjes, teugels los laten, veel figuren, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Hij blijft het met regelmaat doen....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:22

Hessie20 schreef:
Hallo,

Ik heb ook een paard wat vaak hangt en zich erg sterk maakt. Naar de oplossing van dit probleem ben ik nog steeds zoekende en ik heb hem al bijna een jaar. Ik en mijn bijrijder hebben van alles geprobeert..ander bitje, harde rukjes, teugels los laten, veel figuren, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Hij blijft het met regelmaat doen....

is het paard wel goed aan je been?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:34

Ik denk ook dat dat het echte probleem is, het zit aan de achterkant . Als mijn paard wil gaan hangen, dan drijf ik eerst flink voorwaarts (soms klein schopje) en dan open ik m'n hand. Soms doe ik ook mijn handen even naar voren, zodat de teugel even in een boogje komt, en dan neem ik weer gewoon contact, terwijl je goed bijdrijft. Zo gaat ze even op eigen benen lopen. Dit moet je allemaal heel snel achter elkaar doen. Wat kan helpen is overgangen stap-draf-stap en dat bv. ook op de volte doen. Echt heel vaak doen, bv. 5x op 1 volte. Dan gaat ie vanzelf je hand opzoeken.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:13

Het is absoluut probleem van uit de achterhand. Paard gaat niet hangen als hij meer gewicht op achterhand heeft! Daarbij gaat ruiter altijd terug hangen wat absoluut fout is. Ga heel veel korte tempowisselingen rijden, korte overgangen en korte schijnovergangen. Dit kost misschien wat tijd, maar ik kan je garanderen dat het werkt.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:34

Ik heb ook zo'n Welshje gehad wat het liefst lekker op de teugels hing of met het hoofd in de lucht liep.

Hij had ook een verschrikkelijke onderhals en vond het ook gewoon moeilijk om naar beneden te komen.

Ik heb hem een maand lang en laag gereden, hij ging in het begin als een idioot door de bak om z'n evenwicht te zoeken, maar hij had al snel door dat hard lopen dan niet helpt. Hij ging meer dragen van achter en zo kwam er minder druk van voor en kon ik hem langzaam wat meer nageeflijk vragen.

Zoals je instructrice het wil, daar ben ik het persoonlijk niet zo mee eens.
Jij moet contact houden, dat is op zich niet zo verkeerd, maar het feit dat ie je haast het zadel uit trekt, wijst op teveel druk.

Je zegt dat je bang bent de controle te verliezen als je loslaat, maar in een afgesloten bak kan er echt niet zoveel gebeuren.
Mijn pony heb ik toen ook 'los' gelaten, maar na wat voltes enzo, was de vaart er al snel uit.

Succes!!

S_a_n_n_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:12

hand naar voren en hem meteen attent maken met je been. niet lang over doen. gewoon bij snelle acties houden...