pony druk in andere omgeving met rijden (wedstrijd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

pony druk in andere omgeving met rijden (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:37

Hee,

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus doe het hier maar
Ik heb binnenkort met mijn verzorgpony een onderlinge wedstrijd.
We hebben dan springen en dressuur en spelletjes.
Springen is nog niet zo'n probleem want ze springt het meestal toch wel , maar dressuur is een ander verhaal.
De vorige keer dat ik een wedstrijdje met haar heb gehad was ze ook al zo druk en kijkt ze steeds om zich heen (logisch want ze kent dit niet) maar dan loopt ze dus niet netjes, hoofd de lucht in, heel snel, en let meer op de omgeving dan op mij.
Wie heeft er een idee om dit op te lossen zodat ik toch een nette proef kan rijden?

Elmond

Re: pony druk in andere omgeving met rijden (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:43

Ik kan me voorstellen dat je pony kijkt als je op nieuw terrein bent, maar dat zul je zelf ook doen lijkt me. Nou weet ik niet of het helemaal hieraan ligt, maar het kan ook aan jezelf liggen en dat jij het daardoor doorgeeft aan je pony. Voor de rest...dat wil zeggen voor het geval het echt aan je pony ligt...zul jij het op moeten lossen. En dan bedoel ik gewoon gaan rijden, met je benen aan de teugel duwen en vooral voorwaarts. Ga niet de teugel heel erg vastpakken, want dan pakt je pony ook. Als je pony wil kijken laat hem/haar rustig met een los teugeltje kijken, laat het hem/haar zelf min of meer "uitzoeken". Als je je pony loslaat heeft hij/zij door dat ie het alleen moet doen, en alleen kunnen ze het niet.

Verder veel succes en groetjes van mij

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:55

ja, ik denk dat het het beste is als ik haar flink aan het werk zet en zorg dat ze de gedachte bij mij heeft, maar moet haar natuurlijk niet teveel laten lopen want ze moet springen en dressuren, en ze is altijd al snel bezweet (ze heeft wel een supergoede conditie hoor, maar zij zweet nou eenmaal zo snel ) en het ziet er ook niet echt uit als ik met een bezweette pony eraan kom
soms ligt het idd ook wel eens aan mij dat de pony druk is, maar dit gaat de laatste tijd al steeds beter, ben de laatste tijd niet zo gespannen meer. Zowiezo trek ik al nooit aan de teugels, dan gaat ze toch alleen maar harder

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:59

In het kort: precies, jij snapt hem!

Haha, ik lag nu wel maar meende er alles van. Volgens mij moeten jullie saampjes gewoon veel oefenen en vaak op wedstrijd gaan en dan komt alles vanzelf goed. Ik wens je veel succes!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 09:05

bedankt, ik zag toevallig net een topic staan hier die ook over hetzelfde ging dus zal daar even gaan kijken

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:02

Ik denk dat je pony gewoon moet wennen enzo aan de wedstrijden.
Misschien is langer inrijden een goed idee!

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:33

Volgens mij heb je zelf goed in de gaten hoe je dit op zou kunnen lossen. Misschien is het een idee om regelmatig op vreemd terrein proberen te rijden zonder dat je wedstrijd hebt. Zo heb ik in het begin met mijn paardje regelmatig bij vriendinnen in de bak gereden, zodat hij een hoop vreemde plaatsen leerde kennen. Van alleen maar rennen en niet op willen letten is hij nu veranderd in een paardje dat best een nette proef kan en wil lopen. Veel succes met je verzorgpony!

astrea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:58

Ben het volkomen met Flippertje eens veel oefenen op vreemd terrein zodat op de duur niet vreemd meer is en hem ook eens tijdens een buiten rit aan het werk zetten hij moet begrijpen dat er ook buiten de bak gewerkt moet worden. Maar dan ook echt aan het werk zetten heel veel overgangen rijden dan heeft het ook gee tijd om, om zich heen te kijken. Succes ermee

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 17:10

ja maar het is niet mijn pony, ze hebben een fijne bak, ze hebben een binnen en buitenbak, in het bos is er ook niks met haar aan de hand, dan luisterd ze ook perfect (soms wel wat snel en schrikkerig maar oke, dan hoeft het ook niet echt netjes) maar dan moet ik telkens naar een andere bak heen, en zou zo ook niet weten waar ik dan evt. heen zal moeten gaan en het is natuurlijk niet mijn paard dus denk niet dat dat gaat lukken

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:21

Daar heeft de mijne ook last van, ik volgt dit topic, miss handige tips voor mij