Hulpteugel vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hulpteugel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:05

Hallo

Aangezien mijn pony veel met zijn hoofdje omhoog loopt tijdens het rijden(ik wil rugproblemen natuurlijk voorkomen) en vooral mijn bijrijdster hem moeilijk nageeflijk krijgt ben ik erover aan het denken een hulpteugel aan te schaffen.
Alleen nu hoor ik zoveel namen:
martingaal, thiedemann, elastiek, bijzetteugel, slofteugel....
Ik heb nooit met hulpteugels gereden bij mijn vorige pony dus daarom weet ik nu niet welke ik het beste kan nemen.
Kunnen jullie mij daarmee helpen?

Bedankt

_Nicky

Re: Hulpteugel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:08

Een martingaal en een thiedemann zijn het vriendelijkste vind ik zelf.
Aan een slof zou ik niet beginnen als ik jou was, omdat je nog niet weet hoe je ermee moet rijden (grote kans als je hem verkeerd gebruikt dat je je pony ermee verpest).
Bijzetteugels vind ik persoonlijk meer voor het longeren en niet echt voor het rijden.

Mijn keuze zal dus een martingaal of een thiedemann zijn in jouw geval. Ze zijn vriendelijk mits je ze goed gebruikt.
Heb je trouwens ook les ?

Silence

Re: Hulpteugel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:11

Bedankt,
Ik heb wel les ja en bij mij lukt het redelijk zonder hulpteugel. Het gaat vooral om mijn bijrijdster. Zij is nog maar 11 en bij haar lukt het niet echt goed. Vandaar dat ik haar met een hulpteugel wil gaan laten rijden. Zij lest ook wel hoor, maar krijgt het niet onder de knie

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:06

Weet je wat het is: met een hulpteugel laat ti ontspannen te lopen, maar dat is niet zo! Je rijdt hem dus eerder kapot als die lekker ontspannen er uit ziet maar feitelij kmet zn neus op zn knieen geknoopt loopt dan als die met zn neus in de lucht loopt.

Zorg ervoor dat ze goed les krijgt hoe ze leerd je paardje te laten ontspannen, kost iets meer maar is zeker wel een betere methode! Hulpteugels nemen de symptomen weg en niet de oorzaak..

Succes

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:43

idd kun je niet beter investeren in betere les?
met hulpteugels ziet het er voor het oog misschien beter uit, maar paard wordt feitelijk in een houding gezet. dit heeft dan ook niks met ontspanning te maken. paard moet van achter naar voor gereden worden zodat het zelf gaat nageven. als de huidige instructeur dat niet kan doorgeven aan het meisje dan zou ik persoonlijk zoeken naar iemand die haar dat wel kan leren.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:05

M3isSi3j schreef:
Weet je wat het is: met een hulpteugel laat ti ontspannen te lopen, maar dat is niet zo! Je rijdt hem dus eerder kapot als die lekker ontspannen er uit ziet maar feitelij kmet zn neus op zn knieen geknoopt loopt dan als die met zn neus in de lucht loopt.

Zorg ervoor dat ze goed les krijgt hoe ze leerd je paardje te laten ontspannen, kost iets meer maar is zeker wel een betere methode! Hulpteugels nemen de symptomen weg en niet de oorzaak..
Succes

Zo is het maar net!!

klomp schreef:
idd kun je niet beter investeren in betere les?
met hulpteugels ziet het er voor het oog misschien beter uit, maar paard wordt feitelijk in een houding gezet. dit heeft dan ook niks met ontspanning te maken. paard moet van achter naar voor gereden worden zodat het zelf gaat nageven. als de huidige instructeur dat niet kan doorgeven aan het meisje dan zou ik persoonlijk zoeken naar iemand die haar dat wel kan leren.

Helemaal mee eens. Ga niet lopen rotzooien en verprutsen, dat zou zonde zijn.