tenen naar buiten of naar binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

tenen naar buiten of naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:30

heej,,
ik heb een vraag. van verschillende mensen hoor je dat je je tenen naar binnen moet houden, maar op mijn les bij de ponyclub wordt gezegd dat je je tenen juist een beetje naar buiten moet draaien.
wat is nou goed?

Fianne

Re: tenen naar buiten of naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:18

Naar binnen!

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:19

Idd naar binnen!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:22

duhh.. naar binnen!!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:23

Het is hielen naar buiten draaien!
Als je je tenen naar binnen draait, gebruik je andere spieren.
Ga maar eens met je voeten evenwijdig van elkaar staan en draai dan je tenen eerst naar binnen, wip dan eens door je benen. Zet ze weer evenwijdig en ga dan je hielen naar buiten draaien, wip dan ook eens.
Je zal zien dat je veel vrijer kan bewegen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:17

Je draait je tenen naar binnen. Omdat je op een rond paard zit, zullen ze daardoor heel licht naar buiten blijven staan, maar voor jou moet dat voelen alsof je je tenen naar binnen draait anders rij je met van die kapstokken en zit je bijv. steeds met sporen erin te prikken of je rijdt met de achterkant van je kuit ipv de binnenkant.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:30

in principe moeten je voeten gewoon evenwijdig zijn met elkaar.. niet naar binnen, niet naar buiten. Maar omdat je vaak de vrij automatische reactie hebt om je tenen naar buiten te draaien (makkelijker om hulpen te geven) is het wel goed om op jou gevoel je tenen naar binnen te draaien..

Bloempjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:11

naar binnen.
Ksnap niet dat ze dat daar zeggen dat je ze naar buiten moet doen.
Raar.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:45

Naar binnen !

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:27

Paardenhoofd op 12 uur.
- Linkerbeen vijf voor twaalf, rechterbeen vijf over twaalf.
- de kleine wijzer is het paardenhoofd (12 uur).
of wat hetzelfde is:
- Linkerbeen 11 uur, Rechterbeen op 13 uur.
- de grote wijzer is het paardenhoofd (12 uur).

Vooral als vrouwen (meisjes) rijden kan de voeten links/rechts op 12 uur zetten (dus parallel aan het paard), problemen in de knie gaan geven of zelfs in het bekken. Voor een man (jongen) is dat gemakkelijker. Dit komt door het verschil in het bekken en de andere hoek waaronder het bovenbeen vanuit het bekken tegen het paard ligt. Bij veel vrouwen zie je de klok op 10 uur en 14 uur. Het kan mooier, maar het moet natuurlijk wel kunnen .

Je krijgt die stand niet door je onderbenen of voeten in te draaien. Dat geeft juiist spanning. Je moet vanuit je dijbeengewricht (dus bij je heupen) naar binnen draaien met het bovenbeen, de knie gaat mee, dito de voet. De ligging van het bovenbeen vanuit je zitvlak is bepalend. Ook de bouw (breedte) van het paard kan invloed hebben op de beenligging. Het bovenbeen ligt anders, dus wat er onder losjes hangt ook.

Alles (links en rechts) op 12 uur is het beste. Voor mannen is dat eenvoudiger, voor vrouwen wordt het een moeilijk verhaal.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 02-05-06 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:29

Naar binnen...

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:32

ehm.. tenen moeten gewoon naar voren toch?!!1

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:36

tenen recht naar voren en niet afsteken!!!
je kan niet altijd tenen naar binnen doen!!!

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:38

zie je wel.. k denk al! k ben toch zeker niet achterlijk
gewoon naar voren dus! en niet naar buiten of naar binnen of wat dan ook

Skribbleee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:40

Sorry dat ik het zeg maar wat heb je voor ponyclub als ze niet eens weten dat je je tenen naar binnen moet draaien.. hielen moeten wel naar buiten misschien heb je het verkeerd verstaan ofzo maar wel een beetje apart

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:44

Skribbleee schreef:
Sorry dat ik het zeg maar wat heb je voor ponyclub als ze niet eens weten dat je je tenen naar binnen moet draaien.. hielen moeten wel naar buiten misschien heb je het verkeerd verstaan ofzo maar wel een beetje apart

idd beetje vaag allemaal

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:45

even goed nadenken... wat gebeurt er als je je hielen naar buiten draait of je tenen naar binnen? dan forceer je dat gedeelte van je voet. probeer nu eens als je op je paard zit om je heup naar binnen te draaien. is veeeel makkelijker en ook makkelijk vol te houden en de rest van je been draait vanzelf mee. et voila!!! je beenligging is correct!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:39

Goofy44 heeft (zoals gewoonlijk) weer eens het volledige correcte antwoord gegeven

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:43

Hoe essentieel is dit? Mijn knieen zijn gedraaid. Als ik mijn tenen naar binnen (probeer) te wijzen draait mijn onderbeen een slag van bijna 180 graden. Normaal is het al niet zo makkelijk om je tenen naar binnen te draaien maar voor mij is dit een hel. Mijn knieen doen pijn, mijn spieren zijn dubbel gespannen en ik heb een instructrice die alleen maar loopt te schelden omdat ik als donald duck rijd.
Dus vandaar. Hoe essentieel is dat?

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:30

naar binnen natuurlijk

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:13

Ik vind eigenlijk alle houdingsproblemen wel essentieel, omdat het doorwerkt in je hele lichaam en omdat je met je been heel gericht hulp moet kunnen geven, dus de controle daar moet er zeker zijn. Wanneer je je been vanuit je heup naar binnendraait is de spierspanning al minder en verder is het een kwestie van rekken.
Ik ken het probleem: ik heb een probleem in rug en bekken waardoor ik moeite heb om mijn been naar achteren te leggen. Zeer fijn als je op het gebied van de zijgangen komt en het komt ineens heel nauw waar je been ligt - NOT. Maar toch ff pijn lijden om het te leren

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:19

Als je je tenen naar binnen draaid gaat je onderbeen van je paard af, kan nooit de bedoeling zijn.

Ga maar eens gewoon staan, iets door je knieen en draai je tenen naar binnen, dan zal je zien dat je onderbeen naar buiten gaat (van je paard af) in plaats van naar binnen (naar je paard toe)

Ik begrijp ook niet waar het vandaan komt..........
Ik moet het in elk geval ook weer afleren, kan echt mijn paard niet raken met mijn onderbeen als ik mijn tenen naar binnen heb..........

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:17

Tenen hoeven niet daadwerkelijk naar binnen, maar voornamelijk voor je gevoel. Ook moet je inderdaad niet alleen je tenen naar binnen draaien, maar draaien vanuit je bovenbenen.

Maar met dit stukje val ik in de herhaling van een aantal andere (en duidelijkere) uitleggen!

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:18

Urielle schreef:
Je draait je tenen naar binnen. Omdat je op een rond paard zit, zullen ze daardoor heel licht naar buiten blijven staan, maar voor jou moet dat voelen alsof je je tenen naar binnen draait anders rij je met van die kapstokken en zit je bijv. steeds met sporen erin te prikken of je rijdt met de achterkant van je kuit ipv de binnenkant.

Jawel Urielle maar dit zijn alleen hulpen (zijgangen, galop)
Als ik mijn teen draai en dus mijn gehele been VERdraai ben ik dat toch dik een uur aan het doen. De laatste keer dat ik dit intensief deed kon ik mn paard niet afkomen omdat mn knie op slot zat gedraaid.

Momenteel doe ik dus expres overtuigend mijn tenen naar binnen als ik langs de instructrice kom. Anders niet. Maandag na de les heb ik ook mn beugels uitgedaan en extreem in donald duckstand gereden om mn knie te ontlasten.

Ja en dan wordt er daar doodleuk gezegd 'Moet je maar stoppen met paardrijden' dan denk ik altijd dikke vinger Doe het verdorie voor mn plezier!

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:32

daarom moet je eens proberen om vanuit je heup naar binnen te draaien, is een kleine beweging maar veranderd een hoop. je hoeft dan niet je voeten te draaien.
enneuh... niet stoppen met rijden... daar is het veelste leuk voor!!!