3-jarige arabier @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

3-jarige arabier @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:20

Hey allemaal,

Sinds een aantal maanden verzorg ik een arabische merrie. Ik had nog steeds geen foto's geplaatst, dus bij deze. Ze is pas heel kort onder het zadel en vorige week bleek de boom van ons oude zadel gebroken te zijn. Daarom heeft ze op de foto's een leenzadel, het ligt niet echt ideaal en ze had het ook voor de eerste keer op.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

Sorry voor de kwaliteit, foto's zijn met een telefoon genomen.
ehmmm commentaar mag natuurlijk, maar wel een btje vriendelijk. Wat ik zelf al gezien had:
- moet natuurlijk mijn kapstokken bijhebben voor het geval het warm wordt.
- af en toe best wel spanning, mja ze is pas kort onder het zadel en dit was dus een vreemd zadel voor haar.
- galop deden we vandaag voor het eerst, dus dat zag er echt niet uit, maar ik was al blij dat ze galoppeerde
- tsjah, mijn houding, geen commentaar
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 01-05-06 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:23

Ehhm... miss kan je ze op de pagina zelf zetten.. nu is het zoveel moeite om steeds te kijken en dan weer terug te gaan.

[img]LINK-VAN-DE-FOTO[/img]

Ja idd wel spanning maar verder gaat het goed toch..
Ik verzorg zelf een arabier-ruintje.. maar dat is af en toe een ramp op benen..

xx
Anke

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:27

miss_piggy schreef:
Ehhm... miss kan je ze op de pagina zelf zetten.. nu is het zoveel moeite om steeds te kijken en dan weer terug te gaan.

haha, ja ik was nog ni helemaal klaar maar tis gelukt

Ik zie nu trouwens pas dat ze op de meeste foto's dr achterhand nauwelijks gebruikt :S terwijl dat meisje in het midden altijd zegt van wel.
Mja, dat zal vanzelf wel beter worden later, als ze nu eerst maar gewoon op dr eigen benen loopt

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:30

Tuurlijk. Ze is ook nog hartstikke jong!!
Nog veel te leren.
Natuurlijk gaat het niet in 1x een ster dressuurmerrie worden
Maar ach, dat is toch des te leuker??

xx
Anke

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:35

ja heb je gelijk in. Ik denk zowiezo ni dat ze een ster dressuurmerrie wordt, ze is veel te schrikkerig. Als er iemand boe roept langs de ring dan heb ik vliegles

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:42

Ja maar dat kan ook komen doordat ze nog superjong is... De shetlanders die ik heb ingereden (ook op 3 jarige leeftijd), kreeg ik nog niet eens langs een stilstaand bosje aan de rand van de buitenbak, zeker niet als er ook nog musjes ui vliegen!!
Dat went wel joh.

Maarja, alles kan nog!!

Veel succes!!

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:03

Die moet nog eventjes wennen .
Ik zou proberen om iets meer recht boven je paardje te blijven zitten, bijv op foto 10 hang je iets naar binnen met je bovenlichaam. Dan is t voor zo'n jonkie nog wat moeilijker om balans te houden .
Maar zeker n leuk diertje! Nog veel plezier en succes met haar!

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:57

Naomi21 schreef:
Die moet nog eventjes wennen .
Ik zou proberen om iets meer recht boven je paardje te blijven zitten, bijv op foto 10 hang je iets naar binnen met je bovenlichaam. Dan is t voor zo'n jonkie nog wat moeilijker om balans te houden .
Maar zeker n leuk diertje! Nog veel plezier en succes met haar!

thnx, ik zal dr op letten

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:05

ik zou je ebugels wat korter doen, want op elke foto zie ik kapstokken en je hangt er naar binnnen, waardoor je paardje ook meer naar binnen zal vallen, probeer idd zoals hierboven gezegd is, recht boven je paard te blijven!

nog heel veel succes ermee !

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 22:05

nou, vertel eens, heeft er mss iemand tips voor mij?? Wat vinden jullie van het paardje, Baya heet ze trouwens. Nogal een onderhals vind ik zelf, maar dat wordt al wel wat minder.
Hoeveel keer per week zouden jullie een paard als deze rijden?? Heb ik namelijk laatst een discussie over gehad met iemand daar. Wat vinden jullie van het zadel?? Daar zal ik wel eens duidelijkere foto's van maken
Nu je hier toch bent, plaats ff een reactie, mss heb ik er wat aan

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:55

Met zo'n jong paardje rustig aan beginnen. 2 of 3x in de week is meer dan zat. Als ze wat ouder wordt kan je haar vaker rijden.

xx
Anke

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:39

Leuk paardje!
Verder ja je moet denk ik nog wennen aan het zadel
Veel plezier nog met er..

@ miss_piggy; Mijn verzorgpaardje (van 4 april 03) zijn ze nu ook aan het inrijden, en die wordt nu elke dag gereden. (nu in totaal 5 keer onder het zadel geweest) morgen krijgt ie dagje rust.. maar zo'n jong ding kan je in het begin vaak even elke dag rijden en later weer iets afbouwen..

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 16:46

dit zadel gaat terug naar de zadelmaker. Ons oude zadel wordt gerepareerd(gebroken boom) en er komt een nieuw zadel bij :D

sunnymay

Re: 3-jarige arabier @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:53

Gaat toch goed zo!? Nog hartstikke jong, en met training en tijd kom je er wel.
Niet te graag alles te gelijk willen. En niet zo zeer jou houding het belangrijkste vinden.

Tuurlijk is het wel belangrijk, maar het liever dat je ontspannen zit, zodat je beessie beter gaat lopen, dan dat jij nu in ene erg wil veranderen qua houding, wat misschien bij merrie averevhts werkt, doordat je misschien juist verkrampt zit.

Over een paar maanden zie al een heel verschil. Ga zo door! En dat schrikken wordt met d tijd en vertrouween ook minder. Een beetje pit in je pony kan zeker geen kwaad!

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:02

Wat een hittepitje zeg!
Ik vindt 't wel een mooierd, commentaar heb je zelf al gegeven..
Succes!

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:17

@ sunnyway: ik realiseerde me vandaag toen ze wegschoot opeens dat ze dat al twee weken niet meer gedaan had
Gaat echt steeds beter. Alleen galop wil nog niet echt, ze blijft niet op de volte met galop. We doen dat gewoon aan de longeerlijn, maar dan komt ze steeds naar binnen. Ze loopt zegmaar rechtdoor, door het midden van de cirkel. Dan komt ze aan het einde van het touw zegmaar, dan krijgt ze natuurlijk weer een ruk aan dr mond :S
Bij stap en draf kan ik dr zelf wel naar buiten duwen met mn binnenbeen, maar in galop lukt dat niet. Vaak valt ze danook uit de galop, omdat de cirkel dan weer te klein wordt. Maargoed, hebben we ook pas twee keer geoefend, dus zal vanzelf wel verbeteren.

Ik vind het zo lief van dr dat ze helemaal niet bokt. Heeft ze nog nooit gedaan sinds ik erop zit

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:25

Om eerlijk te zijn vind ik het er nogal 'half' uitzien.

Je kunt beter erop gaan zitten, niet aan de longe, gewoon laten lopen. Gewoon hoefslag en de persoon in de bak die regelt het tempo (behalve als je langzamer wil).
Op die manier kan je meer letten op dat je recht boven je paard blijft, paard krijgt geen verschillende indrukken in zijn mond (longe en handen).
Zo kun je ook wegspringen en alles beter opvangen, nu krijgt ze klap in haar mond en rij je recht uit, gewoon net doen alsof je gek ben; handen stilhouden en zelfs meegeven en negeren.

Probeer als je dan los bent een klein boogje in je teugels te houden, ga er pas druk opgeven als je daadwerkelijk de nageeflijkheid wil krijgen. Op deze manier krijg je een paard wat hard is in zijn mond doordat er nu al druk is en dadelijk nog meer druk bij moet komen voor nageeflijkheid (en aangezien de ondernek is het nog moeilijker dan 'normaal').

Succes

sunnymay

Re: 3-jarige arabier @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:26

quijosavan heeft zeker gelijk. maar deze redenatie weet eigenlijk iemand die meer met inrijden (inzicht) te maken heeft gehad.
en dit is allemaal erg nieuw voor je (aurora3). goede begeleiding is dan erg belangrijk.

zo als quijosavan doe ik het persoonlijk ook met jonge paarden. eerste keer erop aan longe. ook meteen draven.
en de volgend gaande keren los met iemand in het midden die paard voorwaarts houdt. de persoon in midden gebruikt gewoon de longeerstemhulpen. zo kan je langzaam been geven opbouwen en aan teugeldruk laten wennen.

op de volte vallen ze gauw naar binnen. lekker vrij laten door hele bak, om zo op eigen benen te laten leren lopen (balans ontwikkelen). niet meteen te veel willen corrigeren en/of sturen

top dat je dingen gaat beseffen (zoals dat het al even geleden was dat ze schrok). blijf goed nadenken met wat je doet. gaat doen, en wil doen.... succes!