Hoe meer impuls krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Esther__

Hoe meer impuls krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:43

Mijn paard is van zichzelf al een beetje lui.
Het is al een stuk minder maar ze moet toch nog meer impuls krijgen. Ik rijd op het moment met grofe wiel sporen, ik ben van plan om deze af te doen en een gewoon staaf spoortje om te doen. ik heb nog een vraag, hebben jullie tips om mijn paard beter aan het been te krijgen. Ik weet dat je niet elke pas mag aandrijven en dat je heel conseqeunt moet zijn met been geven e.d

Mijn vragen zijn:

- Hoe meer impuls krijgen
- Hoe beter aan het been krijgen
- Tips om je benen stil te houden

Als je echt een filmpje wil zien hoe mijn paard loopt stuur dan een PB (Vind het zelf niet prettig omdat zo hier neer te zetten)

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:47

Ik heb dat zelf ook met mijn paard, maar mijn instructrice zei.. paarden worden niet lui geboren.. ze worden lui gemaakt.

Je moet consequent zijn in je hulpen, en veel overgangen (schijnovergangen) maken. Snel maken, been, geen reactie? Nog iets meer been! Geen reactie? Tik met de zweep.

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:53

Nou wat je zegt is waar, maar sommige paarden zijn wel moeilijk(er) Om goed aan het been te krijgen en te houden. bedoelde eigelijk iets anders maar kan de juiste woorden er niet voor vinden

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:56

offtopic :ik zit met een zelfde soort probleem.. maar dan met middendraf en middenstap. middengalop wil ze wel
hoe kun je dit verbeteren?

ontopic; idd wat samo net zei

Safiralief

Re: Hoe meer impuls krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:29

Impuls kan je pas goed krijgen als je paard aan het been is.
Het paard moet van achter naar voren worden gereden, dit effect kan je alleen krijgen als je paard "aan het been" is, probeer je paard steeds bezig te houden, rij veel overgangen, schijnovergangen en veel figuren, laat geen enkele lange zijde onbenut.
Verder vind ik het verstandig om die scherpere sporen er even af te halen, met scherpere middelen los je het probleem niet op je verplaatst het alleen maar, je paard moet reageren op je been, ook zonder spoor, en wees duidelijk met je hulpen, ga niet alles tegelijk doen, ga eerst bezig met het voorwaarts gaan op het been.
Geef je paard been geeft ie geen reactie nog een keer maar dan wat harder, nog geen reactie, schopje en dan nog geen reactie een tikje, meestal snapt het paard met het 2e keer beegeven wel dat ie voorwaarts moet, en beloon je paard dan ook als ie dat doet, met een halsklopje of met je stem, en bouw dat langzaam op.
Steeds meer en steeds sneller achter elkaar, zodat je paard constant op jou let en eigenlijk constant met jou bezig is omdat er steeds weer een nieuwe oefening komt.
Succes ermee.

Groetjes Safira

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:43

idd. been geven als die niet reageerd iets harder drijfen reageerd die nog niet tikje met de zweep. en veel overgangen rijden.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:03

Heel veel korte tempowisselingen rijden, maar wel zo dat je eerst je paard wakker maakt voordat je vertrekt. Je maakt ophouding en je zorgt ervoor dat je eerst meer teugeldruk gaat krijgen, je paard moet namelijk eerst duwen/stuwen voordat je je hand opent om te gaan verruimen of een tempowisseling maakt. Voel je dat hij vertrekt, dan neem je hem al weer terug en bij terugkomt moet je je lang maken, zorg dat je hakken onder je heupen en schouderlijn liggen. Je rekt je zo lang mogelijk uit bij terugrijden, zodra je paard terugkomt, vertrek je weer direct zoals bovenstaand omschreven is.
Ook heel veel overgangen en schijnovergangen rijden. Kost enige tijd maar het werkt altijd. Kwestie van wennen en ja ook van consequent zijn.

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:19

Ik kreeg via een PB de tip om interval taining tegaan doen, dat lijkt me ook wel een goed idee.