Op deze dag zouden we 2 pony's gaan bekijken. De eerste stond in Wekerom. De advertentie en het verhaal waren veelbelovend: Dit was de pony die iedere ouder voor zijn kind wenst.
Toen we rond de middag in Wekerom aankwamen moest er eerst uitgebreid koffie gedronken worden... Daarna konden we eindelijk naar de stal. Aan de rechterkant, in de 4e box, daar stond hij. De donkerbruine met het kolletje en het snebje, achterin de box te kijken wie hem nu weer wakker kwam maken. Hij mocht los door de stallen mee lopen naar de spuitplaats, waar hij braaf stil bleef staan met zadelen.
Hij werd eerst nog even voorgereden, het zag er leuk uit. Daarna mijn zus en ik er allebei even op. Heel veel haast had Ky niet, en toen ik hem eenmaal aan het galopperen had kon ik hem bijna niet uitzitten.... Het was toch wel heel wat anders dan onze vorige pony.
Na het werk liep Ky weer los naar de spuitplaats en daarna door naar stal. Wij waren verkocht, dit was hem voor ons.
Onderweg naar huis om de trailer op te halen hebben we de mensen waar we 's middags heen zouden gaan afgebeld. Diezelfde avond liep Kylan voor het eerst op de clubles:

Een week later was er een wedstrijd op stal. We besloten gewoon met Ky te starten, in de L1 dressuur. We mochten in de L beginnen omdat zowel ik als Ky al eens L geweest was. Ons eerste proefje samen haalden we gelijk een winstpunt, 157 punten.
Een foto van de beruchte galop, die ik nog steeds bijna niet uit kon zitten.

Die zomer over hebben we langzaamaan de winstpunten voor de L2 bijelkaar geschraapt. Kylan kreeg de neiging om erg lang en laag te gaan lopen, waardoor we vaak net geen winstpunt haalden.
In de eerste zomer met Ky kwamen ook onze eerste springparcoursjes. Deze foto van de eerste springwedstrijd laten zien dat dat niet allemaal volgens plan ging
De eerste wedstrijd haalden we dan ook onvoldoende voor de stijl. Gelukkig werden we samen steeds handiger en volgenden de winstpunten snel.
Ook nog in de eerste zomer samen mochten we meedoen met de gelderse kampioenschappen. Ik met Ky in het M viertal, en mijn zus in het L achttal. Ik stond op de kampioenschappen helaas reserve. We waren net niet door naar de nederlandse, maar het achttal met mijn zus en Kylan wel. Zij werden Gelders kampioen. Op de nederlandse kampioenschappen deden ze het ook super, reservekampioen!!

Op 1 september 2002 reed ik met Ky voor het eerst mee met een oefencross. Het was een succes, we werden 4e

In ons eerste winterseizoen zijn we L2 dressuur gaan rijden. Dat was een superseizoen met veel prijzen. We reden ook B springen in de selectie. We waren goed genoeg voor de kampioenschappen, waar Kylan mij super hielp en we 2x foutloos waren. Uiteindelijk goed genoeg voor de 5e prijs

In de dressuur mochten Ky en ik niet naar de kampioenschappen. Ik was geselecteerd, maar mijn zus stond hoger met Ky. De pony mag maar 1 keer starten, dus mocht mijn zus. Zij eindigde keurig in de middenmoot.
In maart 2003 reden Ky en ik voor het eerst een officiele SGW in Chaam. Het was super gaaf en we waren foutloos, maar hadden wel erg veel tijdstrafpunten. Op die dag kwamen we ook voor het eerst de fokker van Kylan tegen. Als we nu op een wedstrijd komen waar de fokker van Ky ook is, komt hij altijd even kijken.

In mei 2003 reden we onze eerste M1 dressuurproef. Die was gelijk goed voor een winstpunt, 160 punten. De foto is tijdens die proef gemaakt. Wat een vreselijke binnenhand had ik toen zeg
!Ons eerste L springparcours ging een stuk minder, Ky kreeg een balk tussen de achterbenen en was het vertrouwen kwijt. We hebben later besloten om weer B te gaan springen.

Een week na ons M1 debuut werden Ky en ik reserve-Polderkampioen M dressuur. Op de foto als tweede van links.

Die zomer is Ky geblesseerd geweest, waardoor we weinig konden rijden. Wel werden we Gelders en Nederlands Kampioen met het achttal in de klasse L. Op de Hippiade mochten we met het vaandel rijden. Op de foto helemaal rechts.

Ook in de winter hebben we weinig winstpunten gehaald in de M1. We dachten dat Kylan wel aan de top van zijn kunnen zou zitten. We besloten nog een tijdje vol te houden en een andere instructrice te zoeken. Dat had succes, we reden genoeg punten bij elkaar om M2 te mogen starten. Ook wonnen we in de zomer van 2004 de samengestelde wedstrijd in Maarsbergen.

In die zomer hebben we ook nog meegedaan in het verenigingsteam op de gelderse Kampioenschappen en de Hippiade. Op de gelderse eindigden we zelfs in de prijzen. Mijn zus reed toen met Kylan in het achttal, dat achttal werd kampioen.

We hebben in de winter van 2004-2005 en de zomer van 2005 gestart in de M2. In de winter mochten we naar de Gelderse Kampioenschappen, waar we mooi in de middenmoot eindigden. In de zomer mochten we net niet door, ondanks het winnen van een selectiewedstrijd met maar liefst 169 punten.
We reden in het najaar van 2005 ook onze eerste L SGW uit. Dat was in Gorssel.

Op 8 oktober 2005 startten we voor de allereerste keer in de Z1 dressuur. Was echt geweldig! We hadden nooit verwacht dat Kylan zo snel in de Z zou lopen. Onze eerste winstpunt in de Z haalden we op 3 december 2005, daarna volgden er snel meer.

Ky en ik zijn nu, na precies 4 jaar, Z1 dressuur +4, B springen + 5 en L SGW. Mijn zus is met Kylan M2+1 bij de paarden, en B springen + 4 bij de pony's.
Kylan is echt, zoals het in de advertentie al stond toen wij hem kochten, de pony die iedere ouder voor zijn kind wenst. Hij is ons schatje.