Andalusier raakt bespiering beetje kwijt, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Andalusier raakt bespiering beetje kwijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:06

Mijn Andalusier was een half jaar geleden, toen ik hem kocht, vrij stevig en aardig gespierd, met zo'n mooie gleuf op z'n rug, tussen z'n billen in.........
Ik rijd hem gem 5 keer per week, waarvan 1 keer dressuur matig in de les en de rest vd week naar buiten, door het bos, naar het strand en meestal ritten van anderhalf a 2 uur.
Voorheen liep hij alleen dressuur, in de bak, 6 dgn per week een uurtje, zou dat dan toch meer impact hebben op zijn bespiering, dan onze buitenritten?
Ik rijd hem buiten ook gewoon nageeflijk, maar je rijd dan toch anders, maar door het mulle zand zet toch ook wel zoden aan de dijk, denk ik.
Wat moet ik doen, om het weer meer terug te krijgen, toch meer dressuren, longeren o.i.d?
Ik vind ook zijn hals wat minder spekkig geworden, maar het kan ook komen, dat hij wat dunner is geworden in zijn geheel..........

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:09

Met dressuur worden er andere spieren gebruikt dat met het buitenrijden. Ik weer niet hoever hij in de dressuur gereden is? Maar dat zegt meestal ook wat. Als hij verder in de dressuur was werden er natuurlijk flink wat oefeningen van hem gevraagd waar hij spieren voor nodig had. Daar is hij dan ook op getraind.
Bijvoorbeeld voor het verzamelen etc.
Om die bespiering weer te krijgen zou je dus eigenlijk meer moeten trainen met hem. Longeren met bijvoorbeeld een pessoa zou ook goed zijn.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:10

Bij dressuur gebruiken ze andere spieren en daarvan krijgen ze dus meer bespiering. dus het komt erop uit om meer te gaan Dressuren/. maar je moet het zelf ook leuk vinden he

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:12

Een gleufje aan de bovenkant tussen de billen waar de ruggengraat loopt komt vaak voor als je paard wat meer vet heeft. Dus het kan zeker zijn dat als hij dunner wordt -minder vet- dat het dus vet wat op zijn billen
Maar misschien kan je buiten wat meer van hem vragen af en toe?

mammaslamma

Re: Andalusier raakt bespiering beetje kwijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:23

Prima tips, dacht zelf nml ook al dat doordat hij dunner is geworden, hij gewoon wat "geslonken "was....
Vergat nog te zeggen, dat hij sinds hij bij mij is, ook op 1 achterbeen een stevige gal heeft heeft gekregen, dus ik was al bang, dat hij dus overbelast was, door het zware strand/duinen!
Ik vind hem zelf gewoon mooier, als hij steviger is, dus misschien zelfs voor het mooi, iets te dik, vind ik zo echt barok bij een anda.....
En i.d., vind buitenrijden veel leuker, en heb geen bak bij de hand, paard staat thuis, maar krijg wel een longeerbak, dus ga ik desnoods meer longeren, evt met balkjes lopen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:27

O, ja, hij werd op M niveau getraind, geen wedstrijden, maar wel alleen maar trainen.
Zij reed hem LDR, en ik moet hem bij les meer opgericht rijden, heeft hij met z'n achterhand ook nog wel es problemen mee, om hem er goed onder te zetten, maar ja, als je maar 1 keer pw les hebt en ook verder weinig traint, is dat ook moeilijk , zal er dan toch aan moeten geloven, ben ik bang...

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:54

Ik denk dat als je een paard wilt met meer bespiering, je daarmee moet gaan trainen.
Extra brok geven omdat je wil dat hij daardoor dikker wordt en dus een mooie gleuf krijgt, vind ik grote onzin!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:07

Zo veel voer krijgt hij niet, hoor, in totaal per dag 2 kilo bix en een keer of 3 hooi per dag, dus dat vet mesten lijkt me niet aan de orde......
Het is ook een persoonlijke voorkeur, vandaag was mijn zwager hier(veearts) en die vond hem er juist puik uitzien, maar veeartsen houden waarschijnlijk van een wat schraler paard, ik zelf zie graag wat steviger/ronder.
In principe ziet hij er prima uit, maar ik vergelijk met toen ik hem net had en dat was meer wat ik mooi vind, en ik ga niet meer voeren om hem zo te krijgen, het trainingschema zal aangepasat moeten worden en dat was nu net mijn vraag, hoe doe ik dat op de juiste manier, zonder overbelasting voor zijn gallen??

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:53

Bij gallen kun je het beste gewoon goed afspuiten met koud water. Meestal hebben paarden geenlast van de gallen en kun je gewoon beweging geven. In dit geval zou ik hem meer longeren.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:12

dressuur rijden in de bak krijgen veel paarden meer bespiering van als van het buiten rijden. wat je wel zou kunnen doen is verzamelen en wegrijden, steeds schakelen buiten. Dit werkt bij mijn fjord erg goed. succes