Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

M3isSi3j schreef:de beste manier om de bovenlijn te trainen is je paard eerst recht te richten zodat ti in balans komt en vanuit die ontspanning vna achter naar vore toe activeren zodat ti over zn rug loopt.. ALs je hem dan schakeld zal die zakken in zn achterhand en zn buikspieren aanspannen wat gepaard gaat met een aangespannen bovenlijn (kap van de manen kam).. Zo train ik mijn paarden en die hebben stuk voor stuk een gigantische mooie hals!
aerdenhout1 schreef:Eerst op vier benen leren lopen en rechtrichten dat is veel belangrijker!Succes!
maximiliaan schreef:Je kan gewoon met bijzetlonger toch of met elastiek.
Alleen ik begrijp dat je paard nog niet gereden wordt?
Dan ben ik er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van om dan je paard als het ware in de krul te trekken.. hij moet er gewoon in lopen inplaats van dat hij moet omdat hij vastgezet wordt.
Maar je moet zelf weten..

Goofy44 schreef:Waarom wil je de bovenlijn van de hals trainen ? Als je een paard goed traint is er sprake van een harmonische ontwikkeling, dat leidt tot harmonische gangen en bewegingen. De hals heeft een speciale functie voor het paard, daar heeft het paard geen spierballen voor nodig. Dus naast het feit dat het misschien een mooi gezicht is, is de kans op impact op zuiverheid van gangen en beweging levensgroot aanwezig, als je dit verkeerd oppakt.
Goofy44 schreef:Voor het paard zelf maakt het niet uit wat voor "predikaat" het krijgt.
Je kan een paard beter later rijpen, zich laten ontwikkelen en systematisch het paard gymnastiseren en daar voldoende tijd voor nemen, zodat je er lang plezier van kan hebben, dan dat je bepaalde zaker sneller laat gaan, omdat je op het paard ingrijpt omdat de "keurmeesters" dat nodig vinden.
Als je dit zelf erg belangrijk vindt, dan zijn er tal van manieren om het paard er beter uit te laten zien. Het "predikaat" goed ontwikkelde hals is zo te krijgen, dat is echt niet zo moeilijk.
Wat heb je aan een mooi paard met een goed ontwikkelde hals dat niet goed gaat? Als je met je paard gaat doen wat de jury van je verwacht, dan is dat niet altijd de goede richting. Een goede jury bekijkt het paard in z'n geheel en hoort daar meer zaken in te betrekken.
De moraal van het verhaal is, als je het paard op de goede manier laat rijpen en africht, dan verloopt de ontwikkeling van het paard (dus ook die van de hals) harmonisch.