De beste manier om de hals (bovenlijn) te trainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

De beste manier om de hals (bovenlijn) te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:57

Wat is volgens jullie de beste manier om de bovenlijn van de hals te trainen?

Longeren? Maar waar mee? Touwtjes, gogue, anders?
Zelf vind ik touwtjes of de gogue een fijn hulpmiddel. Paarden geven snel na en kunnen wel zijwaarts buigen wat ze met bijzetteugels niet kunnen.
De dubbellonge vind ik ook ideaal, maar vind ik voor mijn 3-jarige die nog nooit bijgezet is niet geschikt. Zowieso moet je natuurlijk met een jong paard dat je voor het eerst op 1 of andere manier rond laat lopen dit met beleid doen.

Maar waar zouden jullie de hals/bovenlijn mee trainen en hoe en hoe vaak?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:33

Ik persoonlijk denk dat een driejarige nog niet echt een training nodig heeft om de bovenlijn beter te krijgen.Die spieren krijgt hij als je hem meer in verzameling laat lopen en hij dus hoger moet met zijn hoofd. Ik neem toch aan dat je daar nog niet mee bezig bent.Met andere woorden dat komt zodirekt in je verdere africhting wel.Eerst op vier benen leren lopen en rechtrichten dat is veel belangrijker!Succes!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:25

de beste manier om de bovenlijn te trainen is je paard eerst recht te richten zodat ti in balans komt en vanuit die ontspanning vna achter naar vore toe activeren zodat ti over zn rug loopt.. ALs je hem dan schakeld zal die zakken in zn achterhand en zn buikspieren aanspannen wat gepaard gaat met een aangespannen bovenlijn (kap van de manen kam).. Zo train ik mijn paarden en die hebben stuk voor stuk een gigantische mooie hals!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:55

M3isSi3j schreef:
de beste manier om de bovenlijn te trainen is je paard eerst recht te richten zodat ti in balans komt en vanuit die ontspanning vna achter naar vore toe activeren zodat ti over zn rug loopt.. ALs je hem dan schakeld zal die zakken in zn achterhand en zn buikspieren aanspannen wat gepaard gaat met een aangespannen bovenlijn (kap van de manen kam).. Zo train ik mijn paarden en die hebben stuk voor stuk een gigantische mooie hals!

Precies zo hoor ik het graag

aerdenhout1 schreef:
Eerst op vier benen leren lopen en rechtrichten dat is veel belangrijker!Succes!

Inderdaad de basis is belangrijkste van alles. Goed gymnastiseren!!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:29

Nou, op eigen benen lopen onder de man speelt hier nog niet. Wel dat ik er aan zit te denken om straks naar de keuring gaan. Dus rijden op zich is niet het belangrijkste. Kan wel, maar met longeren kun je ook een boel bereiken.
Een hengstenhals hoeft er echt niet op. Ik ga m'n paard niet wegbrengen om keuringsklaar gemaakt te worden, omdat er nog wat dingen spelen waardoor ik er nog niet uit ben of ik wel of niet ga. Maar alvast wat trainen kan geen kwaad.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:33

Je kan gewoon met bijzetlonger toch of met elastiek.
Alleen ik begrijp dat je paard nog niet gereden wordt?
Dan ben ik er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van om dan je paard als het ware in de krul te trekken.. hij moet er gewoon in lopen inplaats van dat hij moet omdat hij vastgezet wordt.
Maar je moet zelf weten..

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:40

mijn 4 jarige ( bijna 5 ) krijgt nu ook al een lekkere hals!!! het is natuurlijk nog niet helemaal top maar al beter dan vorig toen er nog niks mee gedaan was.
ik rij sjariff laag en rond zodat je heel die spieren kan zien.
later als ik wat langer bezig ben pak ik hem wat op en vaak loopt hij dan ook super.
alleen heb ik nog een vraagje over het recht richten want volgens mij is die van mij een beetje scheef.
hoe kan ik dit het beste oplossen???

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:43

maximiliaan schreef:
Je kan gewoon met bijzetlonger toch of met elastiek.
Alleen ik begrijp dat je paard nog niet gereden wordt?
Dan ben ik er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van om dan je paard als het ware in de krul te trekken.. hij moet er gewoon in lopen inplaats van dat hij moet omdat hij vastgezet wordt.
Maar je moet zelf weten..

Paard wordt wel gereden, 1 -2 keer in de week. Geeft ook netjes na. Begint al aardig richting een volwaardig B paard te komen.
Dus op zich zou ik misshcien hier de hals ook wel mee kunnen trainen, maar met longeren kun je ook heel wat. Ik wil het graag wat afwisselen.
Het is dus echt geen in de krul getrek. Ik weet echt wel wat ik doe, en daarom op dit moment ook de bewuste keuze gemaakt om de dubbellonge nog niet te gebruiken. En ook geen pessoa (hou ik niet van).
Maar wat dan? Geen bijzet. Gogue, chambon of touwtjes vind ik voor meer ervaren paarden altijd wel goed. Gewoon rustig er aan laten wennen door het lang te houden en dan langzaam wat korter.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:18

Ohh ik dacht dat ie nog helemaal niet gereden werd!!
ja maar waarom geen bijzet?
Je kan de bijzet gewoon los zetten, maar wel dusdanig dat het wat meer effect heeft.. en dan langzamerhand wat strakker.
Oh anders met elastiek?

Goofy44

Re: De beste manier om de hals (bovenlijn) te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:16

Waarom wil je de bovenlijn van de hals trainen ? Als je een paard goed traint is er sprake van een harmonische ontwikkeling, dat leidt tot harmonische gangen en bewegingen. De hals heeft een speciale functie voor het paard, daar heeft het paard geen spierballen voor nodig. Dus naast het feit dat het misschien een mooi gezicht is, is de kans op impact op zuiverheid van gangen en beweging levensgroot aanwezig, als je dit verkeerd oppakt.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:42

ik vind persoonlijk touwtjes het fijnst.
die kun je ook precies instellen zoals jij het wilt.Dus kun je het langzaam opbouwen.
In principe denk ik dat het met gewoon rijden en geduld vanzelf wel komt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:43

Met longeren zou ik alleen de pessoa en dubbele lijnen gebruiken.. bij de rest knoop je hem in de krul..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:39

Goofy44 schreef:
Waarom wil je de bovenlijn van de hals trainen ? Als je een paard goed traint is er sprake van een harmonische ontwikkeling, dat leidt tot harmonische gangen en bewegingen. De hals heeft een speciale functie voor het paard, daar heeft het paard geen spierballen voor nodig. Dus naast het feit dat het misschien een mooi gezicht is, is de kans op impact op zuiverheid van gangen en beweging levensgroot aanwezig, als je dit verkeerd oppakt.

Dit is een hele goeie opmerking, daar had ik nog niet aan gedacht!! Toppie toch iemand die op zit te letten....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:45

De onderlijn trainen is minstens zo belangrijk als het trainen van de bovenlijn. Misschien zelfs wel belangrijker.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:24

Ik weet dat je je niet alleen op de hals moet fixeren, maar dat is momenteel het punt dat het predikaat 'arm bespierd' krijgt. Als dat een beetje bijgewerkt kan worden, dan zou dat mooi zijn. Maar ik wil dit echt niet forceren, ik wil nog minstens 25 jaar plezier van m'n paard. Ben er dus ook erg voorzichtig mee.
Ik heb zelf 1 keer touwtjes geprobeerd, gewoon in stap, en heel erg los. Dit was voor mijn paard de eerste keer al moeilijk genoeg. Dan zie je dat ze toch nog weinig balans hebben die jonge dieren. ZE wilde het liefst naar buiten kijken, terwijl ze zonder bijgezet te zijn wel netjes op de volte loopt. E naan hangende en scheve paarden hebi k ook niets. Zonder bijzet loopt ze best al wel netjes aan de longe, maar ook dit doe ik niet te lang achter elkaar.
Maar zou je een 3-jarige al met dubbellonge kunnen longeren? ik vind zelf een dubbellonge heel erg fijn, en heb hier ooit een aantal lessen in genomen om het goed onder de knie te krijgen. Maar ik weet ook dat je met een dubbellonge de eerste keer voorzichtig moet zijn (paarden vinden het achter de kont langs niet altijd leuk). Hulp heb ik in principe niet. Dus liever geen risico nemen lijkt mij dan wel het beste.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:51

Ik zou nog even wachten met die bovenlijn trainen. Dit kan je natuurlijk wel gerust doen als ie een jaartje ouder is.
Je kan zijn bovenlijn trainen door hem rond en iets dieper in de hals te laten gaan, en actief vanuit het achterbeen te laten werken.
dit kan je aan de longe doen, maar natuurlijk ook onder het zadel.
Dubbele longe vind ik nog wat te zwaar voor zo'n jonge.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:51

Voor het paard zelf maakt het niet uit wat voor "predikaat" het krijgt.

Je kan een paard beter later rijpen, zich laten ontwikkelen en systematisch het paard gymnastiseren en daar voldoende tijd voor nemen, zodat je er lang plezier van kan hebben, dan dat je bepaalde zaker sneller laat gaan, omdat je op het paard ingrijpt omdat de "keurmeesters" dat nodig vinden.

Als je dit zelf erg belangrijk vindt, dan zijn er tal van manieren om het paard er beter uit te laten zien. Het "predikaat" goed ontwikkelde hals is zo te krijgen, dat is echt niet zo moeilijk.

Wat heb je aan een mooi paard met een goed ontwikkelde hals dat niet goed gaat? Als je met je paard gaat doen wat de jury van je verwacht, dan is dat niet altijd de goede richting. Een goede jury bekijkt het paard in z'n geheel en hoort daar meer zaken in te betrekken.

De moraal van het verhaal is, als je het paard op de goede manier laat rijpen en africht, dan verloopt de ontwikkeling van het paard (dus ook die van de hals) harmonisch.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:55

Goofy44 schreef:
Voor het paard zelf maakt het niet uit wat voor "predikaat" het krijgt.

Je kan een paard beter later rijpen, zich laten ontwikkelen en systematisch het paard gymnastiseren en daar voldoende tijd voor nemen, zodat je er lang plezier van kan hebben, dan dat je bepaalde zaker sneller laat gaan, omdat je op het paard ingrijpt omdat de "keurmeesters" dat nodig vinden.

Als je dit zelf erg belangrijk vindt, dan zijn er tal van manieren om het paard er beter uit te laten zien. Het "predikaat" goed ontwikkelde hals is zo te krijgen, dat is echt niet zo moeilijk.

Wat heb je aan een mooi paard met een goed ontwikkelde hals dat niet goed gaat? Als je met je paard gaat doen wat de jury van je verwacht, dan is dat niet altijd de goede richting. Een goede jury bekijkt het paard in z'n geheel en hoort daar meer zaken in te betrekken.

De moraal van het verhaal is, als je het paard op de goede manier laat rijpen en africht, dan verloopt de ontwikkeling van het paard (dus ook die van de hals) harmonisch.

En zo is het maar net!!!!!!