een mond als beton en te gevoelig voor je benen, wat te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

een mond als beton en te gevoelig voor je benen, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:54

hoi, ik rij af een toe een paard die heel erg voorwaarts is. Ze word gereden met een stang (hefboomwerking) en met een tiedemanop die op zijn strakst zit. dit paard is volledig op zijn mond gereden. als je je benen aanlegt schiet ze weg.

dus mijn vragen zijn:

- hoe kan je zorgen dat dit paard weer een zachtere mond krijgt?
- hoe kan je aanleren dat het paard normaal reageerd op je benen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil die paard mischien gaan kopen omdat ik er helemaal weg van ben want haar karater is super.

groetjes annet

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:24

weet echt niemand hier een oplossing voor?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:41

Helemaal opnieuw beginnen als bij een jong paard. Eerst de stemcommando's erop monteren aan de longe, dan erop en voorzichtig aan je been wennen door heel zacht aan te leggen in combinatie met stemhulp. Mond wordt vanzelf wel weer gevoeliger als je het paard op een normaal bitje rijdt en vooral op gewichtshulp en evt. stem. Dit kan echt wel even tijd kosten, daar moet je zin in hebben.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:32

Idd ik ben het met Urielle eens. 'Gewoon' weer van voor af aan beginnen. Focus je ook in het begin niet teveel op die mond, en probeer er zo min mogelijk aan te zitten. Wel een lichte contactteugel, maar meer ook niet. Je zult zien dat het paard dan (en dat kan lang duren) vertrouwen in je hand krijgt, en dan word hij zeker weten een stuk lichter in de mond. En eraan blijven denken, dat je heel erg veel beloond wanneer hij iets goed doet

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:35

bedankt voor de tips! ik heb geduld zat in iedergeval ik vind het wel een uitdaging om zo een paard te helpen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:59

Ga eens voor het rijden eerst eens een half uurtje longeren Je paard is dan de meeste spanning al kwijt en zal dus rustiger onder het zadel zijn

Marita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:34

dit zal lang een moeilijk paard blijven qua mond e.d. Misschien blijft dat zelfs zo. Een verreden paard weer een beetje voor elkaar krijgen kost heel veel tijd, moeite en vakmanschap. Kopen is denk ik niet zo verstandig (ook al vind je hem lief). Er zijn genoeg lieve paarden die niet zo verreden zijn. In ieder geval succes met het rijden.

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:16

ja daar heb je gelijk in. maar die paard is natuurlijk niet duur maar ik mag hem niet kopen van me moeder omdat ze het te gevaarlijk vind.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:18

Ik geef je moeder aan de ene kant ook gelijk hoor Al zou ik moeder zijn ( ben pas 15 ,maar ach ) Zou ik ook liever een rustig paardje willen voor mn dochter inplaats van een drukke! Ik hoop voor je dat je ander leuk paardje vind!

estas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:36

misschien eens de tandarts laten komen?
Ookal hangt een paard, dan nog kan het een zere mond hebben. Druk op je been zou logischerwijs in je hand (en dus in de mond van het paard) terug moeten komen, wanneer je van achter naar voren rijdt.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:44

misschien een ander bit gebruiken. en idd naar de tandarts gaan, kan ook helpen, en begin opnieuw met alles ..

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:02

ik heb er gisteren avond op gereden en het ging super goed. de tandarts komt daar regelmatig langs dus dat kan het niet zijn. en ze hangt ook niet ofzo maar als je met haar naar buiten gaat gaan alle remmen gewoon los...

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:26

ben t met de vorige reacties eens helemaal over nieuwe beginnen