Chuwaz [50% arabier] aan 't werk...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Chuwaz [50% arabier] aan 't werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:43

Hooi

Vandaag zou ik eigenlijk les hebben met Chuwaz, maar omdat hij een wondje bij z'n singel zou hebben kon ik beter niet rijden. Maar vandaag was er nergens een wondje te bekennen, heb zelf grondig gezocht en anderen laten zoeken. Daarom toch maar even gezadeld en gaan rijden.
Er was een vriendin mee die het wel leuk vond om foto's te maken, dus zo had ik weer eens wat rijfoto's van Chuwaz.
Toen ik de foto's begon te bekijken schrok ik best wel, ik heb er zelf heel wat commentaar op.

Tips zijn dan ook meer dan welkom, maar a.u.b niet 20 keer het zelfde want daar heb ik niets aan.
Ik heb ook les, daar leer ik veel van en hoop dat het er over een poos een stuk beter uit gaat zien!

Nathalie.

Eigen commentaar:
*Opletten niet te snel naar voren gaan zitten
*Hakken uitdrukken en benen aangesloten houden
*Niet naar beneden kijken!

Afbeelding
[1] Stappen. Wat zit ik hier raar.. Die jas helpt ook niet echt mee om m'n houding netjes te maken, maar oké..

Afbeelding
[2] Mijn uitzicht

Afbeelding
[3] Opzich wel netjes

Afbeelding
[4] Had wel wat meer contact gemogen, en het zadel lijkt wel erg ver naar voren te liggen, terwijl dat in het echt nogal mee valt..

Afbeelding
[5] Had hier ook wel wat meer contact met de mond gemogen..

Afbeelding
[6] Zit ik alwéér zoveel naar beneden te kijken..

Afbeelding
[7] Hij doet nogal eens z'n hoofd omhoog in draf, en dan is het redelijk moeilijk om hem weer netjes omlaag te rijden.

Afbeelding
[8] Ontzettend fout moment

Afbeelding
[9] Hier ben ik opzich wel tevreden over, alleen die voet van mij

Afbeelding
[10] Neus er iets te veel uit..

Afbeelding
[11] Ik dacht 20 euro in de wei naast me te zien liggen

Afbeelding
[12] Blaat blaat en omg die benen

Afbeelding
[13] In een volte, ik moet volgende keer echt even op die binnenhand letten..

Afbeelding
[14] Alweer die stomme binnenhand, en Chu loopt ook niet bepaald netjes meer..

Afbeelding
[15] Marieke er nog even op (kijk die lucht )

Afbeelding
[16] Miscommunicatie

Afbeelding
[17] Hij lijkt hier vet hard te gaan terwijl hij super sloom is

Afbeelding
[18] En de laatste alweer..

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:52

Chuwiej
Haha, leuke foto's hoor Nathalie Commentaar geef je hoofdzakelijk zelf al
Chuwaz is niet één van de makkelijkere paarden om op te rijden en ik moet zeggen dat je wel vooruit bent gegaan

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:16

Probeer je teugels wat korter te nemen, hierdoor kan je een beter contact onderhouden met de mond van je paard. Daardoor zal hij makkelijker constant beneden blijven lopen.

Verder vind ik het een leuk paardje!

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:21

probeer is wat te ontspannen op je paard,lijkt net alsof je hele houding tegenwerkt,zorg dat je licht contact houd me t de mond,maak je zelf lang,maybe helpt het ook wel als je je beugels een gaatje langer doet,en dat laatste meisje trekt het bit er aan een kant uit en das niet alleen op de miscomunicatie!

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:23

Hihi zelf niet zo negatief zijn, ik vind jullie een heel leuke combinatie !

Mss zit jij lekkerder als je je beugels een gaatje langer doet?
Commentaar geef je verder zelf al!
Zekers n mooie pony!

Sita_

Re: Chuwaz [50% arabier] aan 't werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:28

Ik vind het leuke foto's..
Commentaar geef je grotendeels zelf al..
Maar ik vind je wel erg kort zitten qua beugels..
En het lijkt ook of dat je heel gespannen zit (weet ik alles van hoe moeilijk het is om te ontspannen)..

Chuw loopt leuk..
En die hoofd in de lucht gooien.. Dat doet Amy ook..
Probeer vanuit een goede stap waar ie lekker ontspannen naar beneden loopt, rustig aan te draven en dan goed contact houden.
Meestal lukt het bij mij zo wel om zonder dat hoofd in de lucht gedoe aan te draven

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:31

Ik zat idd te kijken dat de beugels een beetje kort lijken.. Zal ze volgende keer eens een gaatje langer doen.
Krijg meestal zo iets dat ik dan heel erg m'n voeten naar buiten draai als de beugels aan de lange kant zijn, maar dat heb ik nu ook dus ik zal wel even zien.

Ik zat er absoluut niet gespannen op, al lijkt dat hier soms wel zo idd..
Weet niet hoe het komt, misschien omdat ik af en toe wat naar voren val en omdat m'n jas m'n houding ook niet bepaald netjes maakt. Zal er volgende keer eens proberen op te letten, want voor m'n eigen gevoel zat ik niet gespannen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:32

sjietaah schreef:
Probeer vanuit een goede stap waar ie lekker ontspannen naar beneden loopt, rustig aan te draven en dan goed contact houden.
Meestal lukt het bij mij zo wel om zonder dat hoofd in de lucht gedoe aan te draven

Dat lukt ook wel, maar halverwege dan ziet hij weer eens wat (hij is heel erg kijkerig) en dan "wham" gelijk die kop weer in de lucht..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:35

Hmmz.. Voor die tips moet je niet bij mij zijn

Ik zou zeggen dat je hem gewoon bezig moet houden.. Dus beetje spelen met hem zodat ie zijn concentratie bij jou houd.. Zodat hetgeen wat rond hem speelt niet zo intressant meer is..
Veel figuren en overgangen helpen daar ook wel bij denk ik..
Maar dat is moeiliijker gedaan dan gezegt..

Maar zoals ik al zei.. Ik zeg ook maar wat of het goed is weet ik niet..

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:38

sjietaah schreef:
Maar zoals ik al zei.. Ik zeg ook maar wat of het goed is weet ik niet..

Zit ze daar allemaal tips te geven die niet kloppen
Nee hoor, volgensmij heb ik er wel wat aan
Chuwaz is alleen niet zo'n paard dat altijd goed luisterd en nergens van onder de indruk is. Hij ziet heel snel spoken of andere dingen

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:39

Ziet er goed uit
Je krijgt hem lekker aan het lopen, behalve die vervelende momenten, maarja die heeft iedereen wel. Ik vind dat je zit netjes maar misschien toch proberen iets 'rechter' te gaan zitten
Tips:
Beugels gaatje langer
Meer contact houden met de mond, weet dat het moeilijk is

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:55

Eigenlijk bij elke foto denk ik: 'Kom voorwaarts!' Dat hij in stap achter de teugel kruipt en in draf zijn neusje in de lucht houd, komt doordat hij niet voorwaarts en niet aan het been is. Kortom maak hem eens een keer wakker (desnoods met zweepje) en vang hem dan rustig op met je hand/zit. Loopt hij hier vervolgens doorheen te drammen (ze proberen alles om eronderuit te komen) dan mag je best even sterker in komen met je hand als je daarna maar weer ontspant! Dan pas kun je hem van achter naar je hand toe rijden en wordt de verbinding voor constanter. Bedenk ook dat je niet alleen gefocust moet zijn op hoe hij van voor loopt, maar hoe hij reageert op je hulpen. Als hij bij licht been gelijk actief wegdraaft zonder sukkelpassen ertussen (dus echt meteen actief 'vertrekt') kun je hem van voor pas met een mooie verbinding rijden. Sterker nog die komt dan vaak vanzelf! Werk dus eerst aan de gehoorzaamheid in het been en een mooie actieve stap, draf en galop en dan komt die nageeflijkheid vanzelf. Het is ook heel moeilijk hoor, maar als je hier aan werkt komt het goed. Jullie zijn i.i.g. een leuke combinatie en je houding is minder erg als dat je zelf vind hoor!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:00

Chuwaz was vandaag best goed aan het been (het kan natuurlijk altijd beter bij hem), ik weet dus niet zo zeer of het daar aan lag.
Ik begin altijd met een wat langer teugeltje en dan veel overgangen maken zodat hij actief wordt en ik gebruik m'n zweep er ook zeker bij.
Op den duur ging hij bij een beetje druk van mijn kuit al in draf, dus dat noem ik wel goed aan het been. Alleen als ik een overgang terug heb gemaakt (bijv. van draf naar stap) dan valt hij gelijk op een langzaam tempo terug en moet ik hem dus weer even actief maken.
Hij reageert dus wel degelijk op mijn been, maar hij zou op sommige momenten idd wat actiever mogen..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:09

Ok misschien wel aan het been, maar zeker nie voorwaarts dan. Als dit namelijk wel het geval was zou hij niet achter het teugeltje kruipen en/of zijn neusje in de lucht gooien.
Ik dacht trouwens ook dat Deen aan het been was, maar kun jij op een lichte hulp (en dan bedoel ik niet je benen er aan houden tot hij in draf zit, maar zegmaar een klopje van je kuit) wegdraven? Ik namelijk niet. Ik had drie of vier van die 'klopjes' nodig. Ik bedoel dus geen schopjes hè. Als je dit niet kan is hij dus niet aan het been en dat bedoelde ik.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:11

Als ik hem goed voorwaarts in de stap heb (na een paar flinke rammen als hij niet reageert) dan hoef ik op den duur echt bijna niet te drijven en als ik m'n been aanleg gaat hij lopen dribbelen/draven. Dat is dus wel aan het been..
Maar hij mag idd af en toe een stuk voorwaartser.. Want in draf dan moet ik wat vaker drijven/ tik geven of soms een schop alstie absoluut niet oplet.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:18

Das dan zeker in orde. Probeer dat lichte dan ook toe te blijven passen in de daadwerkelijk draf of galop. Dus niet constant je benen eraan te houden, maar ze gewoon ontspannen langs je paard te laten hangen en wanneer nodig weer zo'n 'klopje'. Doe je benen ook niet verder naar achter om een reactie te krijgen, maar houdt ze gewoon op zijn plek net achter de singel. Geen reactie is gelijk een hardere, gevolgd door een schop als dat nodig is. Zweep gebruik ik daar eerst liever niet bij, pas als die schop ook wenig tot geen reactie leverde.
Houd wel in gedachten dat een arbeidsstap, -draf en -galop meer is dan vooruit gaan. Ze moeten vooral zonder de constante hulp van de ruiter actief vooruit willen blijven gaan. Vaak ligt het tempo van een arbeidstap, -draf, -galop ook nog eens hoger dan je zelf denkt.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:04

Voorwaarts tsja.. dat is Chuwaz z'n probleem nu net... Van het zweepje is hij maar een paar passen onder de indruk.
Toch eraan blijven werken Nathalie, je moet het gevoel krijgen dat je hem moet gaan tegenhouden. Dan is hij écht voorwaarts.

Ik vind dat je toch nog heel goed zo bent blijven verder rijden in al die weken!!

Enige waar ik me aan stoor zijn je handen, daar had ik ze niet neergezet weet je nog...
Vóór je uit en iets boven de manenkam!!!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:53

Kelly_ann schreef:

Enige waar ik me aan stoor zijn je handen, daar had ik ze niet neergezet weet je nog...
Vóór je uit en iets boven de manenkam!!!

Dat mag je er vrijdag dan wel weer inhameren
Ik moet er echt zo aan wennen, en vind het er naar mijn gevoel echt niet uit zien, die handen zo hoog.

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:05

Lotje85 schreef:
Das dan zeker in orde. Probeer dat lichte dan ook toe te blijven passen in de daadwerkelijk draf of galop. Dus niet constant je benen eraan te houden, maar ze gewoon ontspannen langs je paard te laten hangen en wanneer nodig weer zo'n 'klopje'. Doe je benen ook niet verder naar achter om een reactie te krijgen, maar houdt ze gewoon op zijn plek net achter de singel. Geen reactie is gelijk een hardere, gevolgd door een schop als dat nodig is. Zweep gebruik ik daar eerst liever niet bij, pas als die schop ook wenig tot geen reactie leverde.
Houd wel in gedachten dat een arbeidsstap, -draf en -galop meer is dan vooruit gaan. Ze moeten vooral zonder de constante hulp van de ruiter actief vooruit willen blijven gaan. Vaak ligt het tempo van een arbeidstap, -draf, -galop ook nog eens hoger dan je zelf denkt.

sluit me helemaal bij je aan, ook bij het eerdere commentaar. en probeer op je handen te letten, lekker omhoog en ontspannen in de handen en armen verder ziet het er erg leuk uit!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:22

Ik heb de reacties niet gelezen van de anderen. Die lees ik pas straks. Sorry als het dus dubbelop is

Het eerste wat me te binnen schiet, het ziet er netjes uit..maar het mag ietsje voorwaartser... Iets meer aan het werk..

Dan lees ik onderaan je bericht dat hij zelf altijd sloom is..

Op de grote volte en dan beginnen met stap-draf overgangen. Hij moet vliegensvlug voor je been worden. 2 meter draven en dan weer stappen. Het maakt niet uit of hij dan nog sterretjes kijkt of niet, hij komt vanzelf omlaag wanneer zijn achterhand er goed ondertreed..
Eenmaal genoeg stap-draf overgangen gemaakt, dan ga je in draf steeds tempo wisselingen doen. Terugnemen op je zit, wat langzamer, en weer weg wezen.. Zorgen dat hij echt helemaal gefocused is op jouw. Makkelijker gezegd dan gedaan.. Maar als alles zo simpel was zou je het lang zo leuk niet meer vinden

Veel succes met oefenen! Het ziet er verder goed uit! Alleen krijg ik het gevoel dat hij wat onder zijn tempo loopt met als resultaat dat zijn achterhand niet lekker meekomt...
Mja, foto's zijn momentopnames..

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:24

Goh Daisy, krijg jij les van Lieke
Die zegt dat ook altijd tegen mij, hetzelfde wat jij hier aan Nathalie uitlegt

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:28

Leuk paardje zeg!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:30

Juist ja zo krijg je die achterhand er goed bij. Ik begrijp dus dat Chuwaz het liefst alles op het gemakje doet, dus je moet hem echt achter zijn broek zitten, misschien zelfs een beetje opfokken met je zweepje. zoals Kelly zegt: je moet hem voor je gevoel een beetje gaan afremmen/tegenhouden. Je rijd hem nog iets te liefjes en op deze manier hoeft hij niet echt aan het werk. Daisy geeft een goede oefening om hem alert te krijgen op jou + goed aan het been te krijgen. Als je dit eenmaal te pakken hebt en consequent gaat toepassen, gaat hij echt super voor je lopen, ik weet het zeker. Zoals je hem op foto 3 hebt lopen ziet er goed uit dus juliie kunnen het wel!

_Clien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:12

Mooie foto's hoor
ik ben niet zo goed in tips
Hij loopt al een stuk beter als toen ik kwam

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:17

Had je het paard niet even kunnen afstoffen voor de foto?

Commentaar is al gegeven. Leuk paard wel.