tiedeman en bokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bieby

tiedeman en bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 12:52

hey ik heb onlangs een tiedeman gekocht maar ik had hem op het middelste gezet aan de teugel, maar nu had ik de indruk dat men paardje altijd probeerde te bokken! dan had ik hem wat losser gezet en toen had die precies geen werking meer! dus was het mijn vraag: moet mijn paardje de tiedeman gewoon worden of stel ik hem fout in? mercikes

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:18

ik begrijp je laatste zin niet helemaal, maar ik zou wel graag willen wat jou reden is om een tiedeman te gebruiken.

als je paard begint te bokken doet hij dit niks voor niks, hij probeert je iets duidelijk te maken, er zit hem iets niet lekker of er zit bijvoorbeeld lichamelijk iets niet goed.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:21

Ik hou ook niet zo van tiedemanbitten omdat de kans groot is dat het bit op een verkeerde manier gebruikt kan worden. En de kans is dan groot dat het bit veel te scherp inwerkt.

Maar dat is jouw vraag niet.
Ik ben inderdaad benieuwd waarom je er mee wil rijden.

Anders zou ik even iemand anders, bv instructrice, naar laten kijken

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:24

uhh gaat het nu om een thiedemanteugel of een thiedemanbit?

bieby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:47

ik heb een tiedeman gekocht met de reden dat ze haar hoofd niet goed houd en dergelijke, maar ik heb hierjuist terug gereden en ze reageerde al veel kalmer dus ik denk dat ze er aan moest wennen! en ze schut niet meer met haar hoofd dus ik denk niet dat ik geen miskoop heb gedaan. alvast mercikes

bieby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:49

het gaat om de teugel. wist zelfs niet dat ze daar een bit van hadden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:42

bieby schreef:
ik heb een tiedeman gekocht met de reden dat ze haar hoofd niet goed houd en dergelijke

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:55

ik vraag me af waar het verstand van sommigen mensen zitten...ik bedoel dit niet aanvallend. Maar ik begrijp niet waarom je een hulpteugel gaat gebruiken terwijl je niet eens zeker weet of hij goed is afgesteld. Volgens mij ben jij hier de onwetende en niet je paard, en zal jij dus GOEDE lessen moeten volgen en niet jou paard.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:21

Tja, kijk beter eerst waarom 'hij zijn hoofd niet goed houdt...'

Ik denk dat het probleem bij jou zit en niet bij het paard.
Heb je les en zo ja, wat zegt je instructie ervan?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:29

bieby schreef:
ik heb een tiedeman gekocht met de reden dat ze haar hoofd niet goed houd en dergelijke, maar ik heb hierjuist terug gereden en ze reageerde al veel kalmer dus ik denk dat ze er aan moest wennen! en ze schut niet meer met haar hoofd dus ik denk niet dat ik geen miskoop heb gedaan. alvast mercikes

Zonder enige kennis gebruik jij duseen dwangmiddel om het hoofd naar beneden/op zijn plaats te houden?
Om een paard nagevelijk te rijden moet je ook spieren opbouwen. Dat heeft een paard niet zomaar. Neem goed les, en als je een goede instructrice hebt zal ze jou nooit advieseren om met een hulpmiddel te rijden!!

ROMANxBEAUTY

Re: tiedeman en bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:35

Bij ons lopen er ook een paar paarden en pony's met ene tiedeman.
Voor hun was het om dat ze erg last hadden van hun rug.
Er moest altijd heel voorzichtige ophoudingen gedaan worden (rare zin eigenlijk )
Maar als ik nu zie hoe ze rijden met een tiedeman bij ons wordt ie nu heel slecht gebruikt.
Voor al bij 1 pony want die gaat nogal snel en als dan de beginners er op zitten............ Dan kan je het wel raden

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:35

Bieby, ga eens bij jezelf na waarom je nu precies een Thiedemann gebruikt? Omdat ze haar hoofd niet goed houdt? Wat is goed dan, strak in de houding of ontspannen over de rug? Weet en voel jij zelf het verschil?

Een Thiedemann is geen middel om een paard aan de teugel te krijgen. Zodra hij te strak staat, is het logisch dat je paard protesteert (bokken bv). Je trekt hem als het ware in een onnatuurlijke houding. Als je paard zijn hoofd normaal draagt, heeft een thiedemann juist geen inwerking. Hoe los heb je hem gezet dus die ene keer? Een thiedemann grijpt alleen in als een paard het hoofd te hoog houdt, geen middel om hem in de houding te trekken dus.

Misschien kun je iets verder nadenken over de reactie en inwerking van de hulpteugel ipv na 1 dag al besluiten dat het gewoon gewenning voor je paard is aan een wellicht fout afgestelde Thiedemann..

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:36

als je pony bokkerig is, zou ik juist geen thiedemann omdoen.... dna moet je juist zen hoofd hoog houden en ehm vorowaarts houden, dan Kàn hij nauwelijks bokken ( je hebt er ook natuurlijk lenige beesten bij die het gewoon wel doen) maar de meeste doen het niet als je het hoofd hoog houdt en ze goed voorwaarts houdt.

maar ik zou geen tiedemann gebruiken om je paard naar beneden te krijgen... dat vind ik een beetj triest om het zo maar te zeggen. je kan beter je geld besteden aan les ofzo, wat ik niet verkeerd bedoel, maar het zou misschien beter voor jou en voor je paardje zijn. zo kunnen julie beide wat leren.