1 voet wil maar niet naar binnen, hoe aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

1 voet wil maar niet naar binnen, hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:49

Volgende week hebben we op onze manege de zitcompetitie en nu ben ik natuurlijk iets bewuster bezig met de houding.
Nu kan ik mijn linker voet best netjes naar binnen houden en met enig aandringen ook wel goed met mn tenen naar binnen.

Maar mijn rechtervoet staat wanneer hij ontspannen is niet mooi naar binnen. Met veel moeite kan ik hem wel naar binnen draaien maar dit is erg geforceerd, niet lang vol te houden en pijnlijk. Ook kan ik de hulpen door de gespannenheid dan niet netjes doorgeven.

Het is wel zo dat ik bij dat been zowiezo altijd de beugel 1 of 2 gaatjes langer heb dan bij mijn linkerbeen terwijl het wel gelijk aanvoelt.

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ook deze voet in een nette positie staat en dan vooral, hoe kan ik daarbij mijn enkel ontspannen?

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:33

Probeer iets gelijker te gaan zitten. En gewoon elke keer een beetje verder dan ontspannen maar dus niet direct helemaal. Ik heb dit probleem ook en ben er hard op aan het oefenen.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:14

je kun ook een sperriempje op zn grootst door je beugel doen en dan aan de singel, daarna steeds iets strakker dat je er zo aan gewend raakt en je kan ontspannen...

Maar als je benen strekt zijn je benen dan wel gelijk??

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:31

Tja dat laatste dacht ik ook al. Als ik ontspannen ga staan dan heb ik een voet die keurig vooruit steekt en een Charly Chaplin voet. zo ben ik nou eenmaal gegroeid, niks aan te doen. Eigenlijk zit dat hele been een beetje anders gedraaid aan mijn heup. Als ik probeer mijn bovenbeen en knie meer in het zadel te drukken dan komt dus ook mijn voet beter naar binnen. Ik zou zeggen niet te veel gaan knoeien met het vast zetten van je voeten en zo want je forceert dan je gewrichten en dat is schadelijker dan een zitcompetitie niet winnen.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:39

ook een kwestie van je knieen goed plaatsen, wanneer jij je knieen naar binnen draat , draaien je voeten vanzelf mee.

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 12:00

Casca schreef:
Maar als je benen strekt zijn je benen dan wel gelijk??

Nou het is niet echt officieel aangetoon ofzo maar ik rijd op veel verschillende paarden en echt altijd zit rechts 1 of 2 langer dan links en ik voel echt dat ik gelijk zit. Dus ik heb wel een klein vermoeden dat hij ietsje langer is. Overigens is het niet dat mijn beugel erg naar buiten steekt maar dat ik mijn voet niet recht in de beugel krijg dus ik denk dat dat trucje met de sperriem niet werkt. Alvast bedankt voor het meedenken!

Maaaike

Re: 1 voet wil maar niet naar binnen, hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:49

Mijne ene voet draait ook heel makkelijk naar binnen, de ander niet. Die zet ik soms heel bewust met mn handen goed in mn beugel. Dan blijft ie meestal wel op de goede plek zitten. Ben dat de laatste tijd maar zo aan het oefenen, en het gaat nu wel beter, het gaat al automatischer.
Wat ze ook zeggen, is dat het helpt om op de fiets te oefenen, met je voeten naar binnendraaien op je pedalen! Weet niet of het echt zo is, maar oke !

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:12

Let je er wel op dat je recht zit ? Als je een beetje naar 1 kant inknikt in je heup dan lijkt het net of je ene been langer is.
Als je dan je beugel ook echt langer gaat doen dan ga je nog meer inknikken !

Het beste kan je iemand achter je laten staan en dan wegrijden, dan is goed te zien of je recht boven je paard zit.

Mijn advies zou zijn (ik jureer): beugels even lang en dan goed oefenen met recht zitten, dan gaat je voet ook makkelijker in positie.

Natuurlijk is het een ander verhaal als je ene been langer is dan het andere, maar als dat 2 beugelgaten scheelt dan zou je ook niet goed kunnen lopen...

Succes met de zitcompetitie!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:45

1 tot 2 gaatjes langer aan 1 kant betekent al gauw 2-5 cm verschil. Ik kan met niet voorstellen dat je ene been zoveel langer is dan je andere been zonder het te merken als je gewoon staat.
Ik zou me niet zo heel druk maken of het corrigeren van je ene voet. Zolang je goed in het zadel zit, je been netjes afhangt langs het lichaam van het paard en je met je kuiten drijft, dan is zo'n uitstekende voet geen probleem.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:51

Tilmar schreef:
Let je er wel op dat je recht zit ? Als je een beetje naar 1 kant inknikt in je heup dan lijkt het net of je ene been langer is.
Als je dan je beugel ook echt langer gaat doen dan ga je nog meer inknikken !

Het beste kan je iemand achter je laten staan en dan wegrijden, dan is goed te zien of je recht boven je paard zit.

Mijn advies zou zijn (ik jureer): beugels even lang en dan goed oefenen met recht zitten, dan gaat je voet ook makkelijker in positie.

Natuurlijk is het een ander verhaal als je ene been langer is dan het andere, maar als dat 2 beugelgaten scheelt dan zou je ook niet goed kunnen lopen...

Succes met de zitcompetitie!

Hier ben ik het mee eens.
laat eens iemand van achteren bekijken als jij wegstapt of je wel echt recht op je paard zit.
Want als je wel inknikt is dat slechter voor je houding en voor je paard dan een voet die naar buitens staat en dan zou dat tevens de oplossing kunnen zijn.

Verder scheeld 1 a 2 gaatjes inderdaad minimaal 2 to 5 cm.
Ik kan me niet voorstellen dat je lekker loopt als je benen dik 2cm verschillen in lengte.
Het kan, maar dan zou je dat ook merken met heel veel andere dingen.