Hoe een jong heet paard rustig houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Hoe een jong heet paard rustig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:37

Nou ik heb dus al een tijdje mij jonge Burggraaf ze is nu van het zomer ongeveer een jaar zadelmak. In het begin was ze net een Burggraaf heel relaxd maar nu kun je echt merken dat er volbloed inzit. Ze gaat me nu echt uitproberen. Kan er totaal niet meer aan rijden. Echt heel snel lopen vooral met der voorbenen. Ik heb al vanalles geprobeerd, eerst longeren dan is er niks aan de hand maar als ik er op ga zitten begint het, ander bitje proberen veel voltes rijden overgangen rijden, naar buiten heen, Ze blijft gewoon heel heet vooral op concour dan krijg ik vliegles en wanneer ik haar bestraf word ze alleen gekker dus dat heeft ook geen nut. Heb er nu echt geen plezier meer aan om op haar te gaan zitten. Maar wil toch heel graag wat met dit paard bereiken dus heeft iemand goede tips voor mij??

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:39

ik heb ook zo'n heethoofd, wat bij urissa heel goed werkt is heel langzaam lichtrijden en veel tegen haar praten. vooral van voren niet te strak houden, daar worden ze vaak alleen maar heter van

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:56

Ik probeer haar van voren juist los te laten. en ga ook regelmatig langzaam lichtrijden dat werkt heel even maar. praten doe ik sowieso veel alleen werkt dat niet echt ze is veelste druk met haar zelf aan het opfokken

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:01

Hoe vaak rijd je per week?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:03

Zou het niet aan het zadel/rug kunnen liggen. Gezien er met longeren en in het begin van het zadelmak maken niets aan de hand was?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:07

Ik zou de heetheid even laten liggen (wellicht ga je er later nog blij mee zijn dat al die energie voor jou gaat werken ) en je concentreren op de tempocontrole: haar heel goed en exact leren schakelen zodat ze misschien wel heet is maar controleerbaar blijft.
En zorgen dat je haar heel goed aan het werk houdt en afwisselend rijdt zodat ze geen tijd heeft om zich rottig te gaan gedragen door verveling.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:06

Mijn zadel is nu ongeveer 3 jaar oud. en die gaat van de week naar de zadelmaker want ik vind hem op mijn pony beter liggen dan op mijn paard maar het is niet zo zeer dat ze bokt ofzo. ze is gewoon heel heet. Beetje moeilijk uit teleggen. Ik ga vanavond het is proberen wat Urielle zegt Ik denk ook wel dat ik er later profeit van heb dat ze zoveel energie heeft. maar moet ik dan veel schijn overgangen gaan rijden of gewoon stap draf? En weet je nog meer oefeningen die ik kan doen. vooral voor de galop? Galop gaat nu beter dan de draf wat eerder andersom was. Alleen loopt ze totaal niet in balans. Hoe kan ik die dan beter krijgen?

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:11

SymO: Ik rij haar ongeveer 4 keer in de week waaronder 2 keer in de week aan de longe. Ik weet eigenlijk niet of ik het nu goed doe of juist helemaal niet! Ik rij nu wat meer omdat nu thuis de bak goed is ander longeer ik haar meer dan dat ik rij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:19

Ik rij zelf allebei, zowel schijnovergangen als halt-stap-draf-galop en schakelen binnen een bepaalde gang. Zeker met zo'n heetflikker probeer ik om de vier passen wel iets te knutselen zodat ze geen tijd hebben om ergens anders aan te gaan denken. Ik probeer dat ook te combineren in figuren, bijv. slangenvoltes met steeds op de middellijn en de hoefslag een overgang. Bij paarden die heel erg doordrammen rij ik steeds kleine voltes en op elke helft een overgang zodat ze zich bijna niet kunnen onttrekken. Voor de galop rij ik eigenlijk hetzelfde als in draf: veel overgangen en tempowisselingen. De ene keer vanuit stap aanspringen, de andere keer vanuit draf, paar passen richting verzameling en weer weg naar een middengalopje voor een pas of vier en dan weer arbeidstempo, eens doen alsof je terugrijdt naar draf en als hij terug wil vallen weer weg rijden, paar pasjes halsstrekken en weer terug opnemen, dat allemaal gecombineerd met veel voltes van verschillend formaat. Die balans komt vanzelf wel doordat ze sterker worden in het achterbeen door de overgangen.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:13

Urielle bedankt voor de goede tips ik ga het vanavond gelijk proberen.

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:18

Urielle heeft duidelijk vaker "heetflikkers" gereden Helemaal mee eens, rijd er op dit moment zelf eentje en doe het net zo.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:26

mijn paard is ook zo'n hete, ik rijd haar dan expres voorwaarts in een hoog arbeidstempo en veel tempowisselingen daarin. voor de galop kan je ook proberen om hem een stukje schouder voor te zetten en een stukje wijken. zolang je je paard maar niet in het tempo laat lopen dat hem het meest bevalt, dan hoeft hij namelijk niet genoeg op jou te letten. ik hoop dat je hier iets aan hebt. succes.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:28

Komt me bekend voor dat heet en fel zijn
Als ik haar meer voorwaarts ga rijden, gaat ze makkelijk in mijn handen hangen en nog sneller lopen, met als gevolg dat ze onder me uitloopt ..
Ik heb als tip van mijn lesgeefmensje gekregen om constant overgangen te rijden, stappen, draf, stappen, halt, draf ..
Dan heeft ze neit zoveel tijd om naar alles te krijgen..
En toch krijgt ze het de afgelopen week nog voor elkaar om onder me uit te lopen .. Maandag maar meer tips vragen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:47

Urielle geeft wat goede tips zie ik! Die ga ik onthouden, want mijn 4 jarige is ook zo'n heethoofd!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:27

mmm die tips van urielle vind ik ook erg goed, en komt deels ook bekend voor. even een bijvraagje hier. er wprdt gezegd dat je niet de teugels mag aantrekken zeg maar. stel je paard loopt weer eens flink weg en in theorie moet je dus juist niet aan de teugels komen omdat ze er zich tegen verzetten. maar hoe krijg je je paard dan zover dat je hem ook echt terug krijgt? want ik kan overgangen rijden en langzamer lichtrijden tot ik een ons weeg, als de mijne gaat, dan gaat ze.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:08

Lowara, wat je kunt proberen om ze op de zit terug te krijgen is te beginnen in stap, op de lange zijde afwenden en dan proberen de overgang te rijden, alleen op zit. Niet terug? Dan rij je hem gewoon tegen de omheining aan de overkant op, ho = ho. Dat kun je dan uitbouwen naar draf en galop.
Overigens ben ik er zelf niet tegen om ook gerust eens in de hand te zeggen dat ho ook echt ho is. Zolang je niet gaat hangen creeer je ook geen spanning, gewoon ophoudingen en desnoods eens iets grovere ophoudingen, 'druk en los' zeg maar. Maar misschien zijn er mensen op Bokt die daar weer heel anders over denken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:20

mm dat is inderdaad te proberen. probleem is, dat ik dus wel het hele uur in de teugels hang omdat ze continue de benen probeert te nemen. omdat mij dit niet bepaald de idelale oplossing lijkt, probeer ik nu wat andere dingen uit en de bovenstaande tip klinkt goed

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:15

Lowara dit komt mij dus ook heel bekend voor. Ik heb vanavond les gehad en ze was dus weer eens lekker heet. Heb denk ik wel 30 keer aangegaloppeerd en weer terug genomen ook in de draf en in de stap en telkens schijnovergangen gemaakt. Maar toch elke keer onder me uitlopen heb haar ook een paar keer tegen de muur aan moeten zetten want soms wou ze echt niet stoppen. Nu zeggen dus veel mensen dat het altijd op een zachte manier moet maar ik vind wel zoals Urielle zegt ho = ho! Ik vind dat je paard je dan op dat moment gewoon niet respecteerd! Vanavond heb ik dus ook wat vaker wat meer gedaan met mijn hand ook wel gewoon met mijn zit maar soms hielp dat gewoon niet, ik vind dan wel dat je dan iets trenger mag zijn. Als het maar rechtvaardig gebeurd toch?