belonen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princess69

belonen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:19

Hoi,
Ik wil als mijn paard een oefening goed doet, hem belonen met een klopje. Nu zegt mijn instructeur dat ik voornamelijk moet mn stem moet gebruiken omdat je anders midden in een oefening je contact verliest om te belonen... Wat vinden jullie? Wat doen jullie?

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:23

Hangt ervan af denk ik. Als Ko bijvoorbeeld achterwaarts goed doet (vind hij moeilijk) dan beloon ik hem met een klopje in zijn hals. Maar als ik gewoon aan het rijden ben en het gaat lekker dan beloon ik hem ook vaak gewoon met mijn stem. Als je erover nadenkt dan weet ik het eigenlijk niet precies, volgens mij beloon ik hem ook weleens met een klopje inderdaad Hm.. zal eens opletten als ik aan het rijden ben ..hihi..

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:30

je kan ook even over de schoft kriebelen ipv klopje geven, contact verlies je inderdaad, maar je rijd op 2 teugels en soms is het juist wel goed om er eentje los te laten om jezelf te 'checken'

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:13

Ik denk dat als je nog met de oefening bezig bent, dat je dan alleen met je stem moet doen.
Als je klaar bent met de oefening kan je hem best een klopje of een lekkere kriebel geven Dan weet hij dat hij het ook echt goed heeft gedaan!

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:28

Als ik met een oefening bezig ben, beloon ik doormiddel met mijn stem. En als ik klaar ben geef ik mijn pony een schouderklopje. Maar het is ook wel eens dat ik pas bij het uitstappen een schouderklopje geef.

wouterpaard

Re: belonen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:10

Ik beloon mijn paard onder het werken met mijn stem, als hij echt iets heel goed doet, laat ik hem daarna ff aan de lange teugels stappen en beloon hem met mijn hand.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:23

Ik doe meestal even snel een hand over de manenkam heen halen en voor de rest met mn stem belonen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:31

Ik beloon ook meestal met mijn stem.
Gewoon even zacht: goed zo! werkt prima.

Door een klopje te geven verlies je idd het contact dat zonde is.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:20

Even de schoft kriebelen of een aai over de manenkam. Soms beloonde ik ook wel zachtjes met m'n stem.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:36

Ik doe vanalles, soms een klopje, soms een kriebel en soms een snoepje.
Maar ik ben zowiezo altijd bezig met mijn stem.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:27

Ik doe het meestal met m'n stem, met mennen kan ik d'r ook niet op d'r hals kloppen en dan moet ze het ook met woordjes doen.
Net zoals ik ook met m'n stem reageer als het niet zo goed gaat.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:30

Ik rij eingelijk alleen maar buiten in het bos, omdat ik niet zo bak fanaat ben. Maar als het paard iets goed doet dan beloon ik haar.
Ook met een klopje

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:31

Meestal met mijn stem, maar soms (voral tijdens stap) even een aaitje over de hals heen. Bij uitzondering nog eens een klopje Er is ooit eens tegen mij vertelt, dat als je een paard een klopje gaf, hij dacht dat je hem/haar juist op z'n donder gaf Geloof er niet echt in, maar zoals ik eerder al zij, meestal gebruik ik mijn stem, of geef ik een aai

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:12

ik beloon hem altijd met mun tsem en een klopje op zun hals

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:15

Meestal met mijn stem, maar ook vaak met mijn binnenhand over zijn hals. Het verliezen van contact valt erg mee en het past wat dat betreft in onze rijstijl.

Maar er zijn een aantal dingen die hij heel leuk vind en weet dat hij dat mag doen als beloning. Bijvoorbeeld zijn neus afvegen aan zijn been of eveneen sprintje trekken. Klinkt raar maar hij ziet het als beloning en doet het alleen als ik toestemming geef.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:06

Ik beloon hem altijd met een combinatie van stem (enthousiast BRAAAF ooh Auk je bent zo'n SUPERPAAARD ) en een aai/kriebel op zijn schouder.

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:34

Ik gebruik vooral lichaamstaal en ontspanning als beloning. Na een goed uitgevoerde oefening even een complimentje, lange teugel en ontspanning. Bij iets wat makkelijker is alleen mijn stem of een kriebel. Ik geef nooit klopjes omdat lang niet ieder paard dat als beloning ervaart.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 02:28

Ik geef meestal een kriebeltje op de schoft of een flinke aai over de hals

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:18

Ik moet van m'n instructrice altijd m'n binnenteugel losjes laten en hem dan met m'n vingers kriebelen op de schoft of gewoon een klopje/aai geven. Het is juist goed dat je jezelf eens checkt. En als je je buitenteugel er aan houdt, is er vaak nog niet zoveel aan de hand met het contact

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:48

FlynnlOver schreef:
Ik denk dat als je nog met de oefening bezig bent, dat je dan alleen met je stem moet doen.
Als je klaar bent met de oefening kan je hem best een klopje of een lekkere kriebel geven Dan weet hij dat hij het ook echt goed heeft gedaan!

idd zo doe ik het ook altijd

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:15

Pendrag schreef:
Ik gebruik vooral lichaamstaal en ontspanning als beloning. Na een goed uitgevoerde oefening even een complimentje, lange teugel en ontspanning. Bij iets wat makkelijker is alleen mijn stem of een kriebel. Ik geef nooit klopjes omdat lang niet ieder paard dat als beloning ervaart.

Dat vergat ik er inderdaad bij te zetten. Ook krijgt hij lange teugel of mag hij even stilstaan. Doet hij iets uitermate goeds? Dan vind ik comfort als beloning heel belangrijk.

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:20

Ik beloon altijd best veel met mijn stem, maar soms ook met schouderklopje, kan je jezelf inderdaad even controleren zoals werd gezegd.
Als je je paard goed voor elkaar hebt dan moet hij nageven op je been, je verliest dan misschien wel even het contact met de mond van het paard maar als je dan weer verbinding neemt met de mond moet er niet een verschil zijn met daar voor, zo kan je juist heel goed controleren of je op de goede weg bent.
ook vind ik het altijd voor mijn paard even fijn, want ik nijg nogal snel naar te veel vasthouden van voren. Zo is even de druk op haar mond weg. Zo word ik er ook steeds aan herinnerd mijn binnen teugel iets losser te laten.
Zo kan jij veen ontspannen en het paard ook, dit werkt bij mij heel erg goed met oefeningen, krijg je geen stress as het een keer niet gaat. ook als het echt even niet gaat, even halthouden en dan even gewoon ontspannen. alles weer op nul, en dan weer proberen. anders snap je elkaar straks niet meer

amannnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:22

Als ik met een oefening bezig ben die ik erg moeilijk vind meetsal een klopje maar niet zo dat ik het contact verlies en vaak als het goed gaat zeg ik : super!! of goedzo ! of iets dergelijks

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:57

even een kriebeltje bij zijn schoft, maar ook met me stem, hij hoort wel aan de klank wat ik bedoel
mocht hij echt ze best hebben gedaan met een oefening dan ga ik even een stukje stappen met lange teugel.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:00

ik beloon mijn paard door stilstaan.
Hij weet dat tijdens de training en moeilijke oefeningen hij even mag uitrusten en "nadenken" (haha) door een tijdje stil te staan ( niet te lang natuurlijk). Dan pas geef ik hem een klopje op zijn kont en zeg ik hem dat hij de beste is (hihi).
Tijdens de oefening soms alleen met stem.