teugelmank in zomer, in winter niet....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

teugelmank in zomer, in winter niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:10

Hallo,

mijn paardje heeft vroeger teugelmank gelopen, of toch, iedereen zei dat het teugelmank was. Als ze los loopt valt het niet op.
Sinds deze winter hebben we het eruit kunnen rijden. Maar nu, sinds deze week, heb ik ondervonden dat ze terug met haar moofd wat begint te knikken, net manken. Raar, ik heb mijn training nochtans niet verandert ofzo, en ineens loopt ze weer zo mankend...

In een ander topic hier zag ik dat iemand iets vroeg over een paard dat in de zomer kreupel is, en in de winter niet. Daar werd gevraagd of ze op een andere bodem gaan rijden is...

Nu is het bij mij wel zo dat er in onze manege in de binnenpiste een harde bodem ligt (soms iets te hard maar jah...). Sinds een maand ben ik op de buitenpiste gaan rijden met het mooie weer. Die bodem is zachter, en zwaarder dus.
Zou het daaraan kunnen liggen? En we zijn ook weer onze eerste wedstrijden gaan rijden..misschien wat stress? Maar normaal is mijn paard volledig stresloos.
Ik heb niets in mijn trainingen verandert. Nou ja, wel dat we af en toe gaan wandelen, aan de lange teugel. Wat we in de winter nauwelijks doen.

Weten jullie soms door wat dit zou komen? ineens was het "manken" er weer.

mariska32

Re: teugelmank in zomer, in winter niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 05:20

ik denk zelf dat er meer aan de hand is dan teugelkreupel.
je geeft zelf ook al aan dat de bodem zwaarder is dan voorheen.
ik zou je paard na laten kijken en dan zeker op rug en pezen.
er word ook beweerd dat teugelkreupel een loze kreet is voor dieper gaande problemen,maar of dat waar is...

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:20

Het zou wat je zo beschrijft inderdaad aan de bodem kunnen liggen. Dit kun je makkelijk uitsluiten door bijvoorbeeld eerst binnen en dan buiten te gaan rijden. Kijk ook eens hoe het gaat als je haar op het harde laat lopen.
Wat ook nog zo door mijn hoofd schiet is een hooikoorts of zonne allergie, aangezien je zegt dat ze vooral knikt met haar hoofd...
Veel succes met het zoeken van een oplossing.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:07

Wat zegt de veearts er van?

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:44

ben het eens met mariska32... mischien valt het wel mee maar laat je paardje na kijken stel dat hij/zij wat mankeert je moet er toch niet aan denken dat je hem blijft rijden terweil het geen aanstellerietes is... sucses

S_v_D_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:32

Ja laat je paard nakijken door een veearts!
Ze loopt niet voor niks kreupel, dan heeft ze waarschijnlijk wel ergens pijn! (Als jij pijn in je voet, knie, rug, enz. heb loop je ook niet zoals je normaal loop).

Succes!

Evony

Re: teugelmank in zomer, in winter niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:29

misschien helpt het als je er ijzers onder doet want als ze bij mij zonder ijzeres loopt loopt ze ook kreupel in de zomer en in de winter niet

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:00

zonnealergie of zo iets of last van vliegen zou kunnen..
vraag het eens aan confetti hier op bokt, die heeft volgens mij een paard gehad wat ook zo'n "tik" had.