hoe kan ik dit het beste doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

hoe kan ik dit het beste doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:42

Ik ben een merrie aan het inrijden van een jaar of 11/12. Deze merrie heeft voor ze kwam nooit wat geleerd en stond veel binnen met veel haver enzo. Daardoor heeft ze veel ondeugden ontwikkeld. Zodra ze zenuwachtig word als ik erop zit gaat ze hoofdzwaaien of lipklapperen. Ik weet dan dat ze het niet begrijpt oid. Ze heeft een railer ongeluk gehad en nog altijd niet helemaal regelmatig. Ze heeft ook nog littekens en gallen op haar achterbenen. Ze heeft veel geleerd en loopt netjes mee aan het halster enzo en je kunt haar gewoon poetsen al moet ze dan eerst 10 minuten staan schrapen lipklapperen, hoofdzwaaien en met een beentje omhoog staan. Ze staat soms ook op de betonplaat te weven hoewel ze dan ook gewoon op het zand kan staan en ze met de veulens (een van haar) en haar vriendinnen staat.

Ze is van baccarav, dus aardig wat arabierbloed. Haar moeder was welsh. Ze kan mooi lopen en het is een geweldige pony.

Maar ik ben dus nu wat aan het rijden, en hoewel ze normaal bokkend en stijgerend door de bak gaat luisterd ze erg goed. Ik heb er nu 3x opgezeten. 1 keer aan de longe gestapt en 2 keer aangedraaft en meteen weer terug gezet, en de andere keren los, alleen gestapt. Ze begrijpt de hulpen al bijna, teugel zit en been. Ze doet erg haar best en wonder boven wonder heeft ze nog niets raars gedaan.

Ik wilde zelf de komende keren nog gewoon wat stappen, en dan over een aantal keer eens een drafje, wat denken jullie?
Oja het heeft geen haast en niets moet, gaat het niet gaan we gewoon niet rijden, maakt niet uit. Ze is immers gekocht als probleem merrie en om mee te fokken. Dit hadden de mensen zelf ook nooit kunnen denken.

Oja alle tips zijn welkom en vragen zal ik proberen te beantwoorden.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:30

Ik zou het idd gewoon rustig aan doen.. Je kan wel makkelijk elke keer een paar pasjes draven hoor, als ze er niet gek op reageerd (maakte ik iig op uit je verhaal). Dat is wel goed voor haar, want dan wordt ze wel een beetje aan het werk gezet zonder dat ze er last van heeft. Ik zou gewoon eerst 10 minutjes stappen en dan in totaal een paard minuten draven (afwisselen met stappen). Dan kan ze ook beter aan je hulpen wennen en als het dan weer verkeerd gaat dan ga je weer stappen maar probeer daarna nog wel even een paar pasjes aan te draven omdat het anders aangeleerd wordt dat wanneer ze in protest komt ze niks meer hoeft te doen.
En neem er gewoon alle tijd voor.. misschien is het over een jaartje een toppony!!!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:38

ja maar met kapote achterbenen. We wilde haar ook niet gaan rijden maar we zijn de andere merrie ook gaan rijden, toen werd zij erg jaloers.

Die merrie had een aanrijding gehad met een tinker en een gebroken staart en rug problemen enzo. Ook gekocht om te fokken. We zijn daar heel rustig mee begonnen en het ging eigenlijk super! Ze vind het best heel erg leuk. Maar toen werd de andere dus jaloers Dus ging ik haar vaker poetsen en grondwerk, maar dit deed ze allemaal zo goed! (wel op z'n lisa's hoor maar voor haar doen dus erg goed) Toen wat longeren. Ik ben daar niet zo handig in, maar ze deed het allamaal gewoon
toen een zadel enzo en ze vond het alleen maar geweldig en toen verder en verder
Zo is het gekomen.

Ze is natuurlijk nog wel erg arm bespierd op haar rug enzo. Ze heeft ook last gehad van haar bekken, dus daarom ben ik erg voorzichtig, maar ze lijkt totaal geen moeite te hebben met me gewicht!

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:49

Als ze het leuk vind is toch hartstikke mooi!!!!
Dan heeft ze denk ik ook geen pijn etc dus kan je gewoon rustig gaan draven.. Misschien was het wel een probleempaard omdat de vorige eigenaar te ruw met haar omging.
Ik zou gewoon eerst lekker wat conditie opbouwen en over een maandje gaan longeren met bijzet om de rug en nek spieren te trainen. Dan kan ze jou ook makkelijker dragen en loop ze voor zichzelf ook wat lekkerder en krijgt ze er nog meer plezier in!!!!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:00

zou longeren met bijzets kwaad kunnen, ik weet niet hoe ze daarop reageerd, als ik nu iets teveel druk op de teugels zet (ja ik meende het echt stilstaan) gaat gelijk dat hoofd de lucht in (hoofdzwaaien) en daarna lipklappen.

Bij haar vorige eigenaar is ze weinig in handen geweest en dus niets geleerd dat ze kwam rende ze overal doorheen als een dolle hengst, totaal geen respect en rukte je hele handen stuk. Bij die man mocht ze de wei op als het deurtje openging en weer terug as het deurtje weer openging.... Verder altijd veel bijgevoer, haver enzo)

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:06

Ik denk niet dat met bijzet longeren kwaad zou kunnen.
Ik zou hem alleen niet te strak zetten om te beginnen.
Dat hoofdschudden kan ze dan niet dus ik weet niet hoe ze daar op zou reageren. Maar het is wel een goede oefening voor haar zodat ze wat meer spieren op de juiste plekken krijgt, het zal geen pijn doen of dat ze pijn gaat krijgen daardoor, dus kwaad zal het niet doen.
Ik denk dat dat stilstaan een andere oorzaak heeft, 1 van mijn paarden als ik daarmee halthoud dan gooit ze ook der hoofd in de lucht en gaat ermee schudden, waarschijnlijk is dit gewoon verveling, ze zal dan wel denken hee joh doe is ff normaal ik wil gewoon doorlopen.
Ik hoop dat je haar nu geen haver meer voert want daar worden ze heel heet van.
Ik zou gewoon sportbrok voeren. Je kan ook veel dingen tegen heette paarden kopen in de winkel als kamille enzo en dat dan door het voer doen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:12

Ze krijgt nu toevallig sportbrok, maar meestal basisbrok. En ze krijgt strucomix original van cavalor. Dat met haar hoofd is echt een zenuwen trek van als ze het niet meer weet, want halthouden kan ze opzich wel heel goed, maar soms reageert ze niet meteen op kleine hulpen, wat ik wel graag wil, en dan ben ik iets strenger in me hulpen en dan is het gelijk STRESSSSS!!!!!!
Maar dat geeft allemaal niet, ik ga vast nog heel veel van haar leren. Ik hoop dat ze volgende week zaterdag met mij de les kan lopen. Zodat me instructie me ook weer wat verder kan helpen met haar.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:18

ja les nemen is een goed idee.
met bijzet longeren zou ik ook gewoon doen en met de voeding is niks mis.
verder zou ik gewoon lekker gaan draven en stappen met der zodat jullie goed aan elkaar kunnen wennen.
Ik zou ook heel veel tegen haar gaan praten, desnoods over school als je inspiratie op is, hierdoor leert ze je vertrouwen en als jullie een band hebben kunnen jullie elkaar goed aanvoelen en zal de samenwerking beter gaan denk ik.
ik denk dat ze je opzich ook vertrouwd hoor aangezien ze niet bokt en stijgert bij je en niet vluchtig is.
Heb je misschien een foto'tje ben eigenlijk wel benieuwd geworden

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:31

ja hoor hier komen er een paar. Heb geen rijfoto's nog. Maar wel van haar los in de bak
Afbeelding
cindy met daarachter moeder lisa
Afbeelding
Carmen (van de merrie met die aanrijding door de tinker) en daarachter lisa
Afbeelding
lisa zelf
Afbeelding
nogmaals lisa
Zal ook even gewone foto's uploaden

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:56

nu de betere foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
al hoofdzwaaiend
Afbeelding

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:31

Leuk beestje!!
Hihi als ik haar zo zie heb ik echt zin om haar helemaal te poetse en te toileteren hihi...
Leuk dat ze 4 witte voetjes heeft en ze heeft een grappige bles
Heeft ze een witte onderlip of lijkt dat zo??

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:41

manen moeten blijven hoor!!!! En ja ze heeft een witte onderlip

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:29

Wat schattig!!! hihi...
Ga je er vandaag nog rijden/longeren?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:48

nee zondag weer

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:52

Morgen misschien rijfoto's en tips zijn nog altijd welkom!