Mijn ponytje doet raar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juweeltje

Mijn ponytje doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:58

Hoi
Ik had een vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een verzorgpony, een Fell pony.
Ze is vroeger mishandeld.
De laatste tijd als ik erop rij, doet ze heel er vervelend. Ze gaat heel slordig in galop, moet haar er bijna in jágen.
En dan gaat ze keisnel, en als je haar langzamer wil laten gaan gaat ze weer draven. Ook wil ze niet op de hoefslag rijden.
Hoe kan dit?? :S
O ja, en ze doet de hele tijd haar hoofd omhoog en omlaag. Een martigaal hebb ik al geprobeerd mar dat lukt niet
Iemand een idee?
Er is nu ook een niewue pony, aar daarvoor deed ze ook ineens zo raar:S
HELP MIJ!:( Want de eigenaar wil haar mischien wegdoen

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:00

mmisschien kun je is proberen om haar aan de longe te doen.. met bijzet en haar dan is laten werken.

*mijn pony werd daar rustiger van*

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:32

heeft ze geen last van haar rug?
De dingen die je beschrijft (moeilijk aanspringen, hoofd op/neer) lijken te wijzen in de richting van rugpijn oid.
Past het zadel wel goed?
Deed ze dit voorheen helemaal niet? Ik zou in ieder geval naar rug en zadel (misschien ook benen!) laten kijken

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:37

Het kunnen ook gewoon voorjaar kriebels zijn.
Mijn paarden zijn momenteel heel erg wild omdat het weer wat frisser is en het voorjaar is.
In galop kan je proberen om been te geven en tegelijk wat terugnemen, dus dat ze wel voorwaarts blijft maar niet terug valt in de draf en wel blijven doorzetten hoor!!! Als je opgeeft en haar gewoon weer laat draven dan gaat ze dat doorhebben en kan het veel erger worden (om onder het werk uit te komen), dus gewoon net zolang doorgaan totdat ze goed galopeert ook al zijn het maar 2 passen.
Ik zou er eerst even een kwartiertje longeren voordat je erop gaat.
Dan kan je zien of ze aan de longe ook te snel galopeert en dit is ook goed voor je pony zodat ze meer naar je stem gaat luisteren.
Ik zou met longeren eerst zonder bijzet doen en als ze normaal is met bijzet.
Als ze stijgert zou ik de bijzet afdoen anders klapt ze achterover.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:40

Ik zou iig lessen nemen en zorgen dat je zelf correct zit, blijkbaar heeft ze er moeite mee en als het niet door pijn komt kan het ook komen omdat jij haar uit balans brengt, hoe dan ook.

Bloempjj

Re: Mijn ponytje doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:31

hmm..ik herken een beetje van jou verhaal.

Mijn verzorgpaard, stond 2 jaar stil.
We zijn weer langzaam gaan begonnen.
Mijn verzorgpaard reed ook altijd niet door de hoeken, ging heel snel galoperen, en als je langzamer wou ging ze draven.

Bij ons lag het aan het evenwicht, ze moest nog haar evenwicht zoeken.moeilijk uit te leggen. Ze moest sterker worden in de achterhand. Een keer toen ze verkeerd stond, liet ze zich omvallen. ze had geen evenwicht, ze was dus niet sterk genoeg in de achterhand.

Snap je me een beetje? ik vind het moeilijk uit te leggen.

Wij hebben het opgelost, door haar eerstnog maar te longeren, ging steeds beter, werd sterker in de achterhand. Ze ging vanzelf wat langzamer galoperen en door de hoeken.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit informatie..

juweeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:08

heel erg beankt allemaal:)

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:18

kan ook zijn dat hij een hoefontsteking heeft, toen mijn pony dat had deed hij ook zo raar. liep verder niet kreupel of zo

MarjaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:59

Laat ook even de tandarts naar de pony kijken. Dat schudden kan ook op gebitsproblemen wijzen.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:47

dit probleem ken ik ook .. bij mij lag het aan het zadel, die van mij wilde al helemaal niet galloperen. je moest haar er ook gewoon in jagen. gewoon door zo hard mogelijk te draven. ik schaamde me altijd best als ik elke zaterdag les had bij de ponyclub, maar thuis ging het wel wat beter., maar het probleem bij mij was het zadel. en ze zat ook altijd met haar hoofd te gooien, dat je bijna haar hoofd in je gezicht krijgt :S .. maar dit is gestopt toen ik privéles nam, en die zag ook in dat mijn zadel niet goed was en klapperde van achteren en dat hij drukte,, dus nieuw zadel gehaald .. en daarna loopt ze ook bijna gelijk aan de teugel.. daarvoor wilde ze het niet..
dus ik denk dat het aan je zadel ligt. ik zou hem als ik jou was wel even laten controleren, en dat je snel weer goed kunt rijden..
heel veel succes dr mee

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:21

als de pony zo snel is in galop moet je zorgen dat als je hem iets terugneemt, dus iets aan de teugel trekt dan zorg je dat je je been er goed bij houd zodat hij blijft galoperen, probeer anders eens voltes te rijden, dan hebben ze wat minder de neiging om zo hard te gaan omdat op een volte galoperen wat lastiger voor ze is

En even over op de hoefslag rijden; probeer het eens in stap, en leg evt. balkjes aan de rand, dus op de 2e hoefslag zodat ze minder de neiging heeft om naar binnen te gaan. Als dat niet lukt kun je misschien nog proberen dat er een andere pony voor jou loopt, die dan de hele tijd op de hoefslag blijft, en natuurlijk goed belonen als ze het goed doet Succes ermee

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:10

wat Wan zeg een andere pony er voor, helpt denk ik niet echt want er is ook grote kans dat pony daar drukker van wordt omdat hij voorop wilt... balkjes is idd wel een idee...

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:13

Klinkt als een pony die onmeunig in twee delen loopt, van voren niet aan teugel en van achteren niet erbij. Probeer haar eens te longeren met bijzet en zorg dat ze dan van achteren actief loopt, maar niet snel. Dat ze niet langzamer wil galopperen betekent waarschijnlijk dat ze niet genoeg evenwicht heeft, en dus niet genoeg power van achter. Zorg dus dat ze van achter sterker wordt.

juweeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:34

thnx allemaal