ik zag dat daar meteen heel veel bokkers met de conclusie kwamen dat als je blaren krijgt, je te hard in de mond bent.
ik heb zelf ook wel eens blaren, en dan vooral op de manegepaarden. ik rijd meestal op de sterke paarden, maar ook wel eens op paarden die heel gevoelig zijn in de mond, en meteen overeind staan als ze een beetje druk voelen.
bij beide soort paarden heb ik blaren..
ook heb ik een verzorgfjordje, wat best wel sterk is, maar wat ik ook op een lang teugeltje buiten kan rijden, en goed terug te pakken is. hier krijg ik dan weer geen blaren van.
ik vroeg me dus af of ik dan toch te hard ben in mijn hand?, en als jullie conclusie is van wel zou ik graag willen weten hoe ik dat kan oplossen.
die manegepaarden rijd ik altijd in een les, dus lesnemen is geen optie
op mijn verzorgpony heb ik ook wel les. maar dat is gewoon door elkaar. maar zoals ik al zei, op mijn verzorgpony heb ik geen blaren, ben ik hier dan niet hard in de mond??verder rijden we op de manegepaarden altijd achter elkaar aan, soms met grote groepen, en kan ik het dus niet riskeren om in de galop met een lange teugel te gaan rijden, want dat is gewoon te gevaarlijk, ook voor de andere paarden+ruiters.
wel rijd ik vaker voorop, maar dat ligt ook weer aan het paard waar ik op zit, of ik midden in de groep zit of dat ik voorop rijd.
ik hoop dat jullie goede tips hebben, want aan reacties als 'je trekt te hard in de mond', en verder geen tips ofzo heb ik natuurlijk niks
] dan dat van de manege. dat hoofdstel heb ik pas sinds kort en was best duur, terwijl dat van de manege toch wel volgens mij niet zo'n heel goede kwaliteit is!