Jong paard accepteert bit niet goed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Jong paard accepteert bit niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:22

We hebben hier een 3 jarige staan, waar ik langzaam mee bezig ben om in te rijden. Nu heb ik al eens foto's geplaatst van onder het zadel. Maar dat ging in stap ook nog redelijk. Nu heb ik pas een aantal keren alleen met halster gereden en voor de rest niets en dat ging eigenlijk super zelfs een paar keer gedraaft!! Maar ja vandaag was ik haar weer eens helemaal op aan het tomen maar ze vind het allemaal maar niets meer en met name het bit niet, was heel erg gespannen en zo!! Wat moet ik doen dan toch door blijven rijden zonder iets of toch gewoon doorzetten van stel je niet aan?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-04-06 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

hurricane199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:51

misschien moet het paard gewoon weer aan het bit wennen. ik denk dat je het beste eerst kunt longeren met een bit in, maar zonder de longeerlijn aan het bit te bevestigen, door de lijn aan de neusriem te bevestigen. een lage neusriem is daar handig voor of een aansnoerneusriem die hebben handige ringetjes. daarna longeren met de lijn bevestigd aan het bit en daarna kun je weer proberen te rijden. als je dan er op zit is het misschien het beste als iemand je paard longeerd zodat je niet aan de teugels hoeft te zitten, hierdoor leert je paard dat een bit niet erg is.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:54

ik doe altijd een halster erover dan en daar een halstertouw eraan dat ik zo weinig mogelijk druk op de teugels heb!!

Saskia_Omar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:57

Maar bij longeren met bit gaat het wel goed?
Ik zou net als Hurricane zegt, eerst goed laten wennen ( is natuurlijk ook raar, stuk ijzer in je mond) en dan pas langzaam aannemen, stukje bij stukje.

Moonny

Re: Hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:59

Was ze wel al aan het bit gewend?
Zou ook zeggen wat hurricane199 al gezegt heeft. ik zou alleen longeren met halster om dan + hoofdstel met bitje.

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:11

Ik ga met de rest mee

QueJira

Re: Jong paard accepteert bit niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:19

Al in mond gekeken of ze niet net een tand moet wisselen ofzo,daardoor kunnen ze ook protesteren tegen bit natuurlijk...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:38

Met mijn paardje in het begin ongeveer hetzelfde probleem.

Ik ben ook eerst begonnen op haar halster, en bij rijden met bit deed ze vrij moeilijk. Toen ben ik met dubbele teugels gaan rijden. Teugels aan het halster en teugels aan het bit. De teugels van het halster tussen middelvinger en ringvinger, de teugels van het bit onder mijn pink. Even wennen zo, maar zo kun je in het begin door je hand te kantelen heel bewust druk op het halster of het bit zetten. Dan met 80 procent druk op het halster en 20 procent op het bit, en geleidelijk die verhouding veranderen, steeds meer op het bit en steeds minder op het halster, tot je volledig op het bit kunt rijden.

Ik heb dan nog een tijdje de teugels op het halster als "reserve" gehouden tijdens het rijden, gewoon slap maar wel vastgehouden. Ik wist zeker dat ik haar daarop kon stoppen als er iets was waar ze van schrok ofzo, zodat ik niet in haar mond moest gaan hangen.

Hopelijk helpt dit je voort!

Succes!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:12

ik zou ipv met halster overheen ,is toch niet echt een ideale situatie,zou ik met dubbele teugels rijden,waarvan je er 1 aan bit doet en ander aan neusriem

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:15

Oh.. best vervelend..! Ik had ook eens gehoord van een halster waar je gewoon een bitje aan kan vastmaken, zodat het alleen in de mond hangt zonder dat er druk op staat of wat dan ook.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:42

ja zoiets zou ik ook doen, wel in maar nog niet gebruiken. En eraan laten wennen dat het erbij hoort! Een gewoont dus.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:49

Ik denk dat je paard gewoon wat meer tijd nodig heeft om aan het bit en de rest te wennen. Je kunt wel vanalles anders doen, maar hij zal het toch een keer moeten leren?! Ipv elke keer rijden, kun je hem ook een keer alleen maar longeren met zadel op en hoofdstel aan, zodat ie daar helemaal vertrouwd mee raakt. Gewoon rustig aan doen, geef hem vertrouwen dmv een superzachte hand en blijf gewoon oefenen, dan komt het vanzelf goed.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:51

ik hoorde toevallig dat het er ook aan kan liggen dat het bit op het wolfstangetje kan hangen ( dit zit ergens achter in de mond van het paard het paard heeft twee kleine kiezen en als het bit hier op ligt wordt een jong paard helemaal gek)

correct me if i'm wrong..

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat je het begrijpt je moet dus heel goed kijken waar het bit ligt in de mond van het paard

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:48

Ik ga eens naar der gebitje kijken. Het is nl. een hele tijd goed gegaan, en het gin er steeds beter in, maar ja opeens veranderde dat. Heel erg er tegen in helemaal gestressd en zo. Heb het wel in gedaan en er mee rond laten wandelen!!. Verder longeer (rijden trouwens ook) ik altijd met halster en daaronder het hoofdstel maar ik had haar 2 weekjes vrij gegeven, gewoon even voor der rust!! En de 2 weken daarvoor heb ik alleen met halster gereden dus zonder bit!!!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:29

Ja.. dan zal dat het wel zijn misschien .
Het kan ook zijn door het voorjaar, mijn paard was een maand, sinds ik weer reed, superfijn, en toen ineens ging ze overal tegenin. Als ze hengstig is, is ze ook haast niet te houden.