5 jarige pakt links bit vast wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliesje

5 jarige pakt links bit vast wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:57

Ik rij nu een 5 jarige merrie en die pakt het bit links altijd vast!
Je kan doen wat je wilt losse teugel, spelen met die teugel dus kneepjes erop nee ze blijft vast houden!

wat kan ik eraan doen?

Ja ik heb les goede les maar ik rij daar 3 paarden en met 1 kan ik maar in de les rijden wat ik ook met deze ga doen vandaag maar hoopte zich ook wat tips te krijgen!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:00

Ik heb ook een 5jarige merrie. Ze "pakt" soms links ook het bit vast"...of anders gezegt, ze zit links vast. Wat wij heben gedaan is heel veel oefeningen op de linkerhand, kleine voltes, grote voltes, door een S van hand veranderen, buitenstelling op de cirkel (op de rechterhand dus zodat ze linkerstelling moet geven), en vooral NOOIT trekken in haar mond. Ook niet als het je zo beu wordt en er eens wilt in trekken. Ik weet het, het is frustrerend maar wat je ook doet, altijd heel licht met die teugels blijven en blijven op de teugels spelen. Ik weet niet of je paard goed aan het been is, maar probeer je cirkels en wendingen te maken door met je benen te rijden, dat je dus bijna niet aan haar mond moet komen. Als je ze soepel gaat maken op links, laar ze automatisch die teugel los en zal ze niet meer vast zitten in haar linkerkaak.

Veel suc6 ermee !!

Chrystal

Re: 5 jarige pakt links bit vast wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:19

Ik ken het probleem, zelf rijd ik wekelijks op een fries met hetzelfde probleem. Wat eigenlijk alle ruiters doen is vasthouden, de teugels aan de betreffende kant gespannen houden zodat het paard hopelijk op een gegeven moment ook daadwerkelijk daar op de hoefslag blijft. Maar, dit moet je juist niet doen, het paard is sterker dan jouw en zal het ook zeker langer volhouden! (Ja ik spreek uit ervaring.) Probeer het bit 'los' te laten aan die kant. Het paard zal eerst naar binnen vallen, maar probeer hem met je binnenbeen steeds goed te blijven ondersteunen.
De eerste keer toen ik het bit losliet viel Gerbrecht helemaal naar binnen, ik liet haar een kleine volte lopen en maakte die steeds groter door mijn binnenbeen goed aan de drukken. Op een gegeven moment lukte het me haar op de hoefslag te krijgen en haar daar ook te houden. De druk van de buitenteugel was weggevallen omdat ik geen weerstand meer bood als ze naar binnen dreigde te gaan. Ik gebruikte alleen mijn binnenbeen.

We zijn momenteel druk bezig met het leren hier in maar het gaat steeds beter. Nog veel succes tijdens het rijden, ik hoop dat het allemaal een beetje lukt.
Houd je ons op de hoogte?

- Chrystal

Frannik

Re: 5 jarige pakt links bit vast wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:41

Ik ben het er mee eens, wat hierboven staat. Mijn pony pakte eerst ook links vast, en ik dacht dat hij dus vast was op links. Het probleem was, dat hij links niet vastpakte, maar rechts niet aan wilde nemen. Je moet eens op je rechter teugel gaan letten, dan zie je vanzelf dat je veel soepeler bent met rechts. Als je zelf rechtshandig bent, ben je zelf gevoeliger in je rechterhand en stugger in je linkerhand. Je hebt dus niet zo goed in de gaten wat je met je linkerhand doet, je maakt grovere ophoudingen en dergelijke zonder dat je het in de gaten hebt. Probeer er voor te zorgen dat je paard op twee teugels loopt en zorg dat je links minder pakt als rechts (vooral in het begin) rijd met contrastelling op een volte tien meter, dit werkt heel erg goed, daar worden ze lekker los van. zorg inderdaad, wat hierboven al wordt gezegt, dat je goed ondersteunt met je been. Zodra je zelf in de gaten hebt, hoe onverschillig je bent met je handen, kun je haar pas op twee teugels rijden. Ik schrok er ook van toen ik op mijn eigen handen ging letten, maar dit is nu ontzettend veel verbeterd. Erg veel succes ermee.

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:31

Nou even een verslagje ik heb gister de 5jarige in de les gepakt!

En ik heb gewoon het probleem met me handen waar ik heel hard aan bezig ben.

Wat ik doe is : paard houdt links vast ik ook ik concenteer me zo erg op linker teugel dat ik me rechter teugel los heb zitten, wat me lesgeefster probeerd is linkers los rechts op contact en binnenbeen veel overgangen en veel voltes rijden.

Ik heb een handje van om omgekeerd te doen binnenteugel grotespanning buitenteugel heeft een eigen leventje

Maar het ging eigenlijk in de les goed deed het bijna niet meer wat ik ook moest doen is hand op de hals leggen en omhoog zodra ze kaak los liet moest ik terug met de hand!

Ik ga hier hard aan werken!

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:46

@ Evikes aan been is ze perfect en kaak zie hierboven!

@Dnnz ben links en heb moeite met rechterhand! heel erg veel moeite me linkerhand gaat in stap automatisch mee in de beweging van paard maar rechterhand blijft staan ik ben er uiteraard hard mee bezig om het te veranderen!

Ps waar paard moeite mee heeft is op zit terug komen ze zijn me aan het leren om alles moet de zit te doen en been minimaal te gebruiken wel erbij maar sturen met knie daar reageren ze super op!

aan draven moet ik oefenen door door sneller te bewegen en iets been! naar stap diep zitten die andere die ik rij staat dan zo stil deze heeft de neiging om even paar passen door te lopen zo van als ik maar een beetje me zin krijg!

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:11

er was bij ons op stal ook een paard dat de hele tijd vast pakte aan 1 kant maar die had tand problemen. toen de tandarts was geweest was alles weer over. die schuimde ook alleen aan 1 kant.
miss kan je dat ook proberen