hurricane199 schreef:taktfouten is altijd supermoeilijk, maar het komt wel goed.
probeer als ze zich opkrult vooral verbinding te houden met de mond en gelijke druk op allebei de teugels te houden en vooral doorrijden.
veel draf - stap - draf overgangen oefenen kan ook heel goed helpen, omdat ze dan de achterhand goed moet gebruiken zonder dat ze onder je uit gaan. en je paard kan de regelmaat ook weer terug vinden.
als je je paard voorwaarts - neerwaarts wilt laten lopen moet je uitkijken dat die niet te laag komt, want dan gaat die op de voorhand lopen en daar kan ook taktfouten uit ontstaan.
als die taktfouten komen kun je ook even middendraf doen, probeer dan niet te veel met je hand te doen, maar maak soms een ophouding , hierdoor kan je je paard toch bij je houden zonder dat je aan je teugels trekt.
als je je paard met je zit bij je wilt houden moet je geen spanning in je lijf hebben. dit kan je controleren door uit te ademen en te gelijk hoo te zeggen.
de beste manier om de achterhand te activeren en de verzameling beter te maken is door tempowisselingen!!!
nog een tip: als ze onder je uit gaat rennen, maak dan meteen een overgang terug, controle over je paard hebben is heel belangrijk, als je dat niet hebt kom je nergens.
experimenteer zodat je te weten komt wat het beste werkt bij jou paard.
succes!!
Ja dat zei mijn grote hulp hhaha.. ook al.
Als ze onder me uit gaat zet haar halt en draaf weer weg en activeer die achterhand meteen weer.
tempo wisselingen maak ik altijd al en zal ik ook altijd veelvuldig blijven doen.
Ik vind dat fijn want dan blijft je paard alert.
Ik denk ook dat die taktfouten onstaan door te laag neerwaards voorwaards of (eigenlijk laat ik haar dan net te veel in de steek) impuls verlies.
Eruit rijden op dat moment door een middendraf of stelling te veranderen helpt helaas niet.
dan gaat ze zo gauw ze terug komt in het vorige drafje weer tsktfouten maken.
maar ik heb ook goed nieuws.
Mijn vriendin heeft een Z2 paard die extreem goed kan verzamelen en heel gevoelig is op je zit.
ze heeft mij op hem gezet en is even met mij aan het werk gegaan.
ik moest verzamelen in de draf en de galop.
ook heeft ze me de keertwending laten voelen op de juiste manier.
verder heeft ze me op mijn zit laten voelen hoe dat paard terug komt zogauw je een milimeter dieper zit.
En dat was wel heel leerzaam.
Dan voel je eens hoe het hoort te zijn.
aangezien ik het mijn paard moet leren terwijl ik het zelf nog moet leren.
Ik heb gister ook weer prive les gehad van haar op mijn eigen en het ging meteen een stuk beter.
Vandaag ben ik zelf bezig geweest en heb ik een beetje getest hoe olly reageert op mijn zit.
Het ging best goed.
Af en toe nog wel wat taktfouten, maar ik kan haar er nu uitrijden door te verzamelen.
Ze vind het nog wel heel moeilijk en begint in het begin een beetje te spartelen. (ze wil liever ook gewoon doorhobbelen op haar eigen makkelijke houding)
Maar na een beetje tegen spurtelen geeft ze toch toe.
De galop ging vandaag extreem goed.
Ik ging op de volte dieper/zwaarder zitten en ze kwam meteen onder me terwijl de sprongen even groot bleven.
Heerlijk gevoel.
Dan kan je ook echt gaan zitten.
Ze is nog wel wat slap en wil nog wel eens in de rechter galop over springen als het te moeilijk word.
Maar ook dat word al steeds beter.
Mijn grote hulp vind dat ik een heel sensiebel paard heb die het goed oppakt en fijn aan de hulpen staat, maar wel erg gevoelig is.
En dat is aan de ene kant natuurlijk super.
Het is wel wat moeilijker voor mij, maar ik merk wel meteen als ik iets verkeerd doe.
Ik word meteen met mijn neus op de feiten gedrukt.
Dus opzich leer je het dan misschien ook allemaal wat sneller.
Tís wel leuk hoor, ik ben voor mijn gevoel nou echt ontzettend veel in een korte tijd aan het leren.
Mijn paard en ik gaan gewoon door met oefenen en dan komen we er vast wel.
ik weet dat het in haar zit nu moet ik het er aleen nog uithalen.
Heel erg bedankt voor de tips..