stuur en rem er op maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

stuur en rem er op maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 07:15

Ik ben dit weekend begonnen met het bijrijden van een jong Friesje. Dit is voor 2 tot 3 keer per week. Daarnaast rijd ik nog een Friese ruin en met hem les ik op L niveau.
Het Friesje in kwestie is in februari 3 jr geworden. Is al zadelmak, is uiterst braaf, schiet niet weg, bokt niet, anders was ik er ook echt niet opgegaan. Ik heb me geen moment bang op haar rug gevoeld.
Ze is weggeweest voor afstammelingenonderzoek, maar dit was lichamelijk te zwaar voor dr.

Nu is het aan mij de taak er een stuur op te maken en dat ze goed aan het been wordt. Ook moet ze leren terug te komen op het moment dat ik het wil. Ze is nog erg wiebelig. Uiteraard word ik begeleid, maar wat tips van jullie kant zijn heel welkom.

hiltje1973

Re: stuur en rem er op maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:06

Heee, nog iemand die een jong Friesje rijdt.

Ik stel hier zelf ook de nodige vragen op het forum dus heb ook de wijsheid niet in pacht (rij ook voor het eerst een jong paard -bijna 4- en moet zelf dus ook veel leren). Maar ik vertel toch maar even hoe ik het doe.

Ik heb het paard eerst heel goed aan de stemhulpen gekregen aan de longe. Draf is draf en ik zeg het maar twee keer daarna met de longeerzweep. Ook de overgangen terug geoefend (geen zweep daarbij ).

Onder het zadel voor overgangen dus ook die stemhulp gebruikt. De beenhulpen er gewoon zachtjes bijgegeven (is een automatisme dus gaat vanzelf). Na een paar weken een keer zonder stemhulp proberen en dat ging vanzelf goed. Altijd belonen voor de kleinste dingen.

Overgang terug nooit trekken. Bij mij schoot ze er wel eens een klein stukje vandoor en pas zodra ik mijn handen dan weer laag hield stopte ze met rennen. Als je gaat trekken gaan ze meestal alleen maar harder rennen. Gewoon met stemhulp hooooooooo zeggen en terugzitten (doe je ook al automatisch) en wat kleine ophoudingtjes en enorm belonen als ze terugkomt.

Stuur: in het begin moet je heel overdreven sturen. Dus echt de binnenteugel een stuk van de hals af en de buitenteugel begrenzen. Soms zelfs met zachte hand haar de goede kant op trekken (niet hard maar heel duidelijk de druk op de teugel laten). En ik merk dat het voor mij heel belangrijk is dat ik zelf blijf kijken waar ik heen wil en dat ook vroeg genoeg doe. Het duurt namelijk gewoon 4 tot 6 passen langer voordat ze ook echt de wending inzet. Is kwestie van oefenen

Geef haar de tijd. Versnellen moet ze van mij direct en zonder aarzeling. Over terugkomen mag ze wel een aantal stappen doen en ook sturen gaat eigenlijk steeds meer vanzelf (al ben je af en toe nog wel eens een ongeleid projectiel dus oppassen met anderen in de bak).

Oja, en ik denk dat het goed is dat je ook af en toe blijft longeren. Ik had het een tijdje niet tot nauwelijks gedaan en ze werd onder het zadel een beetje lui. Ik ben weer gaan longeren en merkte dat ze opeens weer geintjes had. Blijkbaar was ik onder het zadel toch wel heel lief voor haar geweest want nu aan de longe dacht ze dat ze het opeens weer kon maken om naar me toe te komen en ze reageerde ook minder op de hulpen. Even flink rechtgezet en heel veel overgangen gemaakt aan de longe. De keer daarna onder het zadel was ze ook weer een stuk vlotter.

Veel plezier en succes

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:17

Ik ga het Friesje voor iemand anders rijden. De eigenaresse lukt het om bepaalde redenen nu even niet om dit paard door te rijden. Mijn andere bijrijdmerrie stop ik mee, omdat ik niet meer gewaardeerd word om hetgeen wat ik voor ze doe en ze ongevraagd mijn spullen gebruiken.

Ik vind het een hele uitdaging om met deze merrie aan de gang te gaan. De eigenaresse longeert de merrie wel. Ik neem binnenkort mijn dubbele longeerlijn voor haar mee, dat vind ik een fantastisch middel voor Friezen, omdat ze niet kunnen hangen, wat met touwtjes wel kan.

Met de ruin les ik wekelijks bij een internationaal springruiter (ik krijg dressuurles), die mij helemaal op zit leert rijden, dit kan ik mooi toepassen bij het jonge merrietje.

Omdat ze weg is geweest voor het afstammelingenonderzoek, weet ze al aardig dat ze bij been moet draven. Toen ik slangenvoltes ging rijden, toen ging ze rechtdoor, dus vandaar dat aan het stuur wel gewerkt moet worden. Binnenbeen ziet ze nu nog als harder, maar dat moet nog veranderen in buigen.

Het is erg wennen, zo'n jong ding. Het is wiebelig, maar wel leuk en superbraaf!

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:10

Leuk hoor, is echt een uitdaging. Ik heb zelf de Fries als leasepaard (ben betalende verzorger) en de Fries wordt door eigenaren gebruikt voor de koetsenverhuur.

Ja dat wiebelige herken ik...

Wat de pest daarvan is, is dat ik het zelf ook moeilijker vind om netjes te zitten. Paard wiebelt en wisselt nog wel eens in tempo en ik moet me daar natuurlijjk snel aan aanpassen. Geeft toch sneller een wat rommeliger beeld.

Ben ook zelf veel sneller moe met rijden daardoor. Voor de buitenkant ziet het eruit dat ik een half uurtje rustig aan het rijden ben (wat overgangen en wat simpele figuren) maar ik ben echt 3 keer zo moe als na een uur intensief rijden op een meer ervaren paard.

Herken je dat?

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:13

Zal ik nog moeten ervaren, ben nog maar net begonnen. Al ben ik met lessen ook heel moe hoor, door het rijden op de zit, juiste spieren aantrekken en ontspannen.
Wel moet ik zorgen dat ik achterover blijf, wil door de abrupte stopacties wel eens een beetje voorover vallen.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:30

Wat leuk dat je je fries gaat beleren!!
Ik houd meestal met paarden beleren een aantal regels aan.
Wat ik er belangrijk vind is "knopjes" ontwikkellen.
Dit moet je het beste gelijk doen omdat hij dan niet anders weet, later heb je er heel veel aan!!
Als je bv gaat stappen leg je been net tegen de singel aan en geef been dan denkt je paard oke dan moet ik stappen. als je wilt draven leg dan je been wat meer naar achter dan dat je in stap zou doen en dan weet je paard oké dit is aandraven.
Hierdoor kan je je paard makkelijk in verschillende tempo's laten stappen zonder dat hij gaat aandraven. Door deze knopjes te ontwikkellen kan je later als hij goed onder het zadel loopt meerdere knopjes ontwikkellen bv. uitgestrekte draf, wijken etc.
Ik hoop dat er wat aan hebt. Bij mijn paard werkt het iig heel goed omdat hij nogal geneigd is om in stap als je been geeft aantedraven.. Door de knopjes kan je paard makkelijker onderscheid maken tussen gangen en bewegingen.
Ik dacht vertel het maar even omdat hoe eerder je ermee begint hoe meer je er later aan hebt!!
Succes!!

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:27

Hai,
ik ben zelf mijn gelderse ruin aant inrijden en ik ben ook bezig met een stuur en een rem!
Ik heb hem eerst de stemhulpen aangeleerd. Aan de hand en aan de longe.
dat heeft bij mij heel goed geholpen. ik heb mn beessie nu anderhalve maand onder t zadel en ik gebruik die stemhulpen in combinatie met de been en teugelhulpen. Ik kan mn stem nu zelfs af en toe al weglaten.
Verder... heel veel belonen wanneer ie iets goed doet. Een klopje en een braaf of even een snoepje tussendoor.
xxx san

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:32

Leuk een jong friesje, maar ik zou maar heel voorzichtig zijn als ik jou was, een fries van 3 jaar is beduidend minder sterk dan een KWPNer. Aan de longe wat stemhulpen bijbrengen kan best en er wat op rond stappen ook wel maar een fries op die leeftijd die erg wiebelig is, zoals je zelf al aangeeft, is duidelijk nog niet sterk genoeg om regelmatig te worden getraind. Succes!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:14

Wacht nog even met het rijden van slangenvoltes. Daar is het friesje nog niet sterk genoeg voor.
Eerst rechtuit in de bak rijden, eventueel met grote voltes.
Later komen de kleinere wendingen wel.

MIjn merrie (NRPS) is nu 3/4 jaar onder het zadel en pas nu beginnen we met het rijden van slangenvoltes.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:02

Mijn idee, Luuntje!!!! Je kan inderdaad met lange lijnen rijden niet veel kwaad doen maar ik heb zelf meerdere jonge friezen beleerd in het verleden en de ervaring heeft geleerd dat ze vooral nog lang niet klaar zijn voor slangenvoltes, korte wendingen en teveel voltes lopen omdat simpelweg het beenwerk nog niet sterk genoeg is bij het overgrote deel.
Zelf heb ik wat jaartjes geleden een drie-jarige merrie ingereden, zij was ook van februari en al gauw konden we tijdens de africhting zien dat ze het inderdaad lichamelijk nog niet aankon dus toen de intensiteit van de training drastisch terug gedraaid. Toen kwam de merrie weer wat bij, en de rest van de zomer is ze maar twee keer in de week even onder het zadel gereden. Ik moet wel zeggen dat het een goede beslissing is geweest om rustiger aan te doen want toen ze vier jaar was kon ze lekker worden doorgereden en was ze echt volgroeid en sterk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 07:52

Ik heb er gisteren voor de tweede keer opgezeten, omdat ik zwaar verkouden ben geweest vorige week.
Ik heb eerst even kort gelongeerd, omdat ze wat fris was. Het rare is dat ze heel idioot kan doen aan de longeerlijn en zodra je erop stapt, ze superbraaf is.
Ze was gister veel meer ontspannen en ik zat super op haar rug. Ze hoeft van mij niet aan de teugel en ik rijd met een contact teugel met bijna helemaal open handen, maar ze zoekt zelf al mijn hand op. Zelfs gister kleine stukjes halsstrekken. Ik vind het belangrijk dat ze haar hoofd naar beneden brengt, want ze heeft de neiging om wat opgekropt te lopen en ik zag ook een beetje een onderhalsje. Dat doet ze dus zelf. Ik heb het idee dat ze bij dat afstammelingenonderzoek nogal ruig is behandeld, zo van in 6 weken moet hier een paard staan dat een proefje kan lopen.
Ze vond het leuk om aan het werk te zijn, constant de oortjes erop.

Nu nog een foto van gister:
Afbeelding

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:19

Wow leuk paard! Deze is stukken minder iel dan diezelfde waar ik over sprak! (die is overigens wel op 3 jarige leeftijd ster geworden, dus dat zegt ook weer niks)

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:04

Lekker stevige tante al!

En ze heeft het inderdaad duidelijk naar haar zin.

Veel plezier met haar!!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:19

prachtig paardje hoor op de foto, toch nog een tipje; probeer wat luchtiger te zijn met je handen, op de foto trek je je armen naar je toe. paard moet zelf naar jouw hand komen. maar tis en blijft een momentopname!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:21

Dat jullie er niet een stuur en rem op "maken" voordat jullie erop stappen Gewoon dubbele longe eraan en erachter lopen.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:32

klomp schreef:
prachtig paardje hoor op de foto, toch nog een tipje; probeer wat luchtiger te zijn met je handen, op de foto trek je je armen naar je toe. paard moet zelf naar jouw hand komen. maar tis en blijft een momentopname!

Ja is echt een moment opname hoor, op andere foto's is dat niet zo. Ik heb helemaal geopende handen en de ellebogen netjes langs mijn lichaam.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:33

Vonnie84 schreef:
Dat jullie er niet een stuur en rem op "maken" voordat jullie erop stappen Gewoon dubbele longe eraan en erachter lopen.

Tja het is maar net hoe je wilt leren remmen. Ik wil daar grotendeels mijn zit voor gebruiken, dus daarom doe ik het onder het zadel.