Mijn pony schud heel erg met het hoofd onder het rijden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Mijn pony schud heel erg met het hoofd onder het rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:05

Als het weer wat warmer weer wordt, dan schud mijn pony heel erg met haar hoofd tijdens het rijden. Ik denk dat het door beestjes/vliegjes/mugjes komt. Mijn pony heeft ook staart en maneneczeem.
Met rijden schud ze bijna elk rondje met haar hoofd, iedere oefening die ik inzet schud ze wel een keer. Het is echt behoorlijk irritant en zelf raak ik er ook geirriteerd van, terwijl mijn pony heel erg jeuk heeft denk ik onder het rijden. Soms wordt ik bijna uit het zadel geschud als ze haar hoofd zo ineens de lucht ingooit. Als gevolg daarvan geef ik weer meer druk op het bit, wat absoluut niet de bedoeling is , maar dat is je eerste reactie als je uit het zadel wordt geschud. En daardoor laat mijn pony niet lekker los natuurlijk!!!

Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik probeer iedere x zelf mijn hand naar voren te doen als ze schud zodat ik niet in haar mond zit, maar dat is heel moeilijk, omdat ze iedere keer heel onverwachts haar hoofd de lucht in gooit en dat ook echt razendsnel doet. Ook heb ik geprobeerd mijn hand gewoon laag te houden en mijn been eraan te houden, maar dat helpt ook niet. Ze blijft schudden

Op wedstrijd doet ze het altijd minder, maar dat is ook meestal buiten op gras dus misschien zijn er dan wat minder mugjes ofzow.

Ik heb zelf al zitten denken om op gras te rijden, omdat ze op wedstrijd ook minder schud met haar hoofd, maar er is niet echt een goed stuk gras in de buurt waar ik kan rijden.

Ik ben benieuwd naar jullie evt. ervaringen en tips.

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:53

Zonde zeg voor Tarja dat ze zo schud en last heeft van de vliegjes.
Misschien is het inderdaad wel de moeite waard om te proberen op gras te rijden

Succes!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:02

Hee chantal, de mijne heeft dat ook. Het is vooral bij mij in de buitenbak, binnen doet hij het niet, buitenrit is ook verschikkelijk. Hij doet dit nu weer sinds een week. Wanneer is het bij jou begonnen? De mijne heeft alleen geen zomerexceem. Doet die van jou ook zo raar schudden met zijn bovenlip? Ik weet geen oplossing dus ik blijf je topic volgen!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:08

zammetje schreef:
Hee chantal, de mijne heeft dat ook. Het is vooral bij mij in de buitenbak, binnen doet hij het niet, buitenrit is ook verschikkelijk. Hij doet dit nu weer sinds een week. Wanneer is het bij jou begonnen? De mijne heeft alleen geen zomerexceem. Doet die van jou ook zo raar schudden met zijn bovenlip? Ik weet geen oplossing dus ik blijf je topic volgen!

Hey!

bij mij is het begonnen sinds het weer warmer is..dus ook net een weekje ofzow. Ze doet het eigenlijk ieder jaar wel, maar ik merk nu ik wat hoger rijd het steeds vervelender wordt ivm met de oefeningen die ik moet rijden..das echt balen. Als het zo warm is is het ook weer niks om binnen te rijden...het is echt balen he!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:19

Als het komt door de warmte, vliegjes ed.. zou ik eerst proberen met vliegenspul op haar hoofd te smeren.
Spuit wat op een handoek en wrijf dr hoofd in.. Je hebt ook van dat gel..

Helpt dat niet kun je misschien gewoon met een vliegenfrontriem/kapje rijden..

Zo doe ik het tenminste met die vliegenmagneet van mij

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:50

Misschien heeft ze last van een pollenallergie.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:53

misschien inderdaad pollenallergie of last van t stof. Pollenkap zou kunnen helpen. Anders rijden met vliegenmasker en goed inspuiten voor t rijden met vliegenspul. Bij de paardendrogist hebben ze ook een soort band die je om kan doen volgens mij ook tegen dazen e.d

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:59

sandr0 schreef:
misschien inderdaad pollenallergie of last van t stof. Pollenkap zou kunnen helpen. Anders rijden met vliegenmasker en goed inspuiten voor t rijden met vliegenspul. Bij de paardendrogist hebben ze ook een soort band die je om kan doen volgens mij ook tegen dazen e.d

Bedankt voor de tips!! Wat is een pollenkap? Kan ik dat in de ruitersportzaak kopen?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:01

_tarja_ schreef:
sandr0 schreef:

Bedankt voor de tips!! Wat is een pollenkap? Kan ik dat in de ruitersportzaak kopen?

Een paard op mijn oude stal heeft er 1. Het is een fijnmazeg kapje wat voor de neusgaten zit. De pollen gaan zo niet de neus in en veroorzaken zo dus geen jeuk. Je zou eens rond moeten bellen waar ie te krijgen is. Mocht je t niet kunnen vinden dan kan ik t nog wel even navragen voor je.

Misschien nog een tip: is t gebit van je paard in orde?? Anders even een tandarts laten kijken. Kan ook problemen geven bij t rijden.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:11

_tarja_ schreef:
sandr0 schreef:

Een paard op mijn oude stal heeft er 1. Het is een fijnmazeg kapje wat voor de neusgaten zit. De pollen gaan zo niet de neus in en veroorzaken zo dus geen jeuk. Je zou eens rond moeten bellen waar ie te krijgen is. Mocht je t niet kunnen vinden dan kan ik t nog wel even navragen voor je.

Misschien nog een tip: is t gebit van je paard in orde?? Anders even een tandarts laten kijken. Kan ook problemen geven bij t rijden.
[/quote]
Hartstikke bedankt. Ik ga het eens navragen. En anders laat ik het ff weten als ik hetn iet kan vinden.
Het bit van me pony is prima en haar mond ook. Het begint ook echt pas als het warmer weer wordt. 2 weken geleden had ze nergens last van en het is eigenlijk ieder jaar
Bedankt!
[/quote]

Tessa40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:18

Kijk maar even over de topics over headshaking syndrome, je zult er veel vergelijkbaars in tegenkomen. Ik heb helaas ook zo'n paard met seizoensgebonden rhinitis en het begint weer nu alles in bloei komt. Bij de één helpt een neuskap, bij de mijne helaas niet. Ik kan probleemloos in de binnenbak rijden, maar niet buiten, tenzij het regent. Allerlei medicijnen geprobeerd, cyproheptadine en homeopatische...tot nu toe geen oplossing. Nu zijn we met een osteopaat bezig die een opvallend verschil in beide kanten van de schedel voelt. Maar of daar iets aan te doen is.... Maar ik heb besloten dat mijn mannetje evengoed nooit weggaat. In de winter is het een probleemloos paard, dus met de rest moet ik maar leren leven. Hij is evengoed al bijna Z. En verder is hij altijd lief en gezellig, dus het is nou eenmaal een paard met een handicapje. So what.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:22

Steffie89 schreef:

Hoe kun je erachter komen of ze pollenallergie heeft via de veearts?

marie33

Re: Mijn pony schud heel erg met het hoofd onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:30

Hallo allemaal,
de mijne schudt ook veel met zijn hoofd als het weer warmer wordt. Hij heeft geen exzeem, geen korstjes en volgens mij ook geen last van het stof in de bak want hij doet het ook op de wei. Heel vervelend. Ik heb al zo'n mutsje tegen de vliegen in zijn oren geprobeerd maar dat wilde hij absoluut niet op houden. er is verder ook niets aan te zien. Wassen helpt niet en antivliegenspray ook niet. Iemand nog ideeen wat het zou kunnen zijn?

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:40

Misschien heb je wat aan dit topic, deze Fjord heeft ook pollenallergie, misschien kan de eigenaresse je wat meer vertellen?

viewtopic.php?f=10&t=578044

Oretha

Re: Mijn pony schud heel erg met het hoofd onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:16

Bedankt allemaal!!

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:48

Ik zat ook gelijk aan een pollenallergie te denken
En idd zo'n soort neuskap schijnt weleens te werken. Misschien is het idd het proberen waard. En anders gewoon de VE laten komen en misschien kan die de oorzaak vinden

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:10

Wat een boeiend topic. Ik blijf het even volgen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:10

Steffie89 schreef:

Hier dacht ik ook meteen aan. Je kunt dit 'verhelpen' door een soort snuitje (een netje) aan je neusriem te hangen en deze over de neusgaten van je paard te doen. Bij mijn vzpaard werkt dit echt...

Succes!!!

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:21

Damber schreef:
Steffie89 schreef:

Hier dacht ik ook meteen aan. Je kunt dit 'verhelpen' door een soort snuitje (een netje) aan je neusriem te hangen en deze over de neusgaten van je paard te doen. Bij mijn vzpaard werkt dit echt...

Succes!!!

Maar het werkt ook niet bij elk paard met een allergie. Er zijn ook verschillende medicijnen voor. Maar voor je het als allergie gaat behandelen, sluit dan fysieke problemen met het zadel, hoofdstel, oren enz. Als dat allemaal geen oorzaak kan zijn, dan kan je kijken naar een allergie en hoe je dat zou kunnen verhelpen. Je kan er natuurlijk wel meteen een pollennetje voor hangen en kijken of dat werkt, maar nogmaals dat werkt niet bij alle allergische paarden. De pollennetjes zijn trouwens te koop bij de paardendrogist.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:43

In de mensport van deze maand staat een heel stuk over hoofdschudden, ik heb het zelf nog niet gelezen maar misschien dat je er iets aan hebt.

Misschien heeft het inderdaad wel wat met jeuk te maken als ze het echt alleen in de zomer doet. Misschien weet de VA dan raad.

Mijn pony deed dit ook heel erg een een bezoekje aan de tandarts heeft toen heel erg geholpen. Ook heb ik mijn stang (ik men) omgeruild voor een dubbelgebroken rubber bit en het is nu zo goed als over.