tips om zelfverzekerder te springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

tips om zelfverzekerder te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:32

hoihoi

ik weet niet waarom helemaal precies maar ik ben best bang om te springen, de laatste jaren heb ik er een beetje onbewust een fobie voor ontwikkeld! paar x gevallen enzo..

nu doe ik in mei examen met mijn pony op school met de orun cursus en moet dan ook wat springen, eerst laag en de tweede ronde wat hoger en meer lijntjes enzo, ik wil het zelf wel gewoon en ook kunnen. ik oefen heel af en toe niet vaak, vind het met begeleiding beter en dat heb ik dan op de orun cursus ook, vrijdag heb ik proef examen en dan gaat ze dus ook mee. ik begin het al leuker te vinden en ze kan het ook maar ik kan niet tellen tussen de lijntjes en weet niet precies wanneer ik bijv de afzet moet regelen, ik weet wel dat ik rustig moet blijven en mn pony in ritme moet houden en zelf lekker ontspannen te blijven, ik wil er gewoon weer plezier in krijgen. hebben jullie nog tips voor mij voor als ik het ineens weer benauwd krijg wat ik dan moet doen?

ik heb wel gemerkt dat mn pony goed reageert op en drafbalk voor de hindernis. en stel dat het misgaat, weigering ofzo hoe moet ik reageren. mijn 2 klasgenoten wil ik gewoon een goed examen kunnen laten doen dus ook een beetje wat durven zeg maar. maar als ik het helemaal niet vertrouw doe ik het ook niet hoor.

bedankt alvast!

DeniseM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:45

Ik ben ook echt geen held.
En ja een echte tip kan ik niet geven.
Maar probeer gewoon op je pony te vertrouwen dan komt het echt wel goed!
Succes!!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:53

ik denk ook dat jij je vooral niet druk moet gaan maken om wat je moet doen als ze weigert.
Misschien toch nog maar een paar keer vaker oefenen, en dan vooral laag, dat jij eerst leert het te regelen en het op te lossen als ze weigert, dat moet je leren aanvoelen en van daaruit voorkomen.

Charlotte2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:17

Lekker rustig aan beginnen, ik was zelf ook niet zon held. Ben begonnen met balkjes steeds een stapje verder als het goed aanvoelt, dan leer je elkaar vanzelf te vertrouwen

Anoniem

Re: tips om zelfverzekerder te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:28

Ik weet wel een heel goede springjuf voor je, als je wilt kan ik wel even voor je vragen of ze ook aan huis komt?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:30

Helpt het niet als je thuis regelmatig een laag parcoursje opzet en dat regelmatig een keer pakt? Dan blijf je wat meer in het ritme, en je pony ook?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:57

CCCCorine schreef:
Ik weet wel een heel goede springjuf voor je, als je wilt kan ik wel even voor je vragen of ze ook aan huis komt?

bedoel je heel misschien margreet?? of niet? ik word als ik spring geholpen door margreet, het gaat dan ook goed!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:58

Urielle schreef:
Helpt het niet als je thuis regelmatig een laag parcoursje opzet en dat regelmatig een keer pakt? Dan blijf je wat meer in het ritme, en je pony ook?

deze week spring ik niet van te voren voor vrijdag want mijn pony is beetje ziek geweest dus doe net ff iets rustiger aan. maar gelukkig beginnen ze met de orun cursus ook eerst gewoon laag. dan weer dressuur en dan gaan ze iets meer bouwen. ik moet ook gewoon vertrouwen hebben in mijn pony dan gaat het beter. ik hoop dat het me lukt!

bedankt voor jullie reacties.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:38

Ik heb hetzelfde als jij, ik ga er altijd maar vanuit dat mijn paard het beter weet dan ik, ik probeer inderdaad gewoon rustig te blijven, niet regelen, laat het hem zelf maar uitzoeken. Als je geen klungel van een pony hebt dan is dat waarschijnlijk het beste! En ook les van iemand die je vertrouwt, is erg belangrijk.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:42

als jij gewoon zorgt dat je pony in een goed ritme loopt en je bochtjes netjes rijdt, hoef je je bij lage hindernissen weinig zorgen te maken over de afstand. dan komt t eigenlijk wel goed, en mocht hij eens een verkeerde afstand hebben, dan komt hij er waarschijnlijk wel over als het niet zo hoog staat. neem de tijd voor alles, als hij in de verkeerde galop zit, rustig weer terug nemen naar draf (als hij geen wissel kan) en dan weer rustig aanspringen. je hebt alle tijd! Je kunt ook nog denken: er is maar 1 weg, en dat is er overheen!
succes in ieder geval!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:18

bedankt!! ja dat is ook zo gewoon rustig blijven en vertrouwen en luisteren naar degene die les geeft, degen die mij hebben op mijn examen weten dat ik geen echte held ben.. dus het moet wel goed komen, en ik moet mijn grenzen af en toe toch een beetje durven te verleggen. ik hoop dat ik ooit springen nog echt leuk ga vinden!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:43

ik ben ook geen held met springen. ga dus ook gewoon lekker laag beginnen!
je moet eigenlijk gewoon aanvoelen wanneer je de afzet moet regelen maar dat is vooral bij hoge hindernissen!
als je haar helemaal vertrouwd als ze laag springt kan je de hindernis beetje bij beetje hoger zetten

succes!!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:06

haha mijn zusje springt ook fanatiek.. Zegt ze laatst ga jij is nou ik durfde nog net balkjes te draven Dus wat TabeR al zegt langzaam opbouwen maar zelf begin ik er nog niet aan

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:36

Probeer eerst dressuurmatig de galoppassen van je pony te tellen.Je kan een balk op de binnenhoefslag leggen en dan op 19 meter verder nog een balk.Galoppeer hier een aantal keren over heen en tel de galop sprongen hier tussen.Als dit een aantal keren goed gaat en hij steeds hetzelfde aantal passen ertussen heeft kun je ook eens proberen om er eens een pasje meer of een pasje minder tussen te maken.Als je de passen van je pony kunt tellen kun je dit in een parcours ook heel fijn gebruiken.Je weet dan precies wanneer je pony gaat springen.je hoeft je niet meer te laten overvallen.Als je pony dan een keer te ruim springt weet je dat van te voren en zal je er niet van schrikken.Als het galoperen over de balken goed gaat kun je een dubbel sprongetje neer zetten en kijken of je idd goed kunt mee tellen.

Je spring nu nog niet zo heel hoog en niet zulke hele moeilijke lijnen dat jij moet regelen wat je pony moet doen dus daar hoef je je niet druk over te maken je pony red zichzelf wel.Jij moet alleen zorgen voor een mooi aktief basis tempo.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:29

monsera schreef:
Probeer eerst dressuurmatig de galoppassen van je pony te tellen.Je kan een balk op de binnenhoefslag leggen en dan op 19 meter verder nog een balk.Galoppeer hier een aantal keren over heen en tel de galop sprongen hier tussen.Als dit een aantal keren goed gaat en hij steeds hetzelfde aantal passen ertussen heeft kun je ook eens proberen om er eens een pasje meer of een pasje minder tussen te maken.Als je de passen van je pony kunt tellen kun je dit in een parcours ook heel fijn gebruiken.Je weet dan precies wanneer je pony gaat springen.je hoeft je niet meer te laten overvallen.Als je pony dan een keer te ruim springt weet je dat van te voren en zal je er niet van schrikken.Als het galoperen over de balken goed gaat kun je een dubbel sprongetje neer zetten en kijken of je idd goed kunt mee tellen.

Je spring nu nog niet zo heel hoog en niet zulke hele moeilijke lijnen dat jij moet regelen wat je pony moet doen dus daar hoef je je niet druk over te maken je pony red zichzelf wel.Jij moet alleen zorgen voor een mooi aktief basis tempo.

dankje! vooral als ik ooit hoger durf zal ik hiet aan denken! heel erg bedankt.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:09

nou het is goed gegaan hoor!!

ik heb zelfs een lijntje gesprongen met een oxer en die werd ook best hoger gezet, eerst dacht ik dat ik die niet durfde maar heb m toch een keer gesprongen! ik was trots op mijn pony dat ze zo op me vertrouwde (ik deed niet veel ontspande en liet haar zoeken zeg maar) en trots op mezelf. misschien worden we ooit een spring wonder haha!