mijn e-pony pakt bit vast..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quicklylover

mijn e-pony pakt bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:18

ik had een vraagje..
mijn pony pakt de laatste tijd voort erg vaak het bit vast...
weet iemand er wat aan te doen??
want het is alleen maar telkens wat op mijn protocol staat;; verzet of tegen de hand.. en ik kan er niks meer mee..

1) hij word 4x in de week gereden
2) hij is bij de tandarts geweest(maar was niks te zien)

groetjes Mandy

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:09

niemand ??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:09

JI -> RT-P

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:53

pikt ti het bit vast of isty tegen de hand? ZIt namelijk nog een groot verschil in.. De overeenkomst echter tussen die 2 is dat in beide gevallen het paard geen vertrouwen heeft in je hand..

Hoe kan je zorgen dat ti vertrouwen krijgt in je hand: probeer een gelijkmatig aanleuning te creeeren, dat wilt zeggen niet trekken of losgooien maar netjes een constant contact houden. Alle hulpen die je geeft, geef je met je been en zithulpen.. De enigste teugelvoering die je nodig hebt is je hand vande hals voor de stelling, en hierbij veranderd de druk niet.

Door heeeel veel overgangen en tempowisselingen te rijden, figuren en zijgangen te rijden en hem actief te houden vanuit het achterbeen zal je paard zn rug los laten en je hand gaan opzoeken, dan heb je een stukej vertrouwen gewonnen en daar moet je zuinig op zijn..

Succes

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:02

oke dankje.. ik heb vanavond les dus ik zal het zeker gaan oefenen!

Elmond

Re: mijn e-pony pakt bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:05

benen benen benen en nog eens honderd duizend keer benen. Sorrie hoor, maar dat zeggen ze mij dan ook altijd en ik ben nu ook flink met mijn been gaan rijden en ziedaar het effect!

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:08

Jaa oke dat weet ik ook wel ..
maar het zit zo..
heb in december met sinterklaas ongeluk met mijn pony gehad.. en ik kan amper iets met mijn benen voort ..

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:30

Het vast pakken van het bit, is vrijwel altijd de oorzaak van teveel handgebruik. Maw; wat jij hem niet geeft, kan hij ook niet vastpakken, een bit zit nl niet in de buurt van de kiezen

De enige oplossing is loslaten van voren, en op je benen en zit gaan rijden.

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:37

het is meestal ook vooral in de galop.. in stap en draf kan ik haar nog wel houden en ben ik ook sterker..(vandaag geoefent ging natuurlijk veel beter als gister,,gister wedstrijd met 154 punten )maar in de galop gooit ze haar hoofd naar boven en zet alles vast dus ja dan kan ik niet veel meer, en met benen erbij dan gaat ze alleen omhoog springen. kun je nagaan bij middengalop

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:47

meer loslaten van voren. Wat zegt je instructrice ervan?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:38

.... heel vervelend, mijn E-pony had 't ook altijd, na een uur heb je geen arm meer over.....

Nou tips: (Heb ze allemaal geprobeerd en sommige werkten, andere totaal niet)

1. Zonder sperriem gaan rijden of de sperriem met trainen achter 't bit bevestigen (niet laten knellen.... dan wordt 't erger), Dit hielp bij mijn pony wel. Ga vooral niet trekken maar probeem de mond te volgen, als jij trekt dan schuift 't bit door de mond en dat is nu net waarom hij het vastpakt. Niet gaan werken aan de teugel, maar voorwaarts neerwaarts... jij ontspant hij geeft na. Probeer hem naar 't halsstrekken te rijden, maar hij moet wel jou handen volgen en niet zelf de teugels uit jou handen trekken (Ja weet 't deze gaat niet van ene op de andere dag, maar de aanhouder wint )

2. Ander bit, dubbelgebroken wil ook nog wel een helpen als je altijd met een enkel rijd of andersom (Werkte dus niet)

3. Longeren met dubbele lijn en heel veel links/rechts om laten lopen tot ie er dol van wordt . Pakt hij 't bit..... hoppa, weer de andere kant op, blijven schakelen en draaien! (WERKT SUPER!) Later met rijden ook doen, wil hij 't vast pakken, volte de andere kant op.....

Succes ermee. Hoop dat je er iets aanhebt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:43

Lekker vriendelijk ben jij zeg...Psydoxy

quicklylover schreef:
maar het zit zo..
heb in december met sinterklaas ongeluk met mijn pony gehad..
en ik kan amper iets met mijn benen voort

..

Hier zit volgens mij het probleem...

Kun je bijna niet drijven omdat ze gelijk vooruit schiet?

Zolang jij niet goed kan drijven, kun je je pony niet nagevelijk rijden...
Doordat jij vind dat ze te snel gaat, neem jij teveel druk op de teugels, waardoor je pony genoodzaakt is het bit vast te pakken .

Nooit teveel druk geven. Vraag een tempo en ontspan helemaal. Wanneer hij harder gaat - geef één of meerdere snelle ophoudingen, daarna weer ontspannen. Steeds als hij harder gaat zonder dat jij dat aangeeft, maak je weer een ophouding.
Wel belangrijk dat je daarna totaal ontspant
Soms ook weer been geven en harder vragen, maar zorg dat je bijna geen druk geeft op de teugels. Daarna weer rustiger met een ophouding of meerdere.
Deze oefening vaak achter elkar doen.
Zelf vind ik het op de volte het makkelijkst.

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:44

superwoman schreef:
Lekker vriendelijk ben jij zeg...Psydoxy

quicklylover schreef:
maar het zit zo..
heb in december met sinterklaas ongeluk met mijn pony gehad..
en ik kan amper iets met mijn benen voort

..

Hier zit volgens mij het probleem...

Kun je bijna niet drijven omdat ze gelijk vooruit schiet?

Ja, dat ook een beetje, maar ik kan eigelijk bijna niets met mijn benen. gister avond moest ik van mij instructeur veel wijken aan beide kanten en dan goed snel verwisselen van kant. met veel stelling. dat ging best goed alleen die galop weer

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:02

quicklylover schreef:
het is meestal ook vooral in de galop.. in stap en draf kan ik haar nog wel houden en ben ik ook sterker..

Paardrijden heeft niets met kracht te maken.Ben ook benieuwd wat je intructrice er van zegt.

Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoeld met ik kan amper iets met mijn benen voort.Heb je last van je benen door het ongeluk of staat je pony niet goed aan het been?Naar aanleiding van een vraag van iemand anders die vroeg of je paard vooruit schiet als je been geeft zeg je dat dat zo is.Ik denk dat je vooral je pony aan het been moet hebben.Je moet je pony ook van achter naar voor rijden en dat doe je door de achterbenen te actieveren.Ook als de pony heel snel wil gaan altijd je benen aangesloten houden aan je pony nooit je benen afsteken.Verder veel met je zit gaan rijden en niet te veel druk op de teugels houden.Veel overgangen rijden en schijnovergangen om de achterhand sterker te maken.Je probleem heeft allees met de achterhand te maken niets met de voorkant ook al laat hij daar het probleem wel aan jou zien.

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:49

ik heb last van mijn benen door het ongeluk.. want ze is best goed aan het been

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:35

maar ik heb zondag weer weDstrijd dus ik ben benieuwt ..

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 18:44

ik heb besloten om een nieuwe bit aan te schaffen, een wat dikkere

Summertjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:49

ik heb dat probleem ook met een pony maar ook al geef ik lange teugels ofzo dan zit ze gewoon o het bit te bijten.. heb wel gemerkt dat als ik haar voor het rijden even longeer dat het dan over is

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:24

oke dankje ik zal het zondag van te voren proberen:D

quicklylover

Re: WEDSTRIJD::mijn e-pony pakt bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:50

wedstrijd ging goed ik had het andere bit in gedaan en ze pakte het ineens niet meer vast maar goed toch geen wp 176 punten maar ik was tevreden met mijn 4, 7ens voor galop

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:04

idd je benen. maar ziou het niet kunnen dat die het bit vastpakt omdat die leuk vind dat het ramelt

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:34

nou dat denk ik niet want dan zou ze het toch ook bij het andere bit doen of niet?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:19

ja!
Volgens mij is het echt een rij-probleem, dat je aleen kan verbeteren door les en trainen...
Daar ben je hard mee bezig, dus het komt vanzelf goed