paard gaat liggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RZDLover

paard gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:18

bij ons op stal is een paard af en toe vervelend, dat kun je soms hebben en daar is niks bijzonders aan.
Ze wil niet graag buigen, maar ze is ook nog jong dus dat is een kwestie van trainen.
Nou was ze heel erg vervelend met rijden (steigeren, onvoorwaarts en bokken) en ze was al gelongeerd van te voren (zonder hulpteugels!) gewoon even om zich lekker uit te leven.

Ze was zo vervelend dat besloten werd haar even te longeren aan de slof (zeer ervaren begeleiding en ook de ruiter is zeer ervaren, dus hier geen opmerkingen over a.u.b) de slof stond vrijwel niet gespannen. Ze heeft er regelmatig een handje van om te steigeren, maar ze kon dit nu niet doen omdat ze een slof om had.
Toen ging ze gewoon liggen! Met haar voorbenen naar voren gestrekt als een kat die zich uitrekt.
ze weigerde om naar voren te gaan en ook met een longeerzweep erachter ging ze niet naar voren.
we hebben toen de slof los gemaakt (die nu natuurlijk wel gespannen stond, omdat ze zo raar deed).

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad, of gezien en ervaring hiermee?
ze is van top tot teen gecheckt en prima in orde. Een fysieke oorzaak lijkt me dus sterk.
Ze heeft naderhand wel gewoon gelopen, is ook gewoon gelongeerd (met slof)en ze is weer eventjes gereden en toen was ze hartstikke braaf.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:21

Ik heb nog nooit een paard gezien wat uit protest zou gaan liggen...misschien dat ze gewoon erg slim is en jullie letterlijk op alle manieren uit probeert? Ik hou dit topic even in de gaten

RZDLover

Re: paard gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:23

dat gevoel heb ik ook, ze is inderdaad heel erg slim ze verzint wel vaak trucjes en ze leert ook wel snel.
ik sprak vandaag wel mensen (2 maar) die het eerder hadden gezien.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:28

Ik denk dat ze op dat moment slimmer was dan jullie

gek idee misschien en ik weet ook niet of het werkt, maar gooi, als ze dat nog eens doet een beetje water tegen de achterhand aan. Misschien is ze daavan zo beduusd dat ze het niet nog eens zal proberen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:43

De meeste paarden die steigeren, bokken, uitbreken, achteruit gaan, slaan naar de benen, achterover laten slaan enz. hebben een heel scala aan ervaring ontwikkeld om van een ruiter af te komen, of om iets duidelijk te maken. Het op de grond gaan liggen hoort daar gewoon bij.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:20

en hoe kun je dat dan het beste afleren?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:26

Misschien zal ik kritiek krijgen maar ik zou haar toch een flinke mep geven zodat ze onmiddellijk weer opstaat, want deze keer ging het goed, maar wie weet wat er gebeurd als ze in de longeerlijn verstrikt was geraakt oid. Als je het met je stem op kunt lossen moet je dat uiteraard doen, dus je kunt natuurlijk ook een flinke schreeuw geven zodat ze het volgende keer uit haar hoofd laat. Het moet duidelijk zijn wie de leider is, dit hoeft een paard niet te proberen, maak dat goed duidelijk!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:29

dat is nu juist het punt, ze trekt zich niks aan van de zweep.
en dan kun je schreeuwen en op je kop gaan staan, het maakt haar niks uit. Pas toen we de slof los maakte stond ze op.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:13

Een paard wat je iets duidelijk wil maken heeft 4 manieren om dat te doen.Flight, fight, freeze en faint.

In nederlands is dat vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen.

Een paard wat in een voor hem bedreigende situatie wilt ontkomen zal vaak eerst proberen te vluchten, indien dit niet lukt vechten etc.

Wanneer het paard gaat liggen heb je al een heel scala aan signalen gemist.Gaan liggen is echt het uiterste wat een paard doet wanneer hij zich echt helemaal geen raad meer weet.

Het domste wat je kan doen is de situatie nog erger voor het paard maken door hem te straffen!

Dit paard mist het vertrouwen in de nieuwe dingen die hem aangeboden worden.Schakel GOEDE hulp in die luistert en reageert op wat het paard aankan.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:51

wat is er dan zo erg dat het paard zich geen raad meer weet?
ik let echt vaak op haar reacties en de signalen die ze afgeeft dus ik begrijp het niet

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:02

ik heb wel eens mee gemaakt dat een paard met 4 benen de lucht in ging (heel hoog ) en zich vervolgens haar benen in klapte en ook ging liggen (heel apart gezicht) dat heeft ze een paar keer gedaan.
uit eindelijk is het gewoon gestopt.

waarchijnlijk had ze daarna genoeg vertrouwen en snapten wat er gevraagd werd, wat er verder mee gebeurd is weet ik niet.
ze was klaar dus ging ze weg

mischien kun je er wat mee

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:15

Wij hebben een ruin die voordat wij ermee begonnen erg bang was, we weten niet wat er met hem is gebeurt. Nu is hij erg braaf.
Toen we begonnen met longeren ging dit erg goed, maar toen we voor het eerst een zadel op legde met longeren, ging hij ook liggen.
We hebben gelijk het zadel eraf gehaald en zijn weer verder gegaan met longeren.
Na een tijdje, toen hij meer vertrouwen had, legde we het zadel opnieuw op en dit was geen probleem.
Toen we dachten dat hij er klaar voor was, zijn we erop gaan zitten, maar hij ging weer liggen.
Toen zijn we weer een stapje terug gegaan naar het longeren met zadel. Hoe langer we wachtten, hoe meer we konden doen.
Nu kunnen we erop rijden en dit is geen probleem. Hij miste gewoon een stukje vertrouwen,
dus misschien kun je beter eerst een stapje terug gaan om later vooruitgang te krijgen.. Dit werkte goed bij ons..

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:18

ik denk dat ze jullie gewoon uitprobeert en super slim is met al haar trucjes!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:19

Jo, hier nog zo 1 met mijn Gribaldi merrie, op de foto laten zetten en bleek dat ze pijn had...
Hebben jullie haar ook al op de foto gehad?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:22

ja, ze is helemaal gecheckt + foto's.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:27

Wat er voor haar zo erg is kan ik vanaf de computer niet bepalen.Dit is van het paard, het verleden , de mensen en de situatie en zeker niet te vergeten het karakter afhankelijk en lichamelijk ongemak.

Heeft ze op 1 kant meer protest dan op de andere?

Maar DAT het voor haar te veel is geeft ze aan door ik citeer:

bij ons op stal is een paard af en toe vervelend,
Ze wil niet graag buigen, maar ze is ook nog jong dus dat is een kwestie van trainen.
Nou was ze heel erg vervelend met rijden (steigeren, onvoorwaarts en bokken) en ze was al gelongeerd van te voren (zonder hulpteugels!) gewoon even om zich lekker uit te leven.

Ze was zo vervelend dat besloten werd haar even te longeren aan de slof (zeer ervaren begeleiding en ook de ruiter is zeer ervaren, dus hier geen opmerkingen over a.u.b) de slof stond vrijwel niet gespannen. Ze heeft er regelmatig een handje van om te steigeren, maar ze kon dit nu niet doen omdat ze een slof om had. Toen ging ze gewoon liggen!

Ze wil dus niet buigen, ze bokt, steigert, is slecht voorwaarts en je zegt het zelf al, door de slof kon ze niet meer steigeren en ging ze liggen.

Je hebt haar dus haar verzet ( het steigeren ) ontnomen en kiest ze voor een volgende poging, het gaan liggen.

Dit is dus geen dominantie probleem, het paard stelt zich uiterst kwetsbaar op door te gaan liggen!

Wat er aan de hand is weet ik niet, maar je paard schreeuwt om gehoord te worden!

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:01

Mee eens, dat het paard nergens meer op reageerde en alleen toen de slof afging is duidelijk een teken van het helemaal niet meer weten!! En geen signalen?? Dus bokken, steigeren, niet voorwaarts willen, en vervelend zijn zijn geen signalen?? Wat wil je dan, dat hij de hoelahoep danst en een salto maakt??

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:29

Citaat:
(....) (zeer ervaren begeleiding en ook de ruiter is zeer ervaren, dus hier geen opmerkingen over a.u.b).

Citaat:
De meeste paarden die steigeren, bokken, uitbreken, achteruit gaan, slaan naar de benen, achterover laten slaan enz. hebben een heel scala aan ervaring ontwikkeld om van een ruiter af te komen, of
om iets duidelijk te maken
. Het op de grond gaan liggen hoort daar gewoon bij.

Citaat:
en hoe kun je dat dan het beste afleren?

- Door te beginnen met naar het paard te luisteren.
- Een echt ervaren(*) ruiter in te schakelen.
- Er zelf (degene die het nu oppakt) niet verder mee modderen, want dit gaat op veel punten fout.
- Er is een kans dat je dit goed krijgt, maar je moet hem dan wel
(snel) pakken.

(*)ervaren ruiter: niet een salon-ruiter die op goed afgerichte paarden rijdt, maar iemand die ervaring heeft om dit soort problemen op te lossen.

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:38

jeetje wat vervelend wij hebbe wel een manege pony die is gewoon heel erg ondeugend en als er dan een leerling op zat ging die liggen en soms ook rollen maar dat deed ie vanzelf niet meer eigenlijk! wel op zn donder gegeve natuurlijk! maar volgens mij is dit niet ondeugend maar geeft je paard wat aan! en iepel ik heb me even rot gelache om je laatste zin haha die is echt grappig

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:00

Ik herken het hoor.
Ik had een shetlandertje die nogal erg slim en dominant was.
Als hij naar de wei moest of terug naar stal kreeg ik hem met geen mogelijkheid vooruit.
Ook sprong hij gewoon op mij en steigerde vaak.
Op een gegeven moment vond ik dat er toch wel hulp moest komen.
Ik wilde het op een natuurlijke manier doen dus is er een vrouwtje gekomen die ook les geeft op de manier van Emiel Voest.
Nou, dat was echt een lachertje.
In de wei ging het wel goed maar ik vertelde haar dat het meelopen aan het touwtje het grote probleem was.
Dus zou ze wel even hem gaan longeren in de bak.
Rechtsom liet mij shetje wel toe maar linksom had hij echt geen zin in.
Hij ging gewoon stil staan en ging met zijn benen steeds over de lijn staan en ging liggen.
Ze is er een paar keer mee bezig geweest en zei dat de shetlander hoogbegaafd was.
Ze wilde hem aan Emiel voest laten zien en hem bij haar thuis verder gehoorzaam maken.
Dat vond ik geen goed idee.
Uiteindelijk zijn we verhuisd en de shet stond met zijn stalletje tussen de andere paarden en gaf geen problemen meer.
Dus ik denk dat het paard op de manege gewoon ook erg slim is. Hij haalt alles uit de kast om maar niet te hoeven doen wat jij van hem wilt.

Ik denk dat het paard moet leren te gehoorzamen door voorwaarts te stappen en hem stil te laten staan op jou commando.
Ook eens een keer achterwaarts laten gaan. Dit doe je eerst aan de hand. Dan weer voorwaarts en de aandacht van je paard proberen vast te houden.
Zeker je paard niet over je heen laten lopen. En natuurlijk goed gedrag belonen hoe simpel je opdracht ook was voor hem.

Veel succes ermee

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:02

Ga er de volgende keer gewoon naast liggen.... rara wie zal er raar opkijken

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:08

Doe andere grondwerken... ga een stuk wandelen in het park/ bos of ga eens gewoon in de bak het halthouden, stappen en draven aan de hand oefenen. Zo kun je vertrouwen van je paard gaan winnen.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:45

bedankt voor het advies, het is eergister en gisteren al veel beter gegaan. Vandaag wordt ze weer gereden dus even kijken hoe dat gaat.