Rijden met paard zonder conditie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JKiya

Rijden met paard zonder conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:58

Hallo allemaal!

Ik ben nog niet zo lang lid van bokt maar kwam hier wel al vaker. Ik wilde eerst even zeggen dat ik bokt heel erg leuk vind en dat ik er veel aan heb!

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn eerste eigen paard en dat is ook van de redenen dat ik lid van bokt ben geworden: om foto's te plaatsen en antwoorden te krijgen op vragen!

Het paardje is een merrie van 8 jaar waar de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks iets mee is gedaan om privé redenen van de eigenaar. Het paard is netjes ingereden maar heeft nooit heel intensief gereden, geen wedstrijden etc. Ze heeft dus ook een slechte conditie.

Ik weet dat er veel tijd in gaat zitten met longeren, balkjes draven en korte stukjes rijden en dat vind ik ook helemaal niet erg! Het is namelijke een schat van een beest!
Maar ik vraag me af of het ook belangrijk is bij het op peil brengen van de conditie om het paard eerst over vier benen te laten lopen en balans te vinden, net zoals je doet bij een jong paard. En dus nog niet gelijk veel te gaan longeren.

Ik dacht zelf dat het niet zo nodig was omdat ze nog wel mooie bespiering heeft (wel minder natuurlijk) en al gewend is aan het dragen van een ruiter. Maar ik weet het niet zeker!

Een lang verhaal dus maar ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:06

Als je paard al een hele tijd niet onder het zadel is gereden dan moet je toch echt beginnen met longeren.Dat opbouwen, dus zadel op daarna bijzetje eraan enz.Balkjes draven moet je eerst nog niet doen.De korte stukjes rijden waar je het over hebt snap ik niet helemaal?Wat bedoel je met korte stukjes?Niet te lang rijden als je er weer op gaat zitten bedoel je dat?Dat moet je n.l ook langzaam weer opbouwen.Eigenlijk moet je een paard dat anderhalf jaar niets heeft gedaan behandelen als een jong paard.Het gaat natuurlijk allemaal wel in een veel sneller tempo.Heel veel plezier met je paard!

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:25

Hartstikke bedankt voor de reactie!
Met korte stukjes bedoel ik inderdaad niet te lang rijden als je er weer op gaat, maar het kwam er een beetje rot uit! Ook goed dat je zegt dat je beter later pas balkjes kunt gaan draven, ik had niet echt een idee wanneer je daar mee kon beginnen. Ik kan niet wachten tot ze komt! Eind komende week! Heb er zin in en met deze tips gaat het wel lukken!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:36

Laat nog eens horen hoe het gaat!Nogmaals veel plezier....zal vast wel lukken!!!!