Wat vinden jullie het belangrijkst? (springen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat vinden jullie het belangrijkst? (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:19

Hey iedereen,

Ik vroeg me af wat jullie nu het belangrijkst vonden bij het springen en waarom: landen in de juiste galop of de balken laten liggen ... ?

Ik vraag dit omdat ik momenteel met een pony nogal veel spring, gewoon de basis (dus 50 cm ofzo) en dan soms eens een parcoursje van 3 hindernissen ofzo .. Allemaal puur voor de fun en om ervaring op te doen e.d., wedstrijden worden er momenteel nog niet gereden.

Nu is het zo dat de pony aan een bepaalde kant, op de linkerhand, altijd in de rechtergalop landt. Aan de overkant van de bak heeft de pony dit niet (maar we denken dat dit komt omdat hier niet zoveel te zien is, aan de andere kant staan meestal mensen enzo). Maar nu ben ik er dus op aant oefenen dat de pony ook aan de moeilijke kant links landt ... Dit lukt meestal niet, maar soms ook weer wel Maar soms lukt het ook maar dan vliegt de balk eraf ...

Dus nu vroeg ik me af wat jullie het belangrijkst/beste vinden? Rijden zodat de balk blijft liggen (en de pony 9/10 verkeerd landt) of verder oefenen zoals we bezig zijn (dus met juist landen) maar dan met gevolg dat de balk een aantal keer sneuvelt .. ?

Niniane

Re: Wat vinden jullie het belangrijkst? (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:22

ik zou dan het laatste kiezen want het paard kan een pees verreken als het verkeerd land en dat moet je denk ik niet hebben en het maakt toch niet uit of er een paar balken sneuvelen? daarvoor ben je aan het trainen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:45

Misschien nog even vermelden dat het voorlopig voor de fun is, maar de bedoeling is dat uiteindelijk het baasje er wedstrijden mee gaat rijden .. Dat wil ze nu toch, maar ze heeft zelf nog wat weinig ervaring (en de pony is ook nog niet veel op parcours geweest).

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:10

balken laten liggen denk ik.. want het paard moet proberen te kunnen springen zónder die balken eraf te gooien, en niet alles eraf gooien.. stel je voor dat hij misschien nog wel op concour gaat en alle balken eraf gooit? Dat lijkt me ook niet leuk, en niet fijn voor het paard.
Enne, in de goede galop erover heen dan zou ik proberen te zorgen om galopwissels te gaan oefenen, zodat je hem zelf na de sprong in de goede galop kunt 'doen' als die verkeerd zit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:12

Galopwissels gaan wel .. maar dat lijkt me gewoon niet altijd de bedoeling. Natuurlijk, in parcours is dat natuurlijk het beste .. maar in training lijkt het mij het belangrijkst dat hij gewoon juist landt.. Met dan natuurlijk uiteindelijk de bedoeling juist te landen EN de balken te laten ligggen Maar ik ken niet zoveel theorie rond het springen, dus daarmee dat ik graag eens wat andere meningen heb

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:21

balken laten liggen,. anders heb je er ook bijna niks aan bij een wedstrijd, als je toch steeds de balken er af gooit. dus vind ik de balken erop laten liggen nog t belangrijkstenn, maar dan moet je wel goed sturen, en goed controle hebben. en op het juiste moment voor de sprong laten afzetten

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:21

Ik vind beide erg belangrijk.
Nou heb ik het geluk dat mijn pony er niet vaak een balke afgooit
Maar ik probeer zoveel mogelijk in de goede galop te landen, mooie wendingen te rijden en te zorgen dat hij mooi optijd af zet (niet te vroeg en niet te dichtbij).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:05

Maar jullie praten allemaal over wedstrijden... maar ik heb het over in de training Wedstrijden worden nog niet gereden ...

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:10

ik had/heb het zelde probleem, ik rijd op een andersmans paard die altijd in de manege lessen heeft gelopen. hij heeft wel wedstrijden gesprongen maar zeer weinig. het probleem is dat die last van zijn rug had en altijd recht lande. heel irritant nu want krijg het er maar eens uit.

ik ben nu druk aan het oefenen om links te landen, door bijv. op een volte een hindernis te springen, dat je niet recht op de hindernis aankomt maar meer naar recht en richting links springt, zo moet ie wel links landen en dan boven de sprong wel de hulpen geven voor het links landen dus ook gewicht enz. op links. het lukt al aardig en het gaat steeds beter. de hoogte maakt niet uit bij deze training.

in het parcour zelf let ik er niet veel op dan ben ik blij als ik foutloos ben. maar met training probeer ik zoveel mogelijk in de goeie galop te landen op welke hand dan ook.

succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:14

Bedankt, heb inderdaad ookal geprobeerd van niet recht aan te rijden maar vanaf een volte .. maar dat hielp niet echt.
Nu ligt dit ook wel voor een deel aan mij, ik heb nooit veel gesprongen en was dus al blij als ik aan de andere kant van de hindernis raakte Maar nu ik dat gevoel wat beter begin te krijgen wil ik dus echt werken op het juist landen ... Alleen vind ik het moeilijk om bv. boven de sprong al met mijn evenwicht of benen te werken enzo ... Dus het ligt ook wel aan mij denk ik, dat ik te laat ben met mijn hulpen ..

Maar ik ga het zeker nog vaker proberen om vanaf een volte aan te rijden

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:23

gewoon blijven oefenen, en niet alles wil direct.
paard waar ik op rijd, was zo slim, die wou persee rechts landen en dan voelde ik dat die links moest landen want zo kwam dat uit, dan voelde je hem gewoon omwisselen ook al ging die bijna onderuit.

blijven trainen. en probeer eens een hindernis aan de linkerkant de zetten dat je die daarna neemt, je bent zelf dan al bezig aan het kijken waar de volgende is dus ga je automatisch meer naar links zitten. dat helpt meestal ook wel.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:14

ik zou in de training gaan oefenen met goed landen, dan valt die balk af en toe maar. want als je zo door blijft rijden op de manier dat de balken moeten blijven liggen kom je straks ook niet verder, omdat je pony niet goed landt. Misschien helpt het ook om de hindernis lager te zetten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:02

Hindernis lager zetten heeft geen zin, dan wordt er niet gesprongen ...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:22

Een paard wat heel vaak in dezelfde galop wil landen heeft vaak een medisch probleem of een ruiter die scheef zit...

Probeer er niet teveel mee bezig te zijn, hoe meer je er op gaat focussen hoe lastiger het wordt. Je gaat dan al snel teveel doen met je been, hand of zit en stoort dan alleen maar in de beweging.
Dat is wsl ook de reden waarom de balk dan weleens valt

Het is niet zo dat een van de twee echt belangrijker is, maar teveel focussen op die goede galop werkt vaak alleen maar tegen je.
Misschien is het een idee om eens springles te nemen van een goede instructeur en die eens om zijn mening te vragen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:26

Het is al zeker geen medisch probleem, want als je aan de andere kant van de bak een hindernis zet dan gaat het wel, zonder dat je iets doet.. Het is gewoon omdat aan die kant altijd veel te zien is en dan is er niet zoveel concentratie naar de ruiter toe ...

Maar het kan inderdaad best wel zijn dat ik er teveel mee bezig ben, dat daarom de balk valt enzo ... Dat gevoel heb ik trouwens zelf ook, maar dan zeggen ze dat het niet aan mij ligt Maar volgens mij dus wel

Denk dat ik volgende keer gewoon ga voor het plezier maken en dat van in goede galop landen zien we dan wel .. Ik ga er niet extra op werken want volgens mij ga ik dan inderdaad verkeerd zitten ofzo ... En als de pony dan toch goed landt dan uitgebreid belonen

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:59

als je de hindernissen gewoon lekker laag houd moet het toch allebei te realiseren zijn? kun je je meer op de galop focussen, en de balken blijven dan ook wel liggen.

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:02

[***] schreef:
Maar jullie praten allemaal over wedstrijden... maar ik heb het over in de training Wedstrijden worden nog niet gereden ...

Nee ik heb het niet over wedstrijden hoor
Dit zijn gewoon punten die je met je trainingen moet oefenen!!!
Met wedstrijden vergeet ik er nog wel eens aan te denken

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:08

Balken vooral laten liggen denk ik en idd als je de hindernissen laag houd

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:13

Probeer eerst de balken te laten liggen en daarna pas met die galoppassen bezig zijn anders wordt je veel te veel afgeleid. .
Trouwens in mijn (spring)les moet je altijd van galop veranderen nar de sprongen tenzij je al goed zit.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:53

voor de training heb ik het liefst dat hij goed landt, dan dat de balken laat liggen. bijvoorbeeld: als je een hele kromme afstand rijd die absoluut niet past, maar het paard laat toch de balken liggen.. knappe jongen, maar niet wat de bedoeling was. Heb liever een goede afstand met een pechbalkje (paard iets te ontspannen ofzo) dan heel krom zonder balk.
zelfde geldt voor de landing, je kunt bijvoorbeeld een klein huppeltje neer zetten en dan voltes gallopperen en het sprongetje mee nemen. geef voor de sprong al ongeveer aan waar je heen wilt na de sprong, en dat vaak oefenen.
succes!

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:59

Ik zou ook gaan voor de juiste galop. Als je paard na de sprong de linkergalop aanneemt en jij moet een wending in rechtsaf naar de volgende sprong, zal hij nooit lekker uitkomen en vallen de balken toch. Als jou paard wel in de correcte galop de wending doorkomt, zal het zich veel makkelijker plaatsen en zullen er mider snel balken vallen.

Heb je al geprobeerd om een beetje met je gewicht te spelen? Daar bedoel ik eigenlijk mee. Dat als je na de sprong links af moet dat je dan zelf als ruiter zijnde je gewicht iets naar links houdt en je rechterbeen iets naar achteren legt. Je geeft in principe de hulp voor de linkergalop. Dit is iets wat je in het begin wat kan gaan oefenen zodat je paard het ook begrijpt.