Te rustig... bij het 'inrijden'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Te rustig... bij het 'inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:14

Hoi,

Ik ga waarschijnlijk een paardje rijden, en die wordt ingereden.
Nu gaan ze in mei er voor het eerst op Maar paard lief is antuurlijk al gelongeerd, dat ging allemaal prima en geen problemen mee (nog niet in ieder geval) Bitje en zadel (+ aansingelen (dus ook singel) ook geen probleem, alleen toend e singel 'strak' kwam begon die beetje naar te trappen.. gewoon naar de singel.. maar dat is opzich wel logisch. Verder is ie heel rustig, en ze hebben geen moeilijkheden. Ze doen alles wel rustigk en paardje is ook heel lief! Alleen nu zij de eigenaar mijd it vandaag en zij ze erbij dat ze hem TE rustig vindt, en in zo'n geval komt het er later allemaal uit.. Alleen nu is mijn vraag wat zijn de ervaringen van bokkers die dit ook hadden bij het inrijden van een paardje? En hoe is dat verlopen?

Groetjes

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 22:14

Evt. tips zijn ook welkom O.i.d.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:16

Mja, ik heb geen paardje ingereden en ik weet het ook niet, het lijkt mij gewoon op een gewoon rustig paardje dat de aandacht allemaal leuk vind. Ik denk dat je gewoon verder door moet gaan, en als ze wild word dan zie je het vanzelf wel, vooral niet gaan twijfelen enzo. ik denk dat het dan wel goed komt.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:19

mijn paard heb ik ook zelf ingereden en was supermakkelijk, liet alles toe, na 2x longeren zat ik er al op zonder longeerlijnen en dit is er een jaar later wel uitgekomen, met veel springen en bokken maar ik heb nu wel een super lief paard.
Die van een vriendin heb ik ook ingereden en was ook zo braaf, nu naar 3 jaar is ie nog steeds braaf en heeft nooit moeilijk gedaan.

dus ik zou zeggen dat het ook veel aan het karakter ligt van het paard en dat het niet altijd betekend dat ie later nog vervelend word.

hiltje1973

Re: Te rustig... bij het 'inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:26

Tja, ik denk dat dat echt niet zo hoeft te zijn.

Helemaal top dat ze het zo rustig oppakt. Ik denk dat als het paard vertrouwen heeft en het heel rustig wordt gedaan en het is een koel paard het allemaal best zo kan gaan. En volgens mij nemen jullie de tijd als je nu al zover bent en er gaat in mei pas iemand echt op.

Het paard dat ik nu rij (bijna 4, iets van 3 maanden onder zadel ofzo) heeft ook nooit echt een pas verkeerd gedaan (is een Fries).

Ik denk eigenlijk dat je nog niet echt iets kan zeggen. Ze kan bij een volgende stap opeens wel een keer gaan stoeien maar het hoeft niet.

Maar ik heb wel een ding gehoord: een paard dat aan de longe of los in de bak nooit een keer bokt kan last van de rug hebben (die van mij bokt dus wel als ze in de bak wordt opgejaagd, aan de longe nu niet meer omdat ze daar heeft geleerd braaf te zijn, maar in het begin gaf ze met longeren met alleen zadel op wel eens een bokje). Onder het zadel met ruiter heeft ze nog nooit gebokt .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:59

TE rustig kan alleen als je het paard gebroken danwel geintimideerd hebt. Anders niet.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 00:03

Heel erg bedankt

@ Hiltje1973; Als ze in de bak of wei staat jagen de 2 paardjes mekaar op en dan is het ook wel bokken en steigeren etc.. dus last van de rug zal hij niet hebben denk ik?

@ Sonja: zulke moeilijke woorden sanp ik even niet.. wat ik er van begrijp is dat TE rustig alleen kan als je het paard van die dingen inspuit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:07

Nee joh, als je 'm breekt (snel en overdonderend inrijden) of intimideert (niet in zijn waarde laat). Heeft niets met inspuiten te maken.
Hoewel, je zal die idioten de kost geven die een paard sederen (verdoven) voor de erop gaan zitten...

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 00:50

Oke.. Ja oke.. ik had nog nooit van die woorden gehoord.. weer wat nieuws geleerd Bedankt.. Maar we doen heel rustig aan.. en laten het paard zeker wel in zijn waard

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:59

Mijn merrie was met inrijden (ze was net 5) niet de makkelijkste en nu 3/4 jaar verder heeft ze nog steeds last van puberbuien.

Ieder paard is anders. Zou mij er niet al te druk over maken.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:13

Hallo!

Ik heb nu al een paar paarden ingereden. Ik heb alles rustig opgepakt.
B-tje longeren, bitje wennen, zadel met klapperende beugels, aan de bijzet.

Als je alles in alle rust laat wennen, dan is een ruiter erop alleen maar bijzaak.

Ik d8 ook altijd, nou dan moet de bom nog is een keertje barsten. Maar tot nu toe bleven ze allemaal braaf en mak.

Ik zorg er wel voor, dat als ik paarden inrijd, dat ze ook genoeg ruimte en tijd krijgen om het één en ander in het koppie te laten verwerken.
Niet meteen alle dagen rijden, af en toe los, af en toe longeren, de wei op met andere paarden.
Gewoon alles rustig opbouwen, dan komt alles goed.

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:20

Hey mijn verzotgpony die is ingereden toen die 4 jaar was.Zelf konden de eigenaren hem niet opleren omdat hij te hevig was en lieten het doen door iemand die al veel ervaring had met dat soort paarden.Nu hij heeft heel lang met hem bezeig geweest want hij heeft lang gebokt op zadel entoen dat over was hebben ze er een strooien pop opgezet en daafr heeft hij toch een tijdje opgebokt.Daarna was hij ehct lief maar op een zekere dag verschot hij en heeft hij zitten bokken.De eigenares dat er op reed durfdde er niet meer op omdat ze dacht dat hij terug hervakken was in vroger.Dus hij werd niet meer bereden maar toen kwam ik nee hoor maar ik was wel de eerste die er toen opzat.En hij heeft nooit meer iets gedaan, hij is heel gehecht aan mensen.maar dit is eigenlijk het omgekeerde van jou verhaal,ik denk dat je paard kan gaan bokken en hevig worden of het kan ook heel rustig blijven!!dat moet je afwaachten maar het zzal wel goed komen!!!!

groetjes veerle

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:50

Mijn paardje was hartstikke rustig en braaf met inrijden. Zelfs een beetje sloom. Ze heeft echt geen pas verkeerd gezet. Nu wordt ze af en toe iets drukker, maar nooit echt gek of gemeen, dus ik zou me er absoluut niet druk over maken en er gewoon blij mee zijn dat je een rustig paardje hebt om in te rijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:59

Ik heb eind viorig jaar een paardje helemaal alleen ingereden, zonder iemand die hem vasthield of zo..

Het paard was erg koel in zijn kop, maar ik liet hem wel in zijn waarde. Ik pakte hem ook maar 3x in de week zodat hij kon verwerken wat ie geleerd had. Om de dag zeg maar..

Hij heeft nog nooit..........!!! een bok gegeven, sterker nog, na 2 weken gaf hij na en was hij verkeersmak. Ik ben met hem langs een vrachtwagen gereden, maar wel verantwoord.. het blijft immers een jong dier.. Na een maand kon ie vanuit stap netjes in galop aanspringen.. maar dat deed ik natuurlijk niet te vaak..

Meid, doe het lekker rustig aan, zorg dat ie aan de stemhulp staat, en doe alles op basis van vertrouwen en ga niet te snel.. en als ie zo rustig is... super!!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:11

Ja oke, nu rijd ik hem niet in maar iemand anders.. Maar de eigenaar denkt dat de bom nog wel komt Daarom vroeg ik het even na Niet dat we bang zijn ofzo, en we gaan gewoonr ustig verder.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:20

Nou dat hoeft echt niet, er zijn zat paardjes die rustig zijn en het ook blijven. Inderdaad zijn er ook wel paarden die een beetje overdondert zijn in het begin, en als ze wat zelfverzekerder zijn wat meer gaan uitproberen, maar met een beetje sturing van jezelf kun je dat meestal wel opvangen. Als je met verder doorrijden ook steeds kleine stapjes neemt dan valt het denk ik wel mee.

Ik merk het aan mijn jonge paard heel snel als ik te ver ga. Hij is heel rustig met alles maar als ik te ver ga gaat hij lopen klieren, dus ik probeer nu altijd te stoppen voor dat moment, en zo komen we steeds een stapje verder.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:26

ik heb dan wel nog nooit zelf een paardje ingereden maar werk op een fokkerij dus genoeg net ingereden paardjes die ik rijd...(inrijden ga ik ook uiteindelijk doen) ik heb echt geen problemen...er zijn maar enkele die er beetje moeilijk over doen maar de meesten zijn heel rustig en naderhand ook helemaal geen probleem mee...ze hebben gewoon zielsveel vertrouwen in ons als wij ze opeens een zadel en al opleggen...en ben dr dan ook wel eens op gaan zitten en blijven ze meestal vrij kalm. het is wel dat er steeds een van ons (ik of een van de 2 eigenaren) erbij moet zijn al is het buiten de bak anders worden ze nerveus (als ze alleen zijn met een vreemde die hun inrijd) maar nogmaals wij hebben er totaal geen nare ervaringen mee...zelfs eerder goede ervaringen vergeleken met paarden die niet zo rustig zijn...ze accepteren het gewoon..natuurlijk zijn er wel paardjes waar het achteraf uitkomt maar bij onze paarden niet...

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:34

Oké bedankt

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:23

kennis van mij heeft mijn paard ingereden, waar die nu ook weer staat die deed dat altijd, mijne was best lastig van wat ik hoorde. ik mocht er de eerste 2 weken niet bij zijn. maar aan de longeerlijn ging ze achteruit lopen.. enzo, maar ik heb dus zelf geen pony ingereden..

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 21:15

Oke.. maar kun je vragen hoe zij het oploste?
Nog meer mensen?