Jonge pony wil niet lopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Jonge pony wil niet lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:14

Ik heb hier al eens eerder een topic geplaats over de betreffende pony en hetzelfde probleem.

Vorig jaar zomer zijn we begonnen met het zadelmak maken van de 3 jarige Welshpony van mijn werk. Pony pakte het allemaal erg goed op, en er heeft ook al iemand op gezeten. Aan de hand weliswaar, en ook weleens een rondje mee gedraafd (conditie van mij was slecht, dus zeker niet meer dan 2x per sessie van 10min). Ze had toen wel wat opstartproblemen (zie onder) maar naderhand ging het beter.

Nu willen we haar weer langzaam op gaan pakken, na een lekkere periode zonder werken voor haar. Helaas heeft ze echter nog steeds hetzelfde als vorige zomer... ze wil niet lopen als er geen begeleider is. Een ander paard, niemand in de bak of in haar gezichtsveld... niets helpt. Ze gaat stilstaan en doet zich voor als een "dooie koe". Ze reageert niet op been, teugelhulp en ook niet op de zweep (terwijl ze daar normaal echt bang van is met longeren o.i.d.).

Ze is hartstikke lief, en reageert wel op stemhulp, maar ook alleen als er maar iemand is die ze kan zien. wanneer je buiten de bak gaat staan, gaat ze gewoon voor je staan en verzet geen stap meer. Maar zodra je voor haar loopt of naast haar, doet ze gewoon alles en is er niets aan de hand, maar stilstaan in het midden, is ook stilstaan voor haar.

We hebben er een super braaf paard bij in de bak gehad, maar daar kijkt ze geeneens naar, ze heeft alleen oog voor haar begeleider...

Weet iemand hoe ik deze pony op een vriendelijke manier (en zelf!) kan aanleren om gewoon de hulpen van de ruiter te volgen en niet gefocust te blijven op de begeleidende persoon in/buiten de bak?

Isabella_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:18

rijd je met zweepje zoja.. je pony moet dan nog wennen zegmaar, ik tik hem 1 keertje achter mijn been.
dan gebruik ik mijn zweepje niet meer.
mischien dat dit ook werkt?

hekla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:54

ik ga met kimlovemaggy mee

Ikkiej

Re: Jonge pony wil niet lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:59

mischien om steeds verder van het paardje af te lopen (?) en dat de ruiter die er op zit haad bezig houd dat ze niet telkens op met de begeleider mee moet gaan?

k weet niet of het lukt ofzo maar is maar een "probeerseltje"

Eefke85

Re: Jonge pony wil niet lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:21

toch met iemand erbij proberen. De pony moet nog wennen aan het drijven. Als je nu drijft begrijpt de pony niet wat je bedoelt. Als er iemand bij staat kan die helpen. Misschien dezelfde positie innemen als bij longeren (dat kent de pony wel) en dan voorzichtig drijven. De persoon in het midden doet steeds minder en gaat op een gegeven moment buiten de bak staan als de pony het door krijgt.

Niet in je eentje gaan aanmodderen, dat is veel te gevaarlijk met een jonge pony, je weet nooit wat er kan gebeuren!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:30

Hup, dat paardje aan de longe, leren dat bij de stemhulpen ook beenhulpen horen.
Dus bijvoorbeeld, bij de klikje hoort hij te draven en combineer dat met de beenhulp.

Succes!

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:54

@MoonChloe: Het gekke is, dat als ik 5 meter voor de pony loop, en de berijder haar been geeft, ze wel direct reageert en bijdraaft. Zodra ik haar aan de longeerlijn doe, gaat ze gewoon haaks op je staan, ook al wil de ruiter anders.

@Kimlovemaggy: Een zweepje hebben we al geprobeerd, maar daar reageert ze gewoon niet op als er niemand bij der is.

@Eefke85: we zijn zowiezo altijd met 2 personen... al is het alleen maar om haar te laten lopen.

Zodra ze maar iemand heeft om "achterna" te lopen, is er echt niets aan de hand... ze is ook heel sociaal en alles...

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:09

Eerst longeren zonder de ruiter?

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:11

Wordt ze zowiezo voor elke sessie gedaan, om even te laten wennen aan zadel...het is zowiezo alleen als er iemand opzit...