Duurt altijd 30 min voor hij nageeflijk is? Is dit normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

Duurt altijd 30 min voor hij nageeflijk is? Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:10

Hallo,

Ik weet dat er veel topics zijn over aan de teugels enz. Sorry om er nog eens een nieuwe te starten

Maar ik was toch eens benieuwd hoe het met jullie paarden zit!

Nu ik kan mijn paard nageeflijk rijden maar het duurt altijd zo lang. Mijn lesgeefster zegt dat het met de tijd sneller zal komen maar ik zie nog altijd geen verschil.

Als ik mijn paard aan het werk zet, wil ie eerst het werken omkomen (gewoon het feit van de teugels korter te nemen, begint ie al te prullen). Dan na zo een 30 minuten werk, beslist hij ineens om netjes te lopen, wordt hij mooi nageeflijk en is ie super om te rijden!

Als ik vergelijk met andere paarden in de manège, zie ik de ruiters de teugels oppakken en nog geen 5 minuten erna lopen die paarden al netjes.

Nou, hoe zit dat met jullie paarden? Is het normaal dat mijn monstertje er zo lang over doet?

Equidea

Re: Duurt altijd 30 min voor hij nageeflijk is? Is dit norma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:20

Oefenen, oefenen en oefenen

Bij christa ben ik meer dan een half jaar bezig geweest en in het begin was het ook zo hoor, nu loopt ze netjes en perfect aan de teugel als ik dat van haar vraag.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:43

Ik ben ook zeker wel een half uur bezig en dan is het nog maar de vraag of ze mooi nagevelijk willen lopen. Ze lopen dan wel al lekker ontspannen.

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:50

Wisselt bij mij hel erg de ene keer is hij binnen 5 minuten nageefelijk en de andere keer krijg ik het niet voor elkaar al ben ik een uur aan het rijden.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:56

het wisselt bij mij ook heel erg hoor, de ene keer loopt hij meteen lekker de andere keer vertikt hij het en ben ik een half uur aan het klooien

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:59

Bij is dat ook zo hoor.
Eerst reed ik (soms) met een hulpteugel en dan duurde het ook 20 min. voordat mijn paard lekker ontspannen en nagevelijk ging lopen.

Nu rijd ik zonder hulpteugel en duurt het 45 minuten. Het gaat steeds beter en ook sneller.

Ik zou lekker blijven oefenen en gedult hebben, het gaat steeds een beetje sneller.

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:42

Idd, oefenen en geduld hebben is het beste. Veel voltes/stelling, wordt je pard lekker los van en gaat ie steeds lekkerder lopen

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:18

Citaat:
Nu ik kan mijn paard nageeflijk rijden maar het duurt altijd zo lang. Mijn lesgeefster zegt dat het met de tijd sneller zal komen maar ik zie nog altijd geen verschil.

Hoe lang heb je dit dan aagekeken? Je moet niet denken in periodes van dagen maar echt van weken en maanden hoor!
Ik weet ook niet hoe oud je paardje is?

Door te oefenen kom je heel ver. Uiteindelijk zal je paard ook wel door krijgen dat het veel lekkerder loopt aan de teugel en zal hij dus sneller ontspannen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:21

Ik rijd soms op een arabiertje die alleen het laatste kwartier lekker nageeflijk gaat lopen. Soms word je er knettergek van maar ga het niet forceren dmv hulpteugels of weet ik veel wat. Veel oefenen is de beste oplossing, het komt heus wel!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:30

Bij Amo wisselt het heel erg.
Ik ben nog niet zo vreselijk lang bezig met hem nageeflijk rijden, en hij vind het erg moeilijk. Tussendoor ermee gestopt (raakte er té gefrustreerd van ), en sinds enkele weken weer opgepakt.

Sommige dagen pak ik de teugels op en loopt hij gelijk lekker, en op andere dagen (zoals vandaag) ben ik drie kwartier aan het rijden en gaat het pas in de laatste 5 minuten goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:58

Kipje schreef:
Citaat:

Hoe lang heb je dit dan aagekeken? Je moet niet denken in periodes van dagen maar echt van weken en maanden hoor!
Ik weet ook niet hoe oud je paardje is?

Door te oefenen kom je heel ver. Uiteindelijk zal je paard ook wel door krijgen dat het veel lekkerder loopt aan de teugel en zal hij dus sneller ontspannen.

Klopt ik zelf ben meer dan 8 maanden bezig geweest en het lukt nog steeds niet helemaal perfect, oke mijn merrie is dan wel 16 maar dan nog

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:25

Dit is helemaal niet erg hoor en harstikke normaal.
Het ene paardje heeft gewoon langer nodig dan het andere paardje om los te komen. Op het begin zijn ze vaak nog wat stijfjes en wil het allemaal niet zo.
Ik moet mijn pony ook eerst echt even goed losrijden! En als ze paar dagen stil gestaan heeft duurt het dus nog langer voor ze weer wat losser is!

Probeer veel wendingen en overgangen te rijden

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:08

Wat ik heb geleerd is dat paarden eerder nagevelijk lopen als ze ontspannen zijn.
Werk dus naar de ontspanning.

Succes

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:19

Bij mij moet er een vorm van nageeflijkheid zijn voordat mijn paard wil ontspannen. Eerst grenzen stellen, waarnaar zij zich schikt.

Als ik les heb en op 'goede dagen' is mijn paard bijna nageeflijk vanaf het moment dat ik de teugels aanneem. Als ik zelf rij en te voorzichtig ben, ofwel haar niet genoeg aan het werk zet en haar enigzins de kantjes eraf laat lopen, duurt het ook zeker een half uur.

Ik zou me als ik jou was geen zorgen maken. Met meer ervaring zal het je/jullie beter af gaan. Hoe lang ben je er nu mee bezig?

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:25

die van mij heeft het in zekere zin ook.
sinds een paar weken duurt het een half uur voor dat hij ontspannen is en lekker gaat lopen.
daarvoor is het een beetje opgekropt en de hele tijd tegen me hand in gaan.
ik rij daarvoor veel overgangen, 8jes, en voltes openen en sluiten. wordt ie vanzelf wat soepeler van

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:57

idd ik rijd ook veel figuren en overgangen

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:04

mijn pony rij ik altijd eerst 10 min aan de lange teugel en dan ga ik hem pas echt aan de teugel rijden.
als ik dat niet doe wil hij ook niet goed.
mss kan je dat proberen.

suc6

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:53

Bij mij duurt het soms ook wel 30 minuten soms loopt ze zelfs helemaal niet nageeflijk ik maak me daar niet zo druk om mijn pony heeft gewoon langer nodig om zich te ontspannen ze is ook erg druk bij mij helpt gewoon veel figuren en overgangen rijden. Maar het is wel normaal hoor het ene paard heeft gewoon meer tijd nodig

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:17

Dat heet nou losrijden waar let jij op als je die anderen ziet rijden die na 5 minuten hun paard al mooi hebben.Op hun hoofd/hals is die dan mooi gebogen?Maar zetten die paarden de achterbenen mooi onder hun lijf en geven die wel echt na zijn ze ontspannen en laten ze los in de kaak?

Soms lijkt het nog zo mooi maar stelt het niets voor.Ik zou lekker blijven lessen en het zal echt vanzelf sneller gaan.Ik denk dat je ook de leeftijd van je paard al 16 is.Hij heeft altijd zijn eigen gangetje kunnen gaan en de spieren hebben gewoon langer nodig om los te worden.Ik denk dat je nog wel op een half jaar mag rekenen voor een grote vooruitgang ziet.Ik weet niet of je hem wel eens longeert maar dat is ook een hele mooie aanvulling op je gewone training.Ze laten dan ook makkelijker de rug los.