Paard schrikt van tegenmoetkomers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Paard schrikt van tegenmoetkomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:56

Ik heb een driejarige ruin. Het is echt een leuk beest. Ik heb hem zelf ingereden en heb nog geen problemen met hem gehad, tot ik op concours ging. Op het concours ging het ontzettend goed, maar daar is het natuurlijk druk. Hij was verder goed ontspannen en lette goed op mij. Toen kwam een vrouw zodicht langs mij af gereden dat ze Vanel met de zweep aanraakte. Hij schrok en ging stijl overeind staan. Nu doet hij dit elke keer als er een tegenmoetkomer aankomt. Pas is hij achterover gevallen. verder rijd ik mijn proef gewoon netjes, want ik rijd mijn punten bij elkaar en sta meestal bovenaan.
Maar het is natuurlijk niet fijn om zo te gaan losrijden.
Ik zou het liefst een rustig plaatsje opzoeken, maar dit gaat ook bijna niet, dus ik vraag me af wat ik hieraan kan doen

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:03

Rijdt je altijd alleen in de bak? Anders kan je misschien met stalgenootjes oefenen.
Succes ermee.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:24

Hang anders een rood lintje in de staart. Dan houden mensen al wat rekening met je. Vraag aan het secretariaat of je vroeg mag starten en bouw dat af. Het is dan meestal rustiger in de bak. Probeer thuis of op de club te oefenen. Passeer elkaar eerst met een grote ruimte er tussen en stapje voor stapje maak je de ruimte kleiner. Denk er aan dat rust geboden en is en dat je er niet te gehaast aan werkt.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:01

misschien dat ook de spanning op de wedstrijd in combinatie met slechte ervaring meespeelt. Wellicht kun je wat vroeger gaan losrijden en even iemand aanspreken die net klaar is met een proef en vragen of zij of hij je wilt helpen met dit probleem. Begin op een grote afstand en maak de afstand steeds kleiner. Maar niets overhaasten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:42

Ik heb hetzelfde en ook met dezelfde oorzaak. Wat bij mij wel helpt met tegenmoet komende ruiters is hem stelling naar buiten vragen op het moment dat jij ziet dat er iemand aan komt. Verder niet teveel afwachten en een x been bij geven want hij moet hier doorheen en mag niet steigeren. Buiten is het bij mijne zo erg dat ik nu thuis inrijd. Hij wordt helemaal gek van al die paarden die van alle kanten komen. Ik hoop voor jou dat het over gaat, maar als het er eenmaal inzit....

Frannik

Re: Paard schrikt van tegenmoetkomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 09:43

Vanel is het wel gewend om met andere paarden te rijden, op de club rijden we minstens met 20 man, dus ik snap niet wat het op concours is. Waarschijnlijk is hij gewoon bang voor de omgeving, hij is nog niet erg vaak ergens geweest, hij is pas drie jaar en nog lekker fris. De eerste wedstrijd ging het in het begin goed, totdat die vrouw met die zweep even lekker dichtbij kwam, en nu is het eigenlijk wel af.

Dit is vanel trouwens
Afbeelding