Doordrammertje móét gewoon iedereen inhalen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Doordrammertje móét gewoon iedereen inhalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:33

Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten met mijn verzorgfries omdat wij geen bak hebben. Ze is in feite 100 % verkeersmak, maar niet 100 % betrouwbaar daarin. Dat wil zeggen dat ze nog wel eens de neiging heeft om voor de derde auto die passeert te schrikken.

Nu is het zo dat telkens wanneer iets of iemand ons van achteren passeert {jogger, skater, fietser, zelfs motoren of tractors}, zij persee erachteraan wil gaan. Ze dramt dan ontzettend door en is ook niet stop te krijgen. Meestal zet ik haar stop, laat haar 7 tellen staan en dan kunnen we weer verder. Maar ook hierbij dramt ze door, ze begint bij de tweede tel al te vertrekken en als ze de druk op de teugels tegenkomt, begint ze óf opzij/achteruit te draaien, óf ze gaat omhoog.
Omdat ik buiten rijd, kan dit nog wel eens voor gevaarlijke scenario's zorgen {achteruit zetten tegen prikkeldraad, opzij stappen naast de stoeprand}.
Na die 7 tellen gaan we hoe dan ook weer voorwaarts, en dan begint mevrouw meteen weer te drammen. Dan kan ik haar nog wel 10 keer stop zetten, maar het wordt steeds erger en je kunt je voorstellen dat ik daar na tig buitenritten, simpelweg geen zin meer in heb.
Verder zijn de mensen die met haar mennen ook totaal niet consequent dus ik heb de laatste tijd zoiets van 'laat ook maar'. Dan laat ik haar eerst nog even iets doen wat ik wil {bijvoorbeeld achteruit gaan}, en daarna laat ik haar maar draven {het liefst gaat ze dan sneller dan haar benen haar kunnen dragen. Dit laat ik dan niet toe maar 'normaal' draven zit er niet meer in op dit punt}. Intussen zijn de fietsers of joggers allang weer weg en die spelen dan ook geen rol meer.

Omdat toch weer telkens mensen die vanachteren passeren dit gedrag 'triggeren', vraag ik me af waarom dit zo is. We kunnen een kilometer heerlijk stappen en draven en dan komt er 1 iemand van achteren langs en dan is de hele rust weg. Op ritten waar we niemand tegen komen, blijft ze gewoon de hele weg 'normaal' doen.

Is dit onzekerheid? Competatief gedrag? Misschien wel dominantie?

Dat stilzetten corrigeren zit er trouwens niet meer in, geloof ik. Ze heeft haar hele leven niet hoeven stil staan en ze is al in haar twintigste jaar.

Dr. Phil, wat moet ik doen om mijn hysterische merrie af te weren voor triggerende joggers ?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:15

Rijdt haar terug op je zit... niet te veel aan de teugels komen... Veel oefenen en je komt een heel eind. Geef dit ook aan bij de eigenaar, zeg wat er precies gebeurd en vraag hoe zij/hij dit oplost en of hij/zij misschien ook hieraan wil werken omdat jij hier ook mee bezig bent. Ik weet niet hoe jullie verhouding onderling is... maar waarschijnlijk kun je het wel 'bespreekbaar' maken.

Succes!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:01

kun je nergens les nemen bij iemand in de buurt die wel een bak heeft? ik zou zoiezo liever niet naar buiten gaan met een paard wat niet aan de hulpen staat. dat kan erg gevaarlijke situaties doen ontstaan...

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:24

Oei, lastig!
Kun je met anderen naar buiten gaan? Misschien dat het helpt om haar rustig te houden. Probeer anders af te stappen als ze zo druk doet. Leidt haar even aan de hand mee, en zodra ze weer rustig is kun je weer opstappen.
Ik vind het niet klinken als een paard dat niet aan de hulpen is. Mijn verzorgpaardje is ideaal met hulpen, maar als hij schrikt/bang is/moeilijk doet/spastisch reageert/enz. dan werkt dat niet meer! (is af en toe best vervelend, maar het zorgt wel voor afwisseling!) Het blijven paarden, en ieder paard heeft soms problemen bij het buitenrijden.
Blijf rustig, doe alsof je neus bloedt en het gaat vast goed komen! Succes

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 14:54

Bedankt voor de tips

Ze doet het nog steeds, maar ik merk inderdaad nu ik erop let, dat het misschien ook een beetje aan mij ligt. Omdat ik weet dat ze omhoog kan gaan, ga ik onbewust een beetje uit het zadel waardoor er dus juist minder gewicht in komt.
Wanneer ik dit juist niet doe, merk ik wel dat ze sneller rustig te krijgen is. Ik was me hier totaal niet van bewust
Bedankt voor die tip dus, Damber

Helaas is er echt geen mogelijkheid tot in een bak rijden in de buurt. Dit zou trouwens ook niet zoveel nut hebben; ze doet dit alleen buiten, wat valt er dan te oefenen in die bak?

Samen rijden met anderen is helaas ook niet echt mogelijk. Er staan hier wel veel paarden in de buurt, maar er wordt weinig gereden.
Anyhow, bedankt voor de reacties !