Even een tegenvraagje: heb je ervaring met het inrijden van paarden?
De reden dat ik dit vraag, is NIET omdat ik denk dat je het niet kunt, maar omdat, als ik je beschrijving lees, het heel belangrijk gaat zijn dat het bij dit paard goed gebeurt.
Dus als je zelf al twijfels hebt en niet consequent bent, wellicht bang wordt etc etc dan gaat het bij dit paard waarschijnlijk helemaal mis.
Verder als eerste antwoorden op je vragen:
Ik denk dat je al vrij snel (paar weken?) na de bevalling het paard voorzichtig aan het werk kunt zetten, aannemende dat de bevalling voorspoedig was enzo. Aangezien het paard geen conditie heeft kun je in het begin toch maar hele korte perioden longeren. Zou echt de eerste keren maximaal 10 minuten longeren, dan is ze waarschijnlijk al best moe.
Wil je het veulen mee laten lopen? Of alleen de moeder? In dat geval is max 10 minuten sowieso ideaal om mee te beginnen, zodat moeder en veulen er langzaam aan wennen om steeds ietsje langer uit elkaar gehaald te worden.
Als de eigenaar zegt dat je alleen met halster mag longeren, zou ik niet met een bit aan de gang gaan. Hij is en blijft de eigenaar. Begin dus pas met een hoofstel als hij akkoord is! Sowieso geen slecht idee om eerst met halster te werken, je kunt haar toch nog niet echt aan het werk zetten ivm haar conditie, en dan voorkom je trekpartijen in de mond als ze wegschiet etc.
Als ze braaf en rustig is met longeren, en de eigenaar is akkoord, dan zou ik met een hoofdstel beginnen, en dan met een bitstukje eraan.
Is ze een hoofstel gewend?
Longeersingel zonder bijzet kun je om doen als het paard rustig te longeren is met hoofdstel. Kan ze vast aan de druk wennen, als "surrogaat" zadel. Bijzet vooralsnog niet aan beginnen, daar heeft ze de conditie niet voor en wellicht raakt ze in paniek gezien het verleden.
Succes ermee