paard inrijden, help...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeSJarig

paard inrijden, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:38

Hallo, bedankt dat je in dit topic wilt kijken.

Ik heb een verzorgpaard,(k ben verhuisd) en het paard krijgt waarsch, zaterdag haar veulen.
Van de zomer mag ik haar gaan inrijden, en verder.

Maar hoe moet ik beginnen?
een paar vragen:
- waneer na de bevalling beginnen met longeren?
- waneer met hoofdstel?
- waneer met longeersingel?
- waneer met bijzet (evt.)

ik heb al geinformeerd overal, maar iedereen geeft een ander andwoord.

informatie over het paard:
7 Jarige merrie, paard van ong. 1.67/1.70 m. Ze kent het longeren, heeft geen conditie.
Ze heeft (verteld de eigenaar) een zadel omgehad, en er heeft iemand opgezeten. (toen ze 5 jaar was) Meisje viel er af, na 3e keer, en belande in het ziekenhuis. Waardoor niemand er op wou, of durfde.

Informatie over de eigenaar:
Hij is zijn hele leven al met paarden, en dit paard is zijn 'pronk' stuk. Ze kan onwijs mooi lopen!
De 1e keer dat ik haar longeerde, legde hij een zadel op, en het paard reageerde heel angstig. Alles ging duidelijk te snel.
Ik mag haar alleen aan het halster longeren, om een zo zacht mogelijke mond te behouden. maar ik heb geleerd, met een bitstukje heb je dat ook.
De eigenaar heeft 2 jonge tieners (12/13 jaar) om dit paard ook te verzorgen. (poetsen) zij mogen er niet op rijden, maar hoe moet ik zeggen dat ik haarzelf wil gaandoen?

Wie heeft er voor mij tips?

Heel erg bedankt!
XXiezz devica

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:04

Even een tegenvraagje: heb je ervaring met het inrijden van paarden?
De reden dat ik dit vraag, is NIET omdat ik denk dat je het niet kunt, maar omdat, als ik je beschrijving lees, het heel belangrijk gaat zijn dat het bij dit paard goed gebeurt.
Dus als je zelf al twijfels hebt en niet consequent bent, wellicht bang wordt etc etc dan gaat het bij dit paard waarschijnlijk helemaal mis.

Verder als eerste antwoorden op je vragen:
Ik denk dat je al vrij snel (paar weken?) na de bevalling het paard voorzichtig aan het werk kunt zetten, aannemende dat de bevalling voorspoedig was enzo. Aangezien het paard geen conditie heeft kun je in het begin toch maar hele korte perioden longeren. Zou echt de eerste keren maximaal 10 minuten longeren, dan is ze waarschijnlijk al best moe.

Wil je het veulen mee laten lopen? Of alleen de moeder? In dat geval is max 10 minuten sowieso ideaal om mee te beginnen, zodat moeder en veulen er langzaam aan wennen om steeds ietsje langer uit elkaar gehaald te worden.

Als de eigenaar zegt dat je alleen met halster mag longeren, zou ik niet met een bit aan de gang gaan. Hij is en blijft de eigenaar. Begin dus pas met een hoofstel als hij akkoord is! Sowieso geen slecht idee om eerst met halster te werken, je kunt haar toch nog niet echt aan het werk zetten ivm haar conditie, en dan voorkom je trekpartijen in de mond als ze wegschiet etc.
Als ze braaf en rustig is met longeren, en de eigenaar is akkoord, dan zou ik met een hoofdstel beginnen, en dan met een bitstukje eraan.
Is ze een hoofstel gewend?

Longeersingel zonder bijzet kun je om doen als het paard rustig te longeren is met hoofdstel. Kan ze vast aan de druk wennen, als "surrogaat" zadel. Bijzet vooralsnog niet aan beginnen, daar heeft ze de conditie niet voor en wellicht raakt ze in paniek gezien het verleden.

Succes ermee

EngeltjeSJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:32

ik heb er niet veel ervaring mee, heb zelf ook nog nooit gehangen, maar heb wel mee geholpen, om meerdere paarden in te rijden.

van de eigenaar moet ze wel een hoofdstel in, maar daar mag geen druk op komen. (bit heeft ze wel in)

xxiezz devica

NFkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:48

Ik sluit me aan bij roadracer, eerst een aantal keren met het halster longeren en als ze er aan toe is en goed op de volte blijft lopen het hoofdstel inhangen. Je kan natuurlijk met een hoofdstel nooit voorkomen dat er geen druk op het bit komt, uiteindelijk moet ze toch aan een lichte druk wennen want tijdens het rijden zul je toch contact met haar mond moeten hebben.

MissUtopia

Re: paard inrijden, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:45

Hoi,

Ten eerste: ELK paardenmens is anders en iedereen werkt anders met paarden!!!!

onthoud een ding dat het belangrijkste is altijd terug te gaan naar de basis(wat de topruiters ook doen). Simpel niet teveel toeters en bellen(slofs enz enz)als je er niet eens weet hoe het werkt.

Het paard is al wat ouder is meestal wat moeilijker maar zorg in ieder geval dat je als je ermee aan de gang gaat iemand bij is die kundig is!!!

Groetjes Anne

S_a_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:30

als je geen ervaring hebt met jonge paarden inrijden dan zou ik hetzelf niet doen

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:37

Een ouder paard inrijden is vaak moeilijker dan een jong dier en sorry hoor aan de hand van de vragen die je stelt krijg ik het idee dat je nog niet echt veel ervaring hebt met paarden inrijden maar ik kan het fout hebben. Maar als dat wel zo is zou ik het niet doen, of, tweede keuze, onder begeleiding van iemand die er erg veel ervaring mee heeft.
Voor wat dat bit betreft, je kan ook wel een hoofdstel omdoen met een halster eroverheen en haar dan eerst longeren aan dat halster maar dan went ze wel mooi alvast aan het bit.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:41

Als je zelf geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden, zoek dan hulp van iemand die het zeker weten wel kan en er ervaring in heeft. Desnoods help je diegene en doen jullie het samen, maar er is dan wel iemand bij die er verstand van heeft. Zeker als dit paard al angstig is etc, lijkt dat me verstandig !

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:45

Het paard waar ik nu op rijd, was vroeger als driejarige ook zo. Eerst altijd heel rustig en ontspannen, en dan zomaar in een keer zonder aanleiding exploderen. Die mensen die het toen zouden proberen hebben het opgegeven. Er is voor ik kwam nog een paar keer geprobeerd, allemaal er afgevallen.
Toen kwam ik en ik wou het proberen, en mijn buurvrouw heeft geholpen. In het begin was ze heel gevoelig voor het been, maar ze heeft nooit gebokt en nog steeds niet. Ik denk dat ze het erbij neer heeft gelegd. Mischien is jouw paardje nu juist wel makkelijker, het hoeft niet maar het kan natuurlijk altijd.

Trouwens wel een tip; maak juist gebruik van dat ze geen conditie heeft. Ga hoor nog niet op conditie brengen maar ik zou er nu juist overheen gaan hangen en als je het aandurft om er op te zitten. Want nu heeft ze waarschijnlijk geen fut. Maar wel wachten tot ze van elkaar een beetje gescheiden kunnen zijn, de merrie en het veulen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:47

Ik denk dat je best een paard in kunt rijden,alleen zou ik voor je eerste keer een paard "kiezen" die al niet een verleden heeft.

Een paard waar al een paar keer op gereden is en dus al zadelmak is en toch nog angstig reageerd op een zadel, dan is er meestal iets mis gegaan.
Voor een ervaren iemand dan al moeilijker, als eerste keer helemaal moeilijk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:52

Ik sluit mij aan bij mijn bovengangers

Niet aan beginnen als je te weinig ervaring heb t met inrijden en aanrijden van paarden. Begin idd eens met een brave 4 jarige en doe daar lekker veel ervaring mee op....