,Op de manege staat sinds een jaar ongeveer een paardje genaamd Kimberly waar ik nu elke week op rijd in de les. Zij heeft een aantal dingen niet meegekregen in haar 'opleiding'. Twee voorbeeldjes zijn het wijken en het achterwaarts gaan. Het wijkan gaat inmiddels wel goed door het rustig aan te proberen en met elk stapje tevreden te zijn. Dit pakt ze wel goed op. Maar dan het volgende:
Ze is erg voorwaarts en heeft ook moeite met het maken van de overgangen. Dus van stap naar het halthouden, van de draf naar de stap en de draf naar het halthouden blijft ze drammen en maar ertegenin lopen. Dan heb ik wel geleerd dat je nooit je handen moet vastzetten maar luchtig moet blijven. Dus even je handen sluiten en weer openen, dan weer sluiten, enzovoorts. Dat heeft uiteindelijk wel effect maar dan ben je zeker een rondje verder. En daarbij moet je eigenlijk druk op je handen houden omdat ze gewoon weer aandraaft of uit zichzelf aangaloppeert als je weer ontspant. Aan werklust geen gebrek dus, maar het is wel vervelend. Is er iemand die wat tips heeft hoe ik dit op kan lossen?
En dan moeten we dus vaak richting het einde van de les even halthouden en een paar passen achterwaarts. Dit heeft ze dus nooit geleerd en zodra ze goed stilstaat en je voorzichtig je benen verlegt loopt ze weer voorwaarts. En als het je wel lukt en je geeft de hulpen, dendert ze gewoon vooruit. Weet iemand daar ook een trucje op om haar achterwaarts te leren?
en Sjonniej ook bedankt, ik probeer het alleen altijd wel zo te doen maar ze blijft er tegenaan drammen maar je hebt wel gelijk
Ik ga het proberen