achterwaarts en een ander probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

achterwaarts en een ander probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:48

Hey Bokkers ,

Op de manege staat sinds een jaar ongeveer een paardje genaamd Kimberly waar ik nu elke week op rijd in de les. Zij heeft een aantal dingen niet meegekregen in haar 'opleiding'. Twee voorbeeldjes zijn het wijken en het achterwaarts gaan. Het wijkan gaat inmiddels wel goed door het rustig aan te proberen en met elk stapje tevreden te zijn. Dit pakt ze wel goed op. Maar dan het volgende:

Ze is erg voorwaarts en heeft ook moeite met het maken van de overgangen. Dus van stap naar het halthouden, van de draf naar de stap en de draf naar het halthouden blijft ze drammen en maar ertegenin lopen. Dan heb ik wel geleerd dat je nooit je handen moet vastzetten maar luchtig moet blijven. Dus even je handen sluiten en weer openen, dan weer sluiten, enzovoorts. Dat heeft uiteindelijk wel effect maar dan ben je zeker een rondje verder. En daarbij moet je eigenlijk druk op je handen houden omdat ze gewoon weer aandraaft of uit zichzelf aangaloppeert als je weer ontspant. Aan werklust geen gebrek dus, maar het is wel vervelend. Is er iemand die wat tips heeft hoe ik dit op kan lossen?

En dan moeten we dus vaak richting het einde van de les even halthouden en een paar passen achterwaarts. Dit heeft ze dus nooit geleerd en zodra ze goed stilstaat en je voorzichtig je benen verlegt loopt ze weer voorwaarts. En als het je wel lukt en je geeft de hulpen, dendert ze gewoon vooruit. Weet iemand daar ook een trucje op om haar achterwaarts te leren?

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:37

ik zou hier niet te veel moeite in steken aangezien het een manege paard is. je kan er alle moeite van de wereld in steken maar dat ene uurtje dat jij er mee rijdt is niet af te wegen tegen al die andere uren die hij loopt. verder gebeurt dit tijdens de les dus neem ik aan dat je instructeur je daarmee hoort te helpen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:44

Voorlopig even die overgangen van draf naar halt laten zitten, als van draf naar stap al niet goed gaat, lukt die van draf naar halt al zeker niet.

Laat haar rustig stappen, bereid je overgang perfect voor. Bedenk van tevoren wat je ook alweer allemaal moet doen. Waar moet me linkerbeen? Waar moet mijn rechterbeen? Wat te doen met mijn handen, gewicht etc?
Als je dat hebt doorgenomen in je hoofd, ga je je overgang inzetten. Heel rustig. Eerst zachte ophouding, daarna steeds iets directer/feller.
En als ze stilstaat helemaal de hemel inprijzen, alsof je een olympische medaille hebt gewonnen.

Zo hetzelfde met de overgang van draf naar stap. Als je weet dat je paard niet van stilstaan en stappen houdt, doe dit dan maar enkele seconde en rijdt weer weg.

Kim_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:49

Bedankt, maar ff voor karlijnd; ze is wel een manegepaard maar het is een kleinschalige manege en ze loopt ongeveer 3 tot 4 keer in een week in de les dus het valt best mee; en de de eigenaresse zet mij vaak op haar om dergelijke dingen ook te oefenen enzo.. en Sjonniej ook bedankt, ik probeer het alleen altijd wel zo te doen maar ze blijft er tegenaan drammen maar je hebt wel gelijk Ik ga het proberen