Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hiltje1973 schreef:
vragen
1. Is het verstandig om het jonge paard dat echt bezig is met de basis al te proberen aan de teugel (of in ieder geval het hoofd vrij diep) te rijden (dus behoorlijke contactteugel)? En zoja, hoe doe ik dat dan? Als ik het goed heb moet je haar eerst voorwaarts rijden en dan voor gaan begrenzen zodat ze omlaag komt. Maar ik vind haar eigenlijk nog niet voorwaarts genoeg om mijn handen te gaan gebruiken omdat ik dan misschien de rem erop gooi
Mijn mening: Ik vind het belangrijker om een paard eerst lekker voorwaarts aan de hulpen te krijgen. Zodra dat gebeurt zijn bijna alle jonge paarden zelf al bereid om zich naar het bit te laten zakken. Daarvoor is het wel belangrijk dat je zelf een stille (geen stugge) stabiele hand biedt. Bewust naar beneden vragen doe ik niet met een net zadelmak paard, dat resulteert vaak meer in in de krul rijden.
2. Hoe werk je aan de ontspanning bij een jong paard? Ik merk wel dat ze het leuk vindt (oortjes naar voren, goed reageren op beloning) maar natuurlijk is er ook nog spanning en zijn er erg enge hoeken en dan gaat dat hoofd weer omhoog en wordt de hoek afgesneden. Ik blijf maar gewoon geduldig maar misschien zijn er nog meer tips.
Mijn mening: Qua wennen aan enge dingen is het gewoon kilometers maken en veel laten zien. Veel met een jong paard naar buiten, er gewoon op uit trekken. Ik ga niet expres naar enge dingen toe rijden ofzo, daarmee maak ik het voor mijn idee alleen maar spannender. 'Kijk eens, mijn baasje vindt het eng. Nou, dan is het vast heel eng.' Ik rij dus gewoon door alsof ik gek ben en als ze iets echt eng vinden en ze gaan er langs krijgen ze een kriebel op hun nek.
3. Naast mij rijden er af en toe ook wel eens anderen op het paard (als ik niet kan en er wordt gezocht naar een tweede verzorger). De afgelopen week heeft ze zelfs 3 (met mij erbij) verschillende ruiters op haar rug gehad) Wat vinden jullie daarvan? Is het erg verwarrend en slecht voor het paard of is het geen probleem (zeker niet als de andere ruiter goed/beter kan rijden).
Mijn mening: zelf ben ik daar eerlijk gezegd niet zo voor. Iedere ruiter rijdt toch weer wat anders en een jong paard rij ik ook niet dagelijks. Die zou ik eerder een keer aan de longe zetten of losgooien dan door een andere ruiter laten rijden.
en niet teveel anderen op haar rug, een tweede persoon die les neemt van delfde instructeur en meer niet. Anders word het allemaal veel te verwarrend voor het paard! Zoveel verschillende manieren van rijden..

Friso schreef:Maar even een vraagje,
Ik weet niet meer wie dat zei, maar met dat: je moet hem overal mee naar toe nemen, zegmaar..
ga je er dan gewoon mee " op straat" en gewoon op zitten? of loop je er dan naast?
Ik denk dat ik het anders niet overleef en hij wegrent
), en dan zou ik er zelf voor kiezen om erop te gaan en iemand hem aan de hand te laten nemen, Met een ervaren paard mee kan natuurlijk ook, maar wacht dan niet te lang om alleen te gaan!! Ze moeten niet aan andere paarden gaan hangen, dan kun je later nooit alleen op stap!
(de eerste keren was ik zelf vrij gespannen, maar daar kom ik nu overheen en nu ben ik haar gewoon echt aan het rijden).Moniek schreef:Ik ben geen voorstander om met een fries lang en laag te rijden.
Deze paarden hebben een behoorlijke zware hals en worden erg sterk op deze manier.
Op de foto hierboven zie ik duidelijk dat zij meegaat naar voren met de hals van het paard.
\Ik ben er van overtuigt dat dit alleen maar van kwaad tot erger word.
Ik lift ze liever wat op maar dit uiteraard als ze helemaal goed aan het been lopen.
Het nagevenlijkheid komt dan van zelf wel.
succes.
Moniek schreef:sorry hoor maar wie heeft het hier over omhoog trekken???????
Ik heb het over de hefboom methode,daar is helemaal niks mee.
En ik zeg heel duidenlijk dat er eerst ontspanning moet komen ook in de rug dus voordat je aan zoiets kan beginnen.
En ja friezen kroppen zich snel op dan maar als jet goed doet met juiste training kan het ook anders.
En voorwaart neerwaarts waar jullie het over hebben krijg je juist met de hefboom methode.
.