Vang je voor niet teveel op. Houd je je paard niet te strak bedoel ik daarmee.
Je hebt losse teugel en contact aan de lange teugel. Je kunt ontspannen rijden als je je paard met losse teugel rijdt. Ofwel, lekker lang de teugels (bv in een hand) en lekker ontspannen draven. Daarbij vraag je ook niet van je paard bij elkaar te lopen. Daarnaast kun je bv met halsstrekken je paard langere teugel geven waarbij je hem wel bij elkaar laat lopen en actief bij de achterhand van voor naar achter dus.
Dat laatste vermoed ik dat nog niet het geval is bij jouw paard. En van daaruit kun je pas meer naar de oprichting (teugels oppakken), maar eerst moet een paard lekker over de rug losgereden worden.
Misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen. Maar ik vermoed dus dat je paard reageert doordat je hem tijdens het opnemen van de teugels nog niet echt bij elkaar hebt, los over de rug en ook nog niet van achter naar voren.
Probeer eens voorwaarts neerwaarst, veel overgangen en laag met wat langere teugel waarbij je probeert de achterhand van je paard beter eronder te krijgen. Dat opbouwen en langzaam aan neem ik aan dat je vooruitgang ziet. Misschien ben je nu nog iets teveel met de teugels van voor bezig..