paard gooit zn hoofd in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

paard gooit zn hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:20

ik heb een kwpn merrie, en als we gaan rijden dan loopt ze altijd ontspannen als ik met lange teugel rij, maar als ik de teugels aanpak om haar naar beneden te laten lopen, dan gooit ze haar hoofd in de lucht en maakt een soort van kleine sprongetjes in de draf. wat kan ik hier aan doen?

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:25

ff dit topic volgen, heeft m'n paard ook wel eens last van :S

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:47

paard proberen met je been naar je hand toe te rijden, zodat zij je hand op gaat zoeken en dus gaat volgen. je krijgt een bepaalde druk in je handen en dat is de aanleuning.

niet gaan rommelen aan de voorkant voordat je paard je hand opzoekt. zodra je die druk hebt, dan proberen laag, rond en van je af te rijden, zodat ze haar rug nogmeer gaat ontspannen en gaat rekken als het ware.

veel overgangen en tempowisselingen met een meerverende hand, dus wel contact, maar niet bewerken, zodra ze haar rug gaat onspannen en goed op het achterbeen loopt, dan zakt ze er zelf al meer in.

succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:53

Vang je voor niet teveel op. Houd je je paard niet te strak bedoel ik daarmee.

Je hebt losse teugel en contact aan de lange teugel. Je kunt ontspannen rijden als je je paard met losse teugel rijdt. Ofwel, lekker lang de teugels (bv in een hand) en lekker ontspannen draven. Daarbij vraag je ook niet van je paard bij elkaar te lopen. Daarnaast kun je bv met halsstrekken je paard langere teugel geven waarbij je hem wel bij elkaar laat lopen en actief bij de achterhand van voor naar achter dus.

Dat laatste vermoed ik dat nog niet het geval is bij jouw paard. En van daaruit kun je pas meer naar de oprichting (teugels oppakken), maar eerst moet een paard lekker over de rug losgereden worden.

Misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen. Maar ik vermoed dus dat je paard reageert doordat je hem tijdens het opnemen van de teugels nog niet echt bij elkaar hebt, los over de rug en ook nog niet van achter naar voren.

Probeer eens voorwaarts neerwaarst, veel overgangen en laag met wat langere teugel waarbij je probeert de achterhand van je paard beter eronder te krijgen. Dat opbouwen en langzaam aan neem ik aan dat je vooruitgang ziet. Misschien ben je nu nog iets teveel met de teugels van voor bezig..

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:44

ik heb wel contact met de teugels, het is niet zo dat ik ze helemaal lang heb.. maar gewoon een beetje losjes zodat ik weinig in mn handen heb.. Over dat met je been naar de hand laten lopen: mijn paard is erg snel en denkt dat als ik hem been geef, dat ie dan nog harder moet.. zo vermoeiend

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:03

maar dat is het juist. jij moet geen contact zoeken met de paardenmond, maar je paard moet je hand op gaan zoeken. dat jij een ontspannen hand hebt, dat is alleen maar goed.

toch moet je je paard toch echt met je been gaan rijden, want je moet je paard van achteren naar voren rijden. met jou been activeer je het achterbeen van je paard. daarin moet hij zijn rug gaan gebruiken en ontspannen. als je eerts aan de voorkant begint als het ware en niets doet met de achterhand, daar word je paard niet beter van en alleen maar stijver en vaster met al resultaat nog onrustiger in de aanleuning.

denk dat je paard niet vlucht voor je been qua niet echt begrijpen, maar eerder, dat ze moeite heeft om op het achterbeen te lopen. zoals ik hierboven al zei. met jou been activeer je het achterbeen van je paard. probeer hem met je been naar je hand toe te rijden en op je zit terug te zetten, dus meer acherop en zwaarder en langzamer lichtrijden.

veel overgangen en tempowisselingen zijn zeer zeker goede oefeningen.

succes

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:20

hier heb ik iets aan! bedankt, alleen hij reageert niet op het terugkomen op mn zit, hoe kan ik dat verbeteren?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:43

probeer langer te blijven zitten in je zadel en meer achterop, dus op je kont. dus langzamer lichtrijden, dan het tempo dat je paard loopt, daar moet ze op terug komen. ze gaat dan als het ware jou ritme aannemen. niet teveel klemmen met je bovenbenen.

reageert ze er niet goed op, dan mag je met beide handen best een kleine ophouding geven, maar komt je paard terug, dan direct weer hand ontspannen. laat je paard wachten op jou. gaat ze weer met de pas harder dan gewoon weer herhalen. ze moeten echt LEREN wachten, dus het is even consequent zijn en geduldig, maar komt goed

succes

roosp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:59

heb je er wel is een tandarts bij? misschien heeft ze last van haar mond en dat ze daarom geen druk op haar mond wil.

als dit niet het geval is moet je net doen of je gek bent.
gewoon lekker ontspannen door blijven rijden en kleine ophoudingen blijven maken,,, probeer ook veel stelling te vragen.

veel tempowisselingen rijden en veel oefeningen.
niet teveel aandacht aan het hooft. veel met je benen rijden..
ga je er niet aan ergeren of in de mond trekken want dat maakt het alleen maar erger.
rij net zelf een 3 jarig paard en die doet dit ook in het begin.. als je gewoon lekker ontspannen door blijft rijden begint ze vanzelf wel te zakken..

succes ermee!!

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:14

ja ze is ook nog erg jong

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:22

ik ga helemaal mee met droefje!! niets meer aan toe te voegen!
even over het huppeltje; probeer het paard iets naar binnen te stellen als je wat verder bent met de tips van droefje. zo moet het binnenachtebeen meer onder de massa komen en zal het huppeltje verdwijnen.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:29

echt bedankt!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:34

houdt ons wel op de hoogte he?

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:36

ik weet niet wat voor bit je in hebt maar het kan ook door het bit komen.
Een paard van een kenisje deed dit ook ik werd toen gevraagt of ik hem een tijdje wou rijden. Hij liep constant maar te schudden toen heb ik er een ligter bitje in gedaan (voorheen had hij een stang) en toen kon ik hem gewoon rond rijden zonder dat geschud.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:11

ik heb een D- trens met koperen rolletjes, daarvoor had ik een dikke bus trens

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:10

Deed die het met de bustrens ook? want anders kan het mischien wel aan dit bitje liggen ik weet verder de werking van een rollerbitje niet.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:49

je kan als hulpmiddeltje ook slof eraan doen..

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:49

In de mensport van deze maand staat een heel stuk over hoofdschudden. Ik heb het zelf nog niet gelezen maar misschien staan er bruikbare tips in.

Bij mijn pony heeft een bezoek aan de tandarts heel erg geholpen. Ook heb ik mijn stang (ik men) omgeruild voor een dubbel gebroken rubber bit. Nu is het zo goed als over. Misschien een ander bit proberen?

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:57

het gaat nu al een stuk beter, alleen na de galop doet ze het nog. daarvoor loopt ze nu wel ontspannen. Hoe moet ik dit nou weer oplosse?;)

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:57

probeer na het galoperen jou tempo aan te geven, dus een normale arbeidsdraf. niet te veel terug willen rijden na de galop. rijd hierin ook weer met je been naar je hand toe. zeer zeker ontspanning bij jezelf is de sleutel.

succes