irritant rij probleem wie kan helpen .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

irritant rij probleem wie kan helpen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:02

hallo allemaal

Ik heb een redelijk irritant probleem.
Ik heb een heerlijk paard om te rijden maar de ellende is het volgende :
ik heb mijn merrie nu bijna 9 jaar en doordat ik de ziekte van crohn heb ( en dus regelmatig er voor een maand of wat uit lig ) en zij een echte pismerrie is ( en dr eigen regelmatig iets aandoet kwa wonden etc.)
Zijn we nooit gestart met wedstrijden omdat we nooit langer als 4 tot 6 maanden aan een stuk hebben kunnen trainen . En ik het zonde vond van het geld omdat we toch niet altijd samentegelijk goed zijn .
Nu ben ik sinds een periode weer goed met dr aan het doortrainen ondanks mijn verzwakte lichaam en wil het toch gaan proberen om wedstrijden te gaan rijden omdat zij alles super makkelijk doet .
Alleen vind ze nu dat b werk geen reet meer aan en begint flink te klieren vb op ac lijn ineens gaan wijken terwijl ik niks vraag of aangaloperen omdat we toevallig in een hoek lopen dus ben continu aan het corrigeren . En mijn instructrice houd mij ook goed in de gaten of ik niet perongelijk iets doe ofzo ze wil gewoon te graag .
gaan we na het loswerken gelijk lekker aan de gaan met schoudervoor travers wijken etc dan heeft ze lol en werkt met alles mee en begint echt te swingen dat zit dus gewoon heerlijk .
Elk niew ding wat we haar leren en wat ik leer is geen enkel probleem.
Maargoed aangezien ik gewoon b moet starten hebben we dus een probleem en ben bang dat ik die b nooit uitkom met dat geklooi.
Mijn instructrice die zelf ooit ek heeft gereden gelooft helemaal in haar maar houd dr hart vast voor de b .

Heeft iemand tips hoe ik voor haar die b ook leuk kan maken want werken wil ze en luisteren doet ze ook wel ze wil alleen teveel .

Het klinkt mischien onnozel allemaal .
Maar mijn instructrice zei al start een ander paard de b en l door en start met je eigen paard niet in de b .
Maar komop ik wil gewoon dat ze ook de b goed doorloopt .
Ookal hebben we dat thuis mischien al 100 x bevestigt .

iemand ideen of tips .

alvast bedankt voor t lezen .

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:00

Waarschijnlijk vindt hij de b 'saai', probeer niet te veel de b te oefenen. Ga ook eens naar een andere bak (manege in de buurt) en oefen de b daar... is een andere omgeving (zoals bij wedstrijden) en daar kan spanning bij komen van het paard...

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:48

Ik vind dit eerlijk gezegd een nogal "bullsh*t-verhaal". Als jij op wedstrijd komt, gewoon lekker gaat werken met je paard, en gewoon lekker actief je proefje rijdt, dan verveelt jouw paard zich geen seconde.
Als je daadwerkelijk zo goed bent als je in je post schetst, ben je met een paar wedstrijden de B, L en M door.
Denk je nou werkelijk dat jouw paard denkt "Yukkie dit is B-werk daar ben ik te goed voor?" Ik denk eerder dat JIJ dat denkt en dus geen reet meer uitvoert omdat je denkt dat je die basis nou zo onderhand wel kent en niet interessant meer vindt, omdat de 'hogere kunstjes' veel interessanter zijn.

Man je kunt Salinero nog uren vermaken met BASISwerk, laat staan een huis-tuin- en keukenpaard!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:53

@ Sonja: helemaal mee eens:)

Hope2012

Re: irritant rij probleem wie kan helpen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 09:58

nou nou ook goedemorgen .

ik voel me nergens te goed voor hoor .
Ik vind de basis juist heel belangrijk en daarom wil ik gewoon in de b starten .
Ik ben verder ook nog niet gestart dus weet ook niet hoe ze op wedstrijd reageerd .
Maar thuis begint het gewoon een ergenis te worden .
En zeker in de les ze wil meer en meer en ik vind dat nog niet nodig .
We zijn in de les nu ook begonnen met andere oefeningen om haar niet te vervelen .

maar bedankt voor je reactie

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:59

Nou Sonja, jij reageert gelijk best heftig vind ik. Het is goed mogelijk dat doordat ze veel B geoefend heeft, ze het paard als het ware voorgeprogrammeerd heeft. Het gaat allemaal vanzelf. Ik heb zelf zo'n merrie. De B vond ze niets aan, de oefeningen volgde elkaar niet snel genoeg op. In het L1 ging het gelijk een stuk beter, helaas moeten we afhaken vanwege artrose, maar het is niet onmogelijk dat het paard het saai vindt.

Wat ik zou doen is veel afwisseling in je training inbrengen. Veel verschillende dingen doen. En niet te veel stilstaan bij de standaard B oefeningen (spring eens ergens anders aan dan in een hoek). En als je wilt oefenen voor wijken doe dat dan niet op de ac lijn, maar op een volte. Verras je paard.

Maar aan de andere kant heeft Sonja ook een waarheid. Basis-basis-basis... blijft toch het belangrijkste!
Laatst bijgewerkt door DTLL op 19-04-06 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:01

Hmm de komende weken alleen basis trainen lijkt mij.

Want hoe goed je paard ook travers enz kan.. zonder de basis vind ik een paard waardeloos.

Beter een goede basis en wat slechtere kunstjes dan andersom!

Dus trainen trainen trainen op B-oefeningen!

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:03

Buff schreef:
Nou Sonja, jij reageert gelijk best heftig vind ik. Het is goed mogelijk dat doordat ze veel B geoefend heeft, ze het paard als het ware voorgeprogrammeerd heeft. Het gaat allemaal vanzelf. Ik heb zelf zo'n merrie. De B vond ze niets aan, de oefeningen volgde elkaar niet snel genoeg op. In het L1 ging het gelijk een stuk beter, helaas moeten we afhaken vanwege artrose, maar het is niet onmogelijk dat het paard het saai vindt.

Wat ik zou doen is veel afwisseling in je training inbrengen. Veel verschillende dingen doen. En niet te veel stilstaan bij de standaard B oefeningen (spring eens ergens anders aan dan in een hoek). En als je wilt oefenen voor wijken doe dat dan niet op de ac lijn, maar op een volte. Verras je paard.

Maar aan de andere kant heeft Sonja ook een waarheid. Basis-basis-basis... blijft toch het belangrijkste!

Hier sluit ik mij bij aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:05

Buff, B starten heeft he-le-maal niks te maken met de training thuis. Als je een paard hebt dat het makkelijk aanbiedt om oefeningen te doen waarbij je heup- en schouderverplaatsingen gebruikt, zou je hartstikke gek zijn als je daar geen gebruik van maakt in de training. Bij dergelijke paarden kun je al in een heel vroeg stadium wat wijken, sb, travers etc meepakken.
Hartstikke mooi juist!
Maar waar ik TS voor wil waarschuwen, is dat ze (?) er voor uit moet kijken zat ZIJ de basis niet te oninteressant gaat vinden, en dan DUS stopt met het voor haar paard interessant maken.

Mijn jonge beest doet alles al qua travers, sb, wijken, wending om de achterhand etc. Dat neem ik thuis in de training allemaal (al lang) mee. Terwijl hij onder de man nog helemaal niet uitgebracht is.

Oftewel: GEBRUIK de talenten van je paard op een verstandige manier, maar kijk uit dat je ZELF niet het plezier verliest in de BASIS!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:09

@ buff ik vind basis ook zeker het belangrijkste anders zou ik zowizo dit toppic niet eens gestart hebben .
Daarom vraag ik ook om tips .

En ik snap de reactie van sonja ook wel .
Toen mijn instructrice zei dat mijn paard dr eigen te goed voelde voor b werk en graag meer wilde had ik ook zoiets van ja hoor .

Maar we zijn nu al een paar weken andere dingen aan het doen en dit vind ze dus idd wel leuk en werkt volledig mee .
Maar dat vind ik juist niet leuk want moet toch die b in en wil dat ze dat ook gewoon doet .

Ik ga iig proberen haar zoveel mogelijk afleiding te bezorgen .
en idd niet meer voorgeprogrameerde oefeningen doen .

bedankt voor je reactie

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:11

Tuurlijk ik snap wel wat je bedoeld Sonja, maar ik ben het niet met je eens dat je zegt dat een paard het niet saai kan vinden om B oefeningen (of een B proef) te lopen. Dat kan wel degelijk.

En jij zegt dat ze zelf het plezier niet moet verliezen in de basis. Ik zeg hetzefde, maar op een andere manier. Ze moet het zelf weer leuk en interessant maken door niet alles vanzelfsprekend te laten zijn voor het paard. Dus de B-oefeningen anders invullen, op een andere manier uitvoeren.

En mijn jonge beest loopt ook sb, kan ook wijken etc, maar altijd eerst basis! Daar zijn we het over eens

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:13

Ik denk dat als je gewoon gaat rijden zoals je altijd rijdt (inclusief de andere oefeningen) dat je dan weinig problemen krijgt in de B. Juist door in je training alleen B dingen te doen gaat het vervelen.

Op wedstrijd is alles anders en nieuw dus die 6 minuten alleen B dingen overleeft je paard ook wel, vooral als je met losrijden ook gewoon zo rijdt zoals je altijd rijdt.

Als de basis goed bevestigd is dan zal dit geen probleem zijn. Als je nog een probleem hebt in de basis dan kom je dat vanzelf tegen als je echt gaat starten.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:15

Tja.. Beetje dubbel misschien. Kan mij voorstellen dat een werkwillend paard graag andere oefeningen doet. Maar elk paard dient gewoon netjes rechtdoor te kunnen lopen. Misschien toch thuis ook minder snel werken naar de verdere oefeningen, maar nog meer werken aan tempowisselingen en overgangen en rechte lijnen.

Ik denk dat je binnenkort gewoon ergens moet gaan meedoen aan een oefenwedstrijd of iets. Dan weet je zeker hoe die reageert en misschien moet je toch echt niet te makklijk en lichtelijk denken over de B. Een paard dat alle moeilijke oefeningen kan, maar de basis niet normaal kan worden gereden is nog steeds geen goed doorgetraind paard lijkt me.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:16

@ sonja : Ik vind de basis juist helemaal niet oninteresant ik vind dat het belangrijkste wat er is .

en telkens als we er weer even uitgelegen hebben beginnen we daar gewoon opniew aan . of ze het nu leuk vind of niet . en dat werkt altijd voor paar weken en dan begint het gedram weer.

zonder basis kan je niks dus vind ik gewoon heel belangrijk .

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:17

Een B proef is het werk wat je doet met los rijden als je in je training op M niveau zit. Ik geloof er dus niet in dat dat saai zou zijn voor je paard. Door steeds iets anders te doen dan je paard verwacht (schijnovergang, pasje verruimen) houd je het werk interessant. Maar dat is dus de taak van de ruiter.

Ik sluit me volkomen bij Sonja aan.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:18

Neem haar gewoon lekker mee op (oefen) wedstrijd. Daar is alles nieuw, maar dan weet je tenminste wat er goed en niet goed gaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:25

Als jou paard gaat wijken of aangalloperen terwijl je dat niet wil, dan heeft dat niets te maken met het feit dat jou paard de B te saai vindt. Dat heeft te maken met het feit dat jij je paard niet aan het werk houdt of dat jij je paard niet juist/consequent rijdt.

Als jou paard op de ac-lijn ineens gaat wijken dan lijkt het er meer op dat jij je paard niet recht kan stellen. En een rechtgericht paard is een eerste voorwaarde om wedstrijden te kunnen starten, in welke klasse dan ook.

Als jou paard ineens in de hoek gaat aangalloperen, dan lijkt het er meer op dat jou paard niet voldoende in balans, of aan het been is.

karina1977 schreef:
gaan we na het loswerken gelijk lekker aan de gaan met schoudervoor travers wijken etc dan heeft ze lol en werkt met alles mee en begint echt te swingen dat zit dus gewoon heerlijk .

Waarschijnlijk loopt jou paard liever scheef, omdat je problemen hebt om hem recht te richten. Een balansprobleem wat ook het aangalloperen verklaart. Maar of je dan een correcte SB of travers uitvoert is een tweede. Een correcte buiging is namelijk praktisch niet haalbaar als je nog niet eens in staat bent je paard recht te richten. Voor een correcte SB of travers ook namelijk enige mate van verzameling nodig, en een paard dat niet rechtgericht en in balans is kan niet verzamelen.

karina1977 schreef:
Het klinkt mischien onnozel allemaal .
Maar mijn instructrice zei al start een ander paard de b en l door en start met je eigen paard niet in de b .

Dat klinkt iid onnozel. Als je paard geen B-proef kan lopen, kan hij ook geen L of M proef lopen. En als jij direct met jou paard in de L wil starten, dan moet je eerst minimaal M+wp met een ander paard zijn geweest. En als jij met je eigen paard nog geen B-proef kunt rijden, zie ik dat ook somber in.

karina1977 schreef:
Elk niew ding wat we haar leren en wat ik leer is geen enkel probleem.

Een paard een kunstje leren is wat anders dan een een paard een goede dressuurmatige basis aanleren. En met kunstjes vertonen redt je het niet op een wedstrijd, op geen enkel niveau.

Kunstjes zijn namelijk geen doel opzich. Als je basis (rechtrichten, ontspanning, een goede aanleuning, takt, paard goed aan het been) goed is, dan zijn die kunstjes geen kunst meer. (die gaan dan vanzelf)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:26

Toch kun je op heel eenvoudige wijze het basiswerk voor een paard dat "wat meer" aanbiedt veel interessanter maken. Neem bijvoorbeeld nou eens gewoon heel simpel een grote volte in draf, en bedenk je eens wat je daar nou allemaal mee kan doen wat NUTTIG is, EN wat jouw paard (en jezelf ) geconcentreerd zal houden.

Ik kom al tot de volgende acties:

- Overgangen terug
- Overgangen naar voren
- Schijnovergangen (schakelen)
- Volte openen en sluiten regulier
- Volte openen en sluiten dmv pasje wijken
- Stukje schouder voor
- Stukje travers
- Stukje renvers
- Voltes 8-hoekig rijden (ophouding, schouder omzetten, rechtzetten, wegrijden)
- Op openzijde van de volte pasje wegwijken naar buiten
- Als dat al haalt ook weer pasje terug
- Kleine voltes binnen je grote volte
- Achtjes binnen je grote volte
- Contrastelling zonder je lengtebuiging te verliezen

Kijk, en dan heb je het al over EEN oefening in EEN gang.
Zie je hoe je "basis" bere-interessant kunt houden voor ELK paard en ELKE ruiter op ELK niveau?

Basis rules!

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:32

Haha we zeggen dus allemaal eigenlijk hetzelfde. Maak de basis weer interessant voor JEZELF én het PAARD....

Nette opsomming Sonja, daar moet de TS wat mee kunnen toch?

Hope2012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:37

Sonja schreef:
Toch kun je op heel eenvoudige wijze het basiswerk voor een paard dat "wat meer" aanbiedt veel interessanter maken. Neem bijvoorbeeld nou eens gewoon heel simpel een grote volte in draf, en bedenk je eens wat je daar nou allemaal mee kan doen wat NUTTIG is, EN wat jouw paard (en jezelf ) geconcentreerd zal houden.

Ik kom al tot de volgende acties:

- Overgangen terug
- Overgangen naar voren
- Schijnovergangen (schakelen)
- Volte openen en sluiten regulier
- Volte openen en sluiten dmv pasje wijken
- Stukje schouder voor
- Stukje travers
- Stukje renvers
- Voltes 8-hoekig rijden (ophouding, schouder omzetten, rechtzetten, wegrijden)
- Op openzijde van de volte pasje wegwijken naar buiten
- Als dat al haalt ook weer pasje terug
- Kleine voltes binnen je grote volte
- Achtjes binnen je grote volte
- Contrastelling zonder je lengtebuiging te verliezen

Kijk, en dan heb je het al over EEN oefening in EEN gang.
Zie je hoe je "basis" bere-interessant kunt houden voor ELK paard en ELKE ruiter op ELK niveau?

Basis rules!

dank je sonja hier zitten wat dingen bij die ik kan gebruiken .

ik vind de basis niet oninteresant maar ik maak het oninteresant voor mijn paard .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:39

Joh je hebt al heel wat gewonnen door dat te onderkennen; dan kan je er ook wat aan doen! En maak gerust je instructeur hier scherp op.

Overigens is de post van Jasmijn78 ook zeer zeker de moeite waard om eens heel goed over na te denken. Ik geloof ook niet in paarden die zelf al gaan wijken omdat ze rechtuit te saai vinden

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:47

Ik ga dit zeker ook even aan mijn instructrice voorleggen .

Ben blij met de tips en reacties .

Ik kan nu de opmerking van mijn instructrice gewoon naast me neerleggen en gewoon weer lekker aan het werk gaan zoals het hoort

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:20

Ook een goede oefening om te controleren of je je paard kunt rechtrichten: Bij a afwenden, eerst rechtstellen tot bijv. X, enkele passen wijken en daarna weer rechtstellen zodat je tussen de C en de hoek weer op de hoefslag komt. Een stapje moeilijker is: A afwenden, rechtstellen, enkele passen wijken naar links, rechtstellen, enkele passen wijken naar rechts, rechtstellen.
Overigens zou ik oefeningen als SB en travers voorlopig achterwege laten tot je je paard kunt rechtrichten.

Het rijden van een goede gebroken lijn (tot X) is ook nog een hele kunst m.b.t. de juiste stelling en buiging.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:41

Het feit dat je B moet starten wil helemaal niet zeggen dat je je in de training dus ook tot B-niveau moet beperken! Dus ga in de training lekker kijken wat je kunt bereiken. Als je verder komt in de trainingen wil dat dus zeggen dat je meer controle en balans gaat krijgen (als het goed is dus he) en dan moeten die 5 minuten B-proef gewoon een eitje zijn. Ben je binnen de kortste keren de B uit en kan je wedstrijden rijden op je eigen niveau, als dat dan al hoger ligt. In principe kan je op Z-niveau losrijden en gewoon een B-proef starten, dus ik zie helemaal geen probleem!

Hou je paard gewoon goed aan het werk en vooral goed aan je hulpen (uit zichzelf aangalopperen betekent volgens mij vooral dat ze niet aan je been is en niet in balans loopt).

Maar succes, komt vast goed!

Hope2012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:46

@ jasmijn deze oefeningen zijn we op het moment ook aan het doen .
En zal eens beter kijken of ze recht is dit is op zich nooit echt een probleem geweest. en heb mijn instructrice er ook nog niet over gehoord maar wil natuurlijk niet zeggen dat daar niet aan gewerkt hoeft te worden .
. Het wijken op die ac lijn lijkt ook echt voorgeprogrammeerd maar dat ligt ook aan mezelf.

bedankt voor de tips en het meedenken .