wie heeft er tips voor het uitzitten van een bokkend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

wie heeft er tips voor het uitzitten van een bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:36

ik rij nu namelijk een 3 jarige concorde , is opzich braaf maar heeft bij het zadelmak maken vreselijk gebokt,(ben er niet bij geweest maar wat ik ervan gehoord heb) nu rent ze alleen heel hard en dat vind ik geen probleem maar ik denk dat,stel ze weer zo hard gaat bokken ik eraf vlieg...
ik heb veel paarden zadelmak gemaakt en bleef meestal redelijk goed zitten ook tijdens het bokken, maar als een paard echt vies bokt lukt het me niet te blijven zitten!
ik heb voor aan het zadel een touwtje waar ik me aan vast houd, verder de beugels niet al te lang en achterover zitten...maarja hoe doen sommige mensen dat toch dat ze echt altijd blijven zitten..
ik wil graag serieuze reactie's!!

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:59

De beugels niet le lang zodat je als het paard gaat bokken in de beugels kan gaan staan, dan bokt het paard onder je door en voel er er weing van.

hiltje1973

Re: wie heeft er tips voor het uitzitten van een bokkend pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:07

Tja, zijn er mensen die echt altijd blijven zitten......? Ook als een paard gemeen ' ik wil dat je koste wat het kost eraf gaat bokt' ? Geloof dat het Anky ook een gebroken been heeft opgeleverd......

Zo te horen kun je goed rijden en dus ook wel bokken uitzitten. En nog belangrijker, waarschijnlijk kun je ook snel ingrijpen en je paard naar voren krijgen en erger voorkomen.

Je moet natuurlijk een goede zit hebben, maar naar mijn mening ook een portie geluk. Geweldige ruiters zullen inderdaad 98% uitzitten en gewoon goede ruiters wat minder. Maar dan nog gaat het om het moment en moet je net niet de pech hebben dat je toch op het verkeerde moment je evenwicht verliest.

Bij mij op de manege is een man die echt als een natte krant op een paard zit. Echt, als je dat ziet dan lijkt het dat je maar hoeft te blazen en hij ligt eraf. Maar hij blijft op de een of andere manier toch altijd zitten.............Kan ik niet uitstaan........ Ik rij nml veel netter maar lig er toch wel eens af (en al twee keer wat gebroken).

Veel succes in ieder geval. Als je al meer paarden zadelmak heb gemaakt, en dit paard heeft de ergste bokken al afgeleerd, dan zal het wel goed komen.....en maar duimen dat je niet net pech hebt bij een onverwacht rotbokkie....

djerada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:10

tsja, ik denk dan goed in evenwicht blijven. juist niet je beugels korter denk ik! dan word je eerder en makkelijker uit t zadel getrokken. dus benen lang, idd achterover zitten. hoofd (van t paard natuurlijk) omhoog houden, goed op je benen leunen, dus gewicht op je hielen enz. er bestaan ook veel oefeningen voor je balans. succes!;)

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:25

he bedankt voor de reactie's!!
dat staan in de beugels is wel een goed idee, heb toch de neiging te blijven zitten, ik mis gewoon de kracht altijd op een gegeven moment om te blijven zitten, heb wel een goede conditie maar na een paar rondjes bokken ben ik dan echt uitgeput haha, nu heb ik het over de periode dat ik zo'n 2 of 3 paarden per week zadelmak maakte, viel er toen ook geregeld af maar klom er altijd direct wel weer op, maar nu word het toch eens tijd dat ik echt leer te blijven zitten!!
haha ik zat zelf te denken aan zo'n simulator(of hoe noem je dat)heb toen een keer meegedaan met zo'n wedstrijd en had de 1e prijs(plus een blauw kruis auw auw)maar daar kan je wel goed op oefenen..
maargoed is idd ook een kwestie van geluk denk ik, kan ook best jaloers zijn als je ruiters ziet als gert van der hof....alsof het niks is.
ben ook met een 4 jarige lancaster bezig en die heeft ook flink gebokt(niet gemeen maar wel hard) en ben ik ook op blijven zitten, maar toch....
ach en waarschijnlijk doet die 3 jarige niks meer maar dat weet je natuurlijk nooit en ik wil er gewoon niet afvallen

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:28

en idd het paard voorwaarts houden is erg belangerijk, anders blijf je nergens...
en hoofd omhoog houden doe (deed)ik ook altijd al wel(voor zover mogelijk)

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:40

Idd het paard voorwaarts houden, of zorgen dat iemand vanaf de grond hem voorwaarts houdt. Het hoofd omhoog houden en iig zorgen dat ze niet stil gaan staan of langzamer gaan, want dan voorkom je dat ze heel hoog gaan bokken. Direct voorwaarts rijden (draven of galloperen en het paard NIET afwachten)

Als ze beginnen met bokken direct een hele harde brul geven wil ook nog wel eens helpen, dan schieten ze gelijk naar voren.

Een beugelriem om de nek zodat je je goed vast kan houden en NIET aan de teugels trekken

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:48

Probeer te werken dat het bokken weinig voorkomt. Als het gebeurt inderdaad ontspannen, iets staan in het zadel en het paard voorwaarts rijden. Voorkom spanning doordat je hem teveel tegenhoudt van voren, zodat er een bok explosie ontstaat. Maar das altijd makklijker gezegd dan gedaan..Succes in ieder geval!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:55

Ik rij jonge paarden ALTIJD met een halstertouw of beugelriem om de hals, zodat als er wat gebeurt ik die meteen vast kan pakken om koste wat kost te voorkomen dat ik in de mond ga hangen. Mijn eerste reactie op spanning is hand naar voren, want dat los je nooit op door tegenspanning te geven op een andere plek dan waar de spanning in je paard ontstaat.
Dat wil overigens niet zeggen dat ALS ze gaan ik ze niet op de rem zet. Echter de eerste zorg is om NIET achter te komen in de beweging, en daar zorgt het touw voor. Overigens zit dat ook tussen m'n eigen oren, ik voel me veiliger met het idee van het touw om de hals.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:01

Idd je beugels juist langer. Als hij wil bokken hoofd omhoog houden( dan kunnen ze niet bokken is mij geleerd, maar helaas geen idee of het waar is) Als hij steigerd , naar voren gaan zitten en als hij weer terug komt weer rechtop zitten. Bij bokken juist naar achteren;) en verder zal ik me gewoon beetje vast knijpen aan die pony.

Tsja.. dat is ook maar mijn menig maar ik blijf er wel bij zitten
heb ook een (BOKKEND) paard ingereden maar ben er nog nooit afgevallen ( ik heb hem nu 2 jaar) Veel geluk is idd ook handig;)

{Noraly}

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:06

Ik heb dan liever mijn beugels kan korter, zodat ik het paard zogenaamd onder mij door kan laten bokken, de bokken uitzitten lukt bij een een of twee bokken achter elkaar wel, maar als er een complete boksessie uitkomt red ik het niet, dat levert meer klappen in mijn rug op die ik kan hebben. Verder probeer ik het hoofd omhoog (nouja hoog, iig niet laag en ook niet in de lucht) te houden en gebruikte ik ook vaak een beugelriem om de hals als extra 'houvast'.

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:08

Beugels korter of langer is heel persoonlijk. De een gaat JUIST extra zwaar zitten, de ander (ik ook) laat het paard liever 'onder zich door' bokken en loopt daarmee minder kans op 'achterkomen' in de beweging en dan bij de volgende bok 'gelanceerd' worden.

Ruiters die ze echt uitzitten zijn vaak extreem soepel in de rug en lendenen.

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:04

In de beugels gaan stáan? Het zal misschien helpen als je als argument geeft dat hij dan onder je door bokt, maar ik vind dat echt geen goede oplossing. Mijn paard heeft in zijn puberteit ook héél veel gebokt. Als ik gewoon goed achterover ging zitten en goed meeging met zijn bewegingen, bleef ik zitten als een huis. Ik ben er nog nooit afgevallen, nog nooit. En het aantal keer dat hij gebokt heeft is niet op twee handen te tellen.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:33

Ik kan het ook niet uitzitten als het gemeen wordt dat bleek wel zaterdag. Al deze maatregelen klinken goed maar het gebeurt zo snel heb ik gemerkt dan reageer je altijd te laat.
Ik zag het totaal niet aankomen....

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:37

Vaak word door schrikreactie in elkaar gedoken van ruiter waardoor de balans helemaal weg is en dus paard makkelijker de kans krijgt om ruiter eraf te gooien.

Inderdaad probeer je eigen zo lang mogelijk te maken, knieeen naar beneden te drukken en probeer zwaar te gaan zitten. Maar het is en blijft altijd moeilijk hoor! Het is moment opname en gaat erom hoe snel je daarop reageert en hoe je erop reageert.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:36

zo wat een reactie's!
ik heb idd ook dat als ik weet dat een paard gaat bokken dan blijf ik beter zitten dan dat het ineens gebeurt, dan vlieg je er veel eerder af...
bedankt voor de tips, alleen dit wist ik allemaal al wel, het is dus gewoon hopen dat het goed gaat, ach ja en een keer vallen kan ook geen kwaad maar toch...
ik doe mijn best!!
wel knap saskiaatje dat je zo goed bent blijven zitten!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:38

Saskiaatje schreef:
In de beugels gaan stáan? Het zal misschien helpen als je als argument geeft dat hij dan onder je door bokt, maar ik vind dat echt geen goede oplossing.

En waarom vind jij dat geen goede oplossing dan?

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:39

oja sonja, ik heb dat ook hoor dat ik me veiliger voel met een touwtje voor aan het zadel(vind ik weer fijner als een touw om de hals)heb je gelijk een stuk meer houvast en kan je jezelf in het zadel trekken!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:02

Hangt er vaak ook sterk vanaf hoe het paard gaat bokken. Je hebt er die gewoon de bak rondgaan en maar rechtuit blijven bokken, dan denk ik ook dat korte stijgbeugels wel prima werkt.
Maar toen ik nog die volbloed van me reed, had hij ook van die boksessies, maar bij hem was het bokken, vooraan oprichten en dan maar links/rechts springen met de voorhand en blijven bokken. Precies rodeo stijl. Dan heb je niet alleen zitten blijven bij het omhoog komen van een bok, maar die links rechts sprongen kunnen anticiperen en dan heb je dus wel lange stijgbeugels nodig om die zijwaartse bewegingen tegen te werken.

In ieder geval ben er zoveel van gebokt, dat ik alle moed kwijt ben bij het rijden van bokgevallen.

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:33

Ik heb gewone beugels beetje aan de lange kant. Ik ga meestal mee met de beweging en ik probeer erg diep/zwaar te zitten

Ik rij meestal op een hele felle pony die moet leren om met staartriem te rijden. Alleen accepteert ze hem niet, ze is erg lenig en bokt dan ook heel vaak gewoon verticaal of ze springt in de lucht en dan geeft ze nog een paar bokken erachterna dan sjeest ze keihard door de bak heen, ik ben er (gelukkig) maar 2 keer afgevallenn (nouja van die pony dan)
Ik heb weleens geprobeerd om de beugeks korter tedoen en te gaan staan maar dan wordt ik zo moe dat ik er veel sneller afval.
Ik hoop voor jou dat ze niet bokt, en dat ze zich lief gedraagt

Falcon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:39

ik vind inderdaad ook je beugels langer en je gewicht heel zwaar maken, achteroverzitten en meegaan met zijn bewegingen! ik heb een paard getraint die alleen stil ging staan in het midden en achter mekaar ging bokken en steigeren en ben daar noooit vanaf gevallen terwijl iedereen er wel af viel....ze zeiden altijd dat ik aan rodeo moest doen hahahaha! maar ik zou zeker niet je beugels korter doen want dan word je juist zo uit je zadel geslingerd!en gaan staan om onder je door te laten bokken helpt ook niet want dan kan je moeilijk hem vooruit drijven en je zit erin duwen anders leert hij het nooit af want je moet hem juist zo snel mogelijk vooruit schoppen!!!

KimPluut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:46

Ik ben wel benieuwd naar wat je (meisje23) bedoelt met een simulator en waar daar meer info over te vinden is!!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:50

Poeh dat met die beugels is een goed idee. om inderdaad iets te gaan staan dan voel je er een stuk minder van.. en is het makkelijker om je evenwicht te houden.. Je moet wel goed anticiperen op wat ze gaan doen..

Die van mij kan ook echt vierkant omhoog komen.. Hoofd tussen de voorbenen en bokken maar.... Gevolgd door een stijger ronde...

Ik ben haar altijd iets voor... zodat ze me er niet afkrijgt.. dit krijg je op een gegeven moment wel door.. Toen ik haar net ging beleren .. lag ik er ook contant naast... Nu krijgt ze me er echt niet meer af..

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:43

kimpluut...
volgens mij heet dan anders hoor haha, maar ik bedoel zo'n rodeo stier die je steeds harder kan laten gaan, daar kan je mooi op oefenen!!

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:05

Ik denk dat iedereen wel zijn eigen manier heeft. Een dat het veel te maken heeft met je eigen balans. Sommige mensen zijn snel hun balans kwijt en liggen er met een klein bokje al naast.
Bij mij is het soms lang leve het bokriempje, kan ik me goed mee in het zadel trekken. Met een riem om de hals heb ik dat niet. Ik heb liever mijn beugels wat korter. Kan ik net iets meer druk houden op mijn beugels. Overigens rij ik momenteel mijn paard weer met vz zadel. Op dit zadel blijf ik net wat beter zitten dan met mijn dressuurzadel. Tot nu toe lukt het nog steeds om te blijven zitten. Mijn merrie heeft nogal losse achterbenen en mijn grootste angst is eigenlijk dat ze nog natrapt als ik al op de grond lig. Op zo'n moment heb ik maar een missie en dat is zitten blijven. Mischien is dat nog steeds mijn redding.