Pony weigert nieuwe hindernissen, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Pony weigert nieuwe hindernissen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:08

Pinky heeft een grote aanleg om te springen. Mooie techniek, wendbaar en supersnel. Helaas heeft hij 1 klein minpuntje, hij gaat vol op de rem bij een nieuwe hindernis .

Onze hindernissen springt hij altijd, hindernissen bij de ponyclub (waar we enkele keren geweest zijn) springt hij prima, overige hindernissen waar we enkele keren geoefent hebben, ook geen probleem. Maar op wedstrijden lopen we vast.
Pinky ziet een nieuwe hindernis (ook enkel balken maar vooral de hekjes ed onder de hindernissen) en hij gaat vol op de rem.
Vervolgens is de combinatie al uitgebelt voordat ze hindernis 1 over zijn...

Op veel plaatsen oefenen is uiteraard al iets, maar toch zijn hindernissen altijd weer IETS anders.
hebben jullie dit ooit mee gemaakt? Is er iets aan te doen? En hoe?

We hadden het eigenlijk een beetje opgegeven, maar stiekem is het toch zonde.....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:11

dit hoort niet op WD-V maar op RT-P thuis

Heel veel en nog meer oefenen, er is overal oefenspringen en gewoon daar naar toe gaan. Verder thuis steeds weer afwisselen met rare dingen op, onder en over een sprong. Het heeft met ervaring en vertrouwen te maken, en dat moet groeien. Ik begon 2 jaar terug met een paard dat geen dubbelsprongen deed, zelfs als het twee minikruisjes waren, maar verder super kon s[pringen. Zonde dus, want je had altijd minstens 1 weigering. Paard loopt nu L zonder problemen, door gewoon te blijven volhouden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:51

Ik denk dat Vertrouwen je toverwoord is.
Heeeel veel kilometers maken, en zorgen dat je paard je blindelings gaat vertrouwen (en JIJ hem dus ook want JIJ hebt nu ook bevestigd gekregen dat hij weigert op vreemde sprongen, dus JIJ zit er klaar voor, waardoor HIJ denkt dat er iets is en DUS weigert. Snappie? )

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:44

Ik heb dus precies hetzelfde met mijn pony....
Ik heb het opgelost door niet meer te springen....
Ook omdat die van haar beide voeten ineens in het zand zet, en we toch bang zijn dat ze zichzelf zo een keer bezeerd, ik ben lekker verdergegaan in de dressuur, heb daar ook meer plezier in, thuis spring ik nog wel.....
Maarja, snap wel dat wilt blijven springen, ik vind het soms ook jammer, en kijk er naar uit om met het paardje van mijn moeder te gaan starten, die wel springt, maar ik heb daar nu nog te weinig tijd voor....

Wat misschien idd kan helpen, is veel oefenparcoursen rijden, de hindernissen thuis anders maken, thuis op 1 hindernis lospringen, het liefst buiten de bak, de hindernissen eng aankleden, en dan ineens op de juiste hoogte springen......

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:52

hier ken ik nog zo'n muts.
thuis springt ze goed, wel weigeren af en toe, maar over het algemeen krijg je haar er wel overheen. vroeger zodra ze alleen al de bel van het begin van het parkours hoorde..wham.. knop om, pony vertikte het gewoon.
geloof dat in de L ze nog nooit een parkours heeft uitgelopen

ik ben vorig jaar begonnen met clickertraining met springen en heb mij toen opgegeven voor een concours. en jawel.. doodsbange ruiter moi ben foutloos rondgekomen!

nu nog steeds, heeft ze weer zo'n bui? clicker erbij en ze springt alles.

Travellust

Re: Pony weigert nieuwe hindernissen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:57

uhm lowara kun je dat van die clickertraining uitleggen
mijn paardje springt thuis in de bak alles soms een weigering maar afgelope maandag had ik wedstrijd en er was niks mee te beginnen
niet springen en alleen maar rennen

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:37

Wel interessant dat clickertraining. Maar waar het om gaat is toch dat nieuwe dingen niet eng zijn toch? Dus veel vreemd terrein en hindernissen, en altijd een hindernis anders maken. Leg er eens een baal stro onder. Pionnen aan weerskanten. Lapje zeil eronder (die zijn wel héél eng weet ik uit ervaring). m.a.w. wees creatief!! Pinky moet er gewoon aan wennen dat een hindernis altijd anders is, en daar zo zat van worden dat ze ze altijd springt. Succes.

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:01

Mijn vorige pony kon super springen, maar had dus hetzelfde. Thuis sprong hij alles, maar als we dan een keer springles kregen (met hekjes enzo, weigerde hij alles.) Toen ik eindelijk goed springles kreeg was de pony net verkocht.. Hij heeft helaas nooit een wedstrijd mogen springen, op 7 jarige leeftijd brak hij z'n been bij de nieuwe eigenaren. (Hun hadden graag met hem een wedstrijd gesprongen...)

Dante weigerde ook veel in het begin, dat is opgelost door goede les. Maar het lag niet aan de ''enge'' hindernissen. Ik denk dat het gewoon veel oefenen is. Hindernissen van jouw thuis eng maken misschien? (Met dekens ofzoiets?) Succes.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:38

Dit topic blijf ik eventjes bij

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:48

Veel gaan oefenspringen, veel oefenen, veel andere plaatsen en veel kilometers maken. Pony heeft gewoon meer tijd en vertrouwen nodig. Niet opgeven, maar mee aan de slag gaan. Kun je geen hekjes lenen en thuis ook "enge" hindernissen bouwen?

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

Dit heeft Kaprice dus ook. Ze kan super springen, thuis springt ze alles. Op de manege in Schoonloo spring ze ook altijd.
Maar op wedstrijden en oefenparcoursen gaat het mis. Ze durft er nog geen 10 meter vandaan te staan. Als ze de hindernissen ziet gaat ze al op de rem, zonder dat ze weet welke we gaan springen. Vervolgens steigert ze, loopt achteruit.. enz. Ik krijg haar dan met geen mogelijkheid meer vooruit. Mijn eerste wedstrijd zijn we ook niet over 1 heen gekomen en gelijk uitgebeld. Mijn eerste oefenparcours ging super, toen waren we foutloos ! Dat was binnen en er waren ook andere paarden in de bak. Mijn 2e oefenparcours ging weer helemaal mis. Was buiten en ze wilde echt weer niet. Uiteindelijk wel, maar na tig van weigeringen. Mijn laatste wedstrijd had ik hindernis 1 en 2 gesprongen, op 3 uitgebeld.
Dit is zo jammer, want ik wil dolgraag 1 winstpunt in het springen zodat we kunnen gaan crossen. Dat vind ze wel geweldig, ik het bos rennen en wat springen

Ik volg dit topic ook even, zoals je hebt gemerkt heb ik ook nog geen oplossing.
Laatst bijgewerkt door Unseen op 20-04-06 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:55

Rupsje, in de cross moet je ook een springparcours rijden en dat moet je met max 24 strafpunten doen anders mag je niet van start in de cross. Nog afgezien van het feit dat ik het wel een heel slechte basis vind voor een B cross als je een oefenparcours niet kunt uitrijden.

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:56

Dit had mijn verzorgpony ook, je kunt je paard ook zo neerzetten dat hij kijkt naar jouw en de hindernis, en er zelf, zonder paard overheen springen. Dan deed mijn oude verzorgpony het wel

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:04

Lielle schreef:
Rupsje, in de cross moet je ook een springparcours rijden en dat moet je met max 24 strafpunten doen anders mag je niet van start in de cross. Nog afgezien van het feit dat ik het wel een heel slechte basis vind voor een B cross als je een oefenparcours niet kunt uitrijden.

We kunnen een oefencross best uitrijden, Kaprice vind het alleen allemaal nogal spannend. Zoals ik ook heb getypt was ik mijn eerste oefenparcours foutloos met haar, ook de onderlinge springwedstrijden op de manege gaan altijd super en zitten we foutloos in de prijzen. Ik weet ook niet wat ze op wedstrijd ineens heeft. Vleugels maken een hindernis nogal groot en daar schrikt ze waarschijnlijk van af.
En zoals je uit mijn verhaal ook kunt opmaken, we zijn er nog lang niet klaar voor. Ik zet dat niet voor niets in dit topic, omdat ik ook advies vraag. voorlopig komt er toch nog niets van een cross terecht, omdat we nog geen gewone springwedstrijd hebben uitgesprongen. Het is alleen maar angst, het gaat niet om een parcours kunnen springen of niet, want dat kunnen we beide. Ik weet echt wel wat ik doe en waar ik mee bezig ben. Als ik eenmaal mijn spring-winstpunt heb, hebben we toch ook bewezen dat we het wel kunnen ? Zo'n winstpunt krijg je niet voor niets.

Travellust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:49

ik blijf toch ook nog mar dit topic volgen komen zinnige tips uit

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:25

Rupsje, ik reageer verder per PB, dit wordt off topic.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:25

Idd, oefenen oefenen oefenen.

Probeer thuis ook de hindernissen raar te maken. Een rijtje emmers er onder, een jas over de hindernis hangen, bedenkt wat raars.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:02

Mijn paard doet het ook, zodra de hindernis "eng" word, met hekjes en dergelijke onder... Stopt ze...
Nu stopt ze de laatste tijd ook vlugger op gewone hindernissen..
Ik blijf oefenen en vertrouwen opbouwen en we zien wel

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:17

Oei Shantjuh, Als ze ook sneller stopt op gewone hindernissen zou ik even een poosje alleen maar gewone hindernissen springen. Totdat ze daar weer voldoende vertrouwen in heeft. Anders leert ze nog dat weigeren gewoon wordt.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:50

Ik zou eens op oefenjumping gaan of gewoon bij jou thuis vanalles onder de hindernis plaatsen, kegeltjes, bordjes, een deken, ... dan kan je blijven proberen tot hij/zij erover gaat. En als hij/zij dat dan goed springt zou ik nog eens op wedstrijd proberen. Hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes!

Sha_r0n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:52

Sonja schreef:
Ik denk dat Vertrouwen je toverwoord is.
Heeeel veel kilometers maken, en zorgen dat je paard je blindelings gaat vertrouwen (en JIJ hem dus ook want JIJ hebt nu ook bevestigd gekregen dat hij weigert op vreemde sprongen, dus JIJ zit er klaar voor, waardoor HIJ denkt dat er iets is en DUS weigert. Snappie? )

Sluit ik me helemaal volledig bij aan..
Mijn 1e pony keek ook op hekjes maar na een tijdje sprong ze alles!!

Sha_r0n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:53

Ooh trouwens wat wij thuis ook veel doen is zelf aparte hindernissen maken.. Leg er is een x een felgekleurde jas overheen of maak zelf een hekje van een tuinhekje of zet er een emmer of kratje onder.. Zo kom j al heel wat verder!!
Natuurlijk zijn oefenparcoursen ook heel belangrijk!!
Suc6 ermee!

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:35

Ik heb dit ook gehad met mijn pony, maar dan alleen met wedstrijden.
Het is idd heel erg slim om op veel verschillende plekken te oefenen.
Daarbij moet hij goed aan het been zijn (en ertussen) en ook tussen 2 teugels.
En daarbij is vertrouwen idd ook een belangrijk iets. Gewoon blijven oefenen en rare hindernissen springen die je zelf maakt.
En probeer ervoor te zorgen dat het ruitertje niet van te voren al gaat denken van ow een nieuwe hindernis, dan zal ie wel stoppen! Want dan gebeurt dat ook!

Heel veel succes

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:12

nou ik heb hiero de tips opgevolgd met pionnen jassen enzow,, hier bij ons thuis spring hij echt alles rijden we naar de manege om daar te oefenen weigert hij ze...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:14

Wat doet hij onder een andere ruiter?